WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Naciągnięte mięśnie brzucha – co trzeba wiedzieć?

06 luty 2020
#PORADY

Naciągniecie mięśnia brzucha należy do grona dość powszechnych i bolesnych urazów. Kontuzji tej nabawić może się zarówno amator uprawiających sport jak i zawodowiec. Najczęstszą przyczyną jest podejmowanie zbyt dużego wysiłku, co w konsekwencji powoduje przeciążenie mięśnia, który nie był przygotowany na tak intensywną formę treningu. Dlatego też, aby uniknąć takiego urazu warto przed ćwiczeniami wykonać nawet krótka rozgrzewkę, dzięki której nasze mięśnie brzucha otrzymają sygnał o rozpoczynającym się treningu.


Naciągnięte mięśnie brzucha – najczęstsze przyczyny i objawy

Na początek zastanówmy się czym właściwie jest naciągnięcie mięśni brzucha? To uraz, który powoduje niewielkie uszkodzenia włókien mięśniowych. W następstwie włókna te przesuwają się od siebie i nie przylegają w odpowiedni sposób, nie zachowują spójności. W efekcie w organizmie może pojawić się stan zapalny. naciągnięty mięsień brzucha może być efektem nie tylko zbyt intensywnego treningu, ale także wykonania nagłego ruchu.

Fot 1. Materiał własny

Bardzo często takie kontuzje przytrafiają się osobom, które przez dłuższy czas pozostawały bierne pod względem aktywności fizycznej i próbują wrócić do uprawiania sportu poprzez zbyt intensywny trening. W takim przypadku nie trudno o naciągnięcie mięśni brzucha. Objawy mogą być różne np. pojawienie się siniaków w rejonie uszkodzonego mięśnia, kłucie i ból poszczególnych partii mięśni, pojawienie się obrzęku czy nawet stanu zapalnego. Dodatkowo mięsnie brzucha będą wrażliwe nas dotyk.

Naderwanie mięśni brzucha – co robić?

Naderwanie mięśni brzucha należy niestety to bardzo bolesnych urazów. Zazwyczaj tego typu kontuzja dotyka amatorów uprawiających sport np. siatkówkę, którzy niewłaściwie dozowali dawki treningowe. Naderwane mięsnie brzucha mogą być też skutkiem dźwignięcia zbyt dużego ciężaru. Co prawda mięśnie te należą do grupy bardzo mocnych mięśni, jednak każdy wysiłek ma swoje granice.

Fot 2. Materiał własny

Jeśli podejrzewamy u siebie naderwany mięsień brzucha (np. naderwanie mięśnia skośnego brzucha), to warto niezwłocznie wybrać się do gabinetu lekarskiego w celu wykonania badania USG i wdrożenia leczenia. Lekarz na pewno zaleci nam odpoczynek i ograniczenie aktywności fizycznej. Jednak jeśli uraz będzie poważniejszy, to możliwa jest nawet interwencja chirurgiczna. Dlatego też bądźmy czujni, jeśli zauważymy przeciążenie mięśni brzucha. Objawy można niwelować stosując np. opaski uciskowe, których zadaniem jest odciążenie konkretnej partii mięśni.

Autor: Łukasz Kolasa

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

FITNESS, FIZJOTERAPIA

4 ćwiczenia na ból pleców

4 ćwiczenia na ból pleców
FIZJOTERAPIA

Rolowanie - czyli o magicznej regeneracji

Rolowanie - czyli o magicznej regeneracji
FIZJOTERAPIA, SPORT W ŻYCIU

Sport podczas choroby – czy to dobry pomysł?

Sport podczas choroby – czy to dobry pomysł?

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu