WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Ból mięśnia przedramienia po treningu - jak sobie z nim poradzić?

24 lipiec 2020
#PORADY

Ból mięśni przedramienia jest wyjątkowo nieprzyjemny. Mocny, określany jako kłujący i przeszywający, jest w stanie zepsuć każdy trening i utrudnić codzienną aktywność. Ból przedramienia może wynikać z przeciążeń lub urazów mechanicznych. Na oba te warianty są narażone osoby, które grają m.in. w tenisa, squasha albo długotrwale wykonują powtarzalne ruchy angażujące mięśnie przedramienia. Sprawdź, co może wpływać na ból mięśni przedramienia i jak szybko sobie z nim poradzić.


Ból lewego lub prawego przedramienia – możliwe przyczyny

Grasz w squasha i nagle czujesz dominujący ból przedramienia? Chcesz wykonać serwis w tenisie, ale dokuczliwy ból nie pozwala ci podnieść ręki? Jeśli tak, to możesz zmagać się z bólem mięśnia przedramienia. Jego podłożem może być: uraz przeciążeniowy albo uraz mechaniczny (upadek, uderzenie). Możliwe też, że mamy do czynienia z naderwanym mięśniem przedramienia. Objawy naderwania mięśnia są nieprzyjemne: powodują duży ból i ograniczenie zakresu ruchowego ręki, opuchliznę, niekiedy na skórze w miejscu urazu widać siniaka. Sportowcy często zmagają się z przeciążeniami kończyn górnych i dolnych. 

Ból przedramienia w okolicy łokcia doczekał się nawet swojej potocznej nazwy. Ten dyskomfort, zlokalizowany po bocznej stronie stawu łokciowego, nazywany jest łokciem tenisisty. To zmiany struktury włókien kolagenowych ścięgien, do których dochodzi z powodu mikrourazów podczas uprawiania sportu, a nawet przy zwykłym, długotrwałym wykonywaniu tej samej czynności (pisaniu na klawiaturze). Ból przedramienia – mocny, kłujący i uniemożliwiający normalne funkcjonowanie – nazywany bywa także łokciem golfisty. Istnieje tak wiele potencjalnych urazów mięśni przedramienia, że zawsze powinniśmy udać się do lekarza po diagnozę w przypadku bólu.

Fot 1. Materiał własny

Jak poradzić sobie z bólem mięśni przedramienia?

Pierwszym ruchem powinno być przerwanie treningu – jeśli ból dopadł nas podczas wybiegania czy na korcie. Nie powinno się lekceważyć bólu i kończy treningu “mimo wszystko”. Każdy sportowiec, który ma szacunek do swojego ciała, potrafi zejść nawet z trasy maratonu, jeśli jest to konieczne i podyktowane celami zdrowotnymi. Bierzmy od nich przykład i nie ignorujmy pierwszych, lekkich objawów. 

Następnie dajmy kilka dni na odpoczynek nadwyrężonemu mięśniowi. Postarajmy się go nie angażować w aktywnościach ruchowych, na tyle, na ile to możliwe. W domu zróbmy okład z lodu i zastosujmy maść przeciwbólową i przeciwzapalną. Dalsze kroki zależą od rozpoznania przez lekarza konkretnej przyczyny bólu. Specjalista może przepisać leki przeznaczone do konkretnego urazu bądź choroby. Unikajmy samo diagnozowania się, lepiej, jeśli stan naszego zdrowia sprawdzi osoba posiadająca wiedzę sportowo-medyczną.

W wielu przypadkach poza leczeniem bólu mięśni przedramienia konieczna jest fizjoterapia w celu wyeliminowania ryzyka nawrotów dolegliwości. Niekiedy dobrym wyjściem jest specjalistyczny masaż sportowy (nie relaksacyjny!). Fizjoterapetua zaleci także ćwiczenia, które pacjent ma wykonywać w domu – przykładowo podczas nadwyrężenia nadgarstka będzie to ściskania specjalnej, gumowej piłeczki.

Fot 2. Materiał własny

Jak zapobiegać nawrotom bólu mięśnia przedramienia, jeśli często uprawiamy sport?

Podstawą jest rozciągnięcie mięśni przed każdym treningiem, np. rozgrzewka biegowa. Odpowiednio przygotowane mięśnie są odporniejsze na mikrourazy i nagłe szarpnięcia, takie jak złe ustawienie stopy albo gwałtowne ruchy.

Przez konkretny czas, wyznaczony przez lekarza, należy trenować w stabilizatorach. Do podtrzymywania mięśni i odciążenia stawów sprawdzą się też tejpy i taśmy.

Jeśli uprawiamy sport regularnie i chwilowe uziemienie jest dla nas trudne, warto zastanowić się, czy kontuzja nie jest dla nas szansą na zwolnienie tempa i przemyślenie swojego planu treningowego. Być może trenujemy zbyt dużo i zbyt często, a organizm daje nam znać, że musimy na siebie uważać. Warto słuchać swojego organizmu i szybko reagować na jego sygnały, aby potem nie zastanawiać się na tym, jaki sport można uprawiać po kontuzji

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

FITNESS, FIZJOTERAPIA

4 ćwiczenia na ból pleców

4 ćwiczenia na ból pleców
BIEGANIE, FIZJOTERAPIA

Naciągnięte ścięgno pod kolanem - jakie są objawy i jak je leczyć?

Naciągnięte ścięgno pod kolanem - jakie są objawy i jak je leczyć?
FIZJOTERAPIA

Naciągnięte mięśnie brzucha – co trzeba wiedzieć?

Naciągnięte mięśnie brzucha – co trzeba wiedzieć?

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu