Ból pleców - jak sobie z nim radzić?

22 maj 2019

Ból pleców uznawany jest za chorobę cywilizacyjną XXI w. Śmiem twierdzić, że każdy z nas doświadczył w swoim życiu dolegliwości bólowych ze strony kręgosłupa. Jak sobie z nim radzić?

W anatomii wyróżniamy następujące odcinki kręgosłupa: szyjny, piersiowy i lędźwiowy, krzyżowy i guziczny.  Plecy to jednak nie tylko kręgosłup – to również mięśnie, więzadła, ścięgna, nerwy i naczynia krwionośne.

Niepokojący jest fakt, że coraz więcej młodych ludzi uskarża się na tego typu dolegliwości.

Dawniej mówiono, że to problem starszych ludzi (wynikający ze zmian zwyrodnieniowych), kobiet w ciąży czy osób, które pracowały fizycznie. Dziś sprawa wygląda inaczej.

ból pleców Decathlon

Fot 1. Materiał własny | Coraz więcej z nas uskarża się na bóle pleców

 

Najczęstsze przyczyny bólu pleców

Przyczyn może być wiele:

- siedzący tryb życia,

- zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa,

- dyskopatia,

- rwa kulszowa,

- wady postawy – plecy okrągłe, wklęsłe, płaskie, skolioza,

- przepuklina,

- i wiele innych.

Mało ruchu, większość dnia spędzona w pozycji siedzącej: w drodze do pracy lub szkoły, podczas pracy czy zajęć, w trakcie jedzenia, a po powrocie do domu – zasiadamy przed ulubionym serialem albo przeglądamy media społecznościowe.

Ciągle siedzimy – większość z nas siedzi 10-13 godzin dziennie z małymi przerwami!

To większa część naszego dnia. Według badania przeprowadzonego w roku 2008 w Australii u osób powyżej 25. roku życia każda godzina spędzona przed telewizorem skraca życie o około 21,8 minuty1.

Szacuje się, że brak aktywności fizycznej odpowiada za ponad 5 mln zgonów rocznie na całym świecie2.

ból pleców decathlon

Fot 2. Materiał własny | Każda godzina przed telewizorem może skracać nasze życie

Co się dzieje z naszym ciałem podczas siedzenia?

W pierwszej chwili można pomyśleć, że nasz organizm podczas siedzenia odpoczywa.

Nic bardziej mylnego! Nasze mięśnie, które powinny stabilizować sylwetkę i zabezpieczać kręgosłup – wyłączają się i nie spełniają swojej funkcji. Ponadto mięśnie są przeciążone i osłabione, co w konsekwencji prowadzi do bólu pleców, sztywności obręczy barkowej, bólu w odcinku szyjnym, a nawet drętwienia rąk, ale nie tylko – nie zawsze będzie bolało nas tam, gdzie mięsień będzie napięty.

Większość z nas nie zdaje sobie sprawy, że brak ruchu ma negatywny wpływ nie tylko na nasze ciało, ale również na nasz mózg. Podczas siedzenia nie jest stymulowany nasz układ nerwowy, przez co tracimy koncentrację, robimy się ospali, a efektywność naszej pracy mocno spada.

decathlon

Fot 3. Materiał własny | Ból może promieniować i nie zawsze ujawni się tam, gdzie mięsień będzie napięty

Jak sobie poradzić z bólem?

Przede wszystkim ogranicz siedzenie – wyciągnij rower z piwnicy, weź rodzinę na spacer, zamiast siedzieć w domu przed telewizorem.Jeśli masz możliwość jeżdżenia rowerem do pracy – zrób to. Zobaczysz, że za jakiś czas poczujesz się dużo lepiej i będziesz miał więcej energii.

Jeśli pracujesz przy komputerze lub Twoja codzienność wymaga większej ilości siedzenia, postaraj się poruszać – w każdej godzinie spędzonej w pozycji siedzącej 2-3 minuty przeznacz na małą aktywność ruchową.

Każdego dnia poświęć 10 minut na mobilizację swojego ciała.

Czym jest mobilizacja?

Polega ona na całościowym podejściu do naszego organizmu i ma za zadanie poprawić ruchomość naszego aparatu ruchu. Pomaga przy ograniczeniach tkanek miękkich, napiętych mięśniach, zaburzeniach zakresu ruchu w stawach czy braku kontroli wykonywanych ruchów. Do technik mobilizacyjnych zaliczamy: rolowanie, rozbijanie, napinanie i rozluźnianie, ugniatanie, rozcieranie, pocieranie.

Dostępne narzędzia do mobilizacji:

Absolutnym minimum jest foam roller.

Pozwala pracować nad kilkoma grupami mięśniowymi i rozkłada nacisk na większą powierzchnię ciała.

Decathlon posiada szeroką ofertę tego najpopularniejszego narzędzia do mobilizacji.

domyos decathlon

Fot 4. Materiał własny | WAŁEK DO MASAŻU FOAM ROLLER SOFT DOMYOS

Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę z rolowaniem – polecam zacząć od piankowego, miękkiego wałka, który pozwoli oswoić się z bólem.

Mała piłka do lacrosse

Przydaje się podczas pracy z konkretnym mięśniem, wnika głębiej w tkanki, tym samym jest techniką, która wymaga trochę większego doświadczenia.

decathlon

Fot 5. Materiał własny | PIŁKA ROLLER ZWIĘKSZAJĄCA MOBILNOŚĆ DOMYOS

Duża piłka

Doskonale się sprawdza podczas pracy z dużymi mięśniami.

Ważne, aby miała wypustki bądź rowki – tak żeby dobrze „chwytała” rolowane miejsce.

decathlon

Fot 6. Materiał własny | PIŁKA DO MASAŻU 500 BIG APTONIA

Podwójna piłka – peanut ball

Absolutnie niezbędna przy bólu pleców, jest niezwykle precyzyjna i doskonale mobilizuje odcinek piersiowy kręgosłupa.

decathlon

Fot 7. Materiał własny | PIŁKA DO MASAŻU 500 DOUBLE APTONIA

Pewnie po przeczytaniu artykułu będziecie przerażeni tym, jakiej liczby akcesoriów potrzebujecie, aby zacząć pracować nad swoim ciałem i polepszyć jakość swego codziennego życia.

Dlatego Decathlon wychodzi Wam naprzeciw i oferuje świetny zestaw do mobilizacji 3 w 1.

decathlon

Fot 8. Materiał własny | ZESTAW DO MASAŻU: WAŁEK, PIŁKA, DRĄŻEK DO MASAŻU APTONIA

Jeśli jesteście zainteresowani wybranymi technikami mobilizacyjnymi i chcielibyście zagłębić się w temat – dajcie znać w komentarzu.

Bibliografia:

L. Veerman i in., Television viewing time and reduced life expectancy: A life table analysis. “British Jorunal of sports medicine” 46(2012) s. 927-930.

https://www.who.int/news-room/detail/24-04-2019-to-grow-up-healthy-children-need-to-sit-less-and-play-more.
Alicja Blaszkiewicz Decathlon Korona Wrocław
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Korona Wrocław - z przyjemnością porozmawiam z Tobą o cross-treningu, powrocie do treningów po kontuzji, czy szeroko rozumianym treningu funkcjonalnym, ale nie tylko ! Ponad to jestem trenerką personalną i chętnie dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniami. Możesz zapytać mnie o wszystko - co jest związane z aktywnością fizyczną i funkcjonalnością naszego ciała. Skontaktuj się ze mną e-mail'owo: alicja.blaszkiewicz@decathlon.com
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Korona Wrocław - z przyjemnością porozmawiam z Tobą o cross-treningu, powrocie do treningów po kontuzji, czy szeroko rozumianym treningu funkcjonalnym, ale nie tylko ! Ponad to jestem trenerką personalną i chętnie dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniami. Możesz zapytać mnie o wszystko - co jest związane z aktywnością fizyczną i funkcjonalnością naszego ciała. Skontaktuj się ze mną e-mail'owo: alicja.blaszkiewicz@decathlon.com
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Polub artykuł
Komentarze
Udostępnij

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu