WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Joga - jaką wybrać. Poznaj najpopularniejsze metody

06 kwiecień 2020
#PORADY
#SPRZĘT

Joga jest jednym z tych ukrytych przed światem skarbów, które nadają rytm codziennemu życiu tysiącom ludzi na całym świecie. Narodziła się około 5000 lat temu w dolinie Indusu. Od tego czasu jej odmiany ewoluowały. Dzisiaj istnieje imponująca ilość rodzajów jogi. Na pewno znajdziesz coś dla siebie! 


Hatha Joga koncentruje się na wysiłku fizycznym, pozycjach jogicznych (asanach) i oddychaniu (pranajamie). Nie jest to styl, ale osobna kategoria, która pod swoją nazwą kryje różne style i podejścia. Hatha oznacza w sanskrycie „siła”, ale jest także odniesieniem do Słońca (Ha) i Księżyca (Tha) oraz do równowagi między nimi. 

W jodze każdy znajdzie coś dla siebie. Mogą być to zarówno szybkie i dość wymagające sekwencje (style dynamiczne), ale też lekkie i relaksujące sesje (style spokojne), które pozwolą zachować formę i zwinność nawet w starszym wieku. 

Fot1. Materiał własny

Style dynamiczne:

Ashtanga

Jedna z najbardziej wymagających fizycznie, rygorystycznych praktyk wzmacniających całe ciało. Wykonujemy stałą sekwencję pozycji we własnym tempie przechodząc z jednej asany do drugiej, synchronizując ruch z oddechem i skupiając swój wzrok na konkretnych, wyznaczonych punktach.

Vinyasa

Również charakteryzuje się płynną sekwencją zsynchronizowaną z oddechem, jednak nie jest ona stała. Możemy dowolnie dobierać w niej pozycje. Cechuje ją przez to spora różnorodność i ogromna popularność. 

Fot2. Materiał własny

Iyengar

Metoda stworzona przez BKS Iyengara. Charakterystyczną cechą jest korzystanie z akcesoriów: koce, wałki, klocki, paski. Głównym aspektem jest precyzja ustawienia ciała w asanie, ale też jakość wejścia i wyjścia z/do pozycji.

Sekwencje są różnorodne i odpowiednio dobrane pomagają nawet w terapii osobom z poważniejszymi schorzeniami. 

Hot

To półtoragodzinne sesje w pomieszczeniu nagrzanym do niemal 40 stopni Celcjusza. Praktyka w takiej temperaturze pozwala ciału na głębsze rozciąganie i szybsze pozbywanie napięcia. Mocna i wymagająca metoda.

Style spokojne:

Yin / Powięziowa

Łagodna praktyka polegająca na rozluźnieniu, pracy z powięzią i grawitacją. Ma na celu zwiększenie zakresu ruchu w stawach.  Celem jest całkowite odprężenie i usunięcie napięć nerwowych powodujących stres. Zasadą jest poruszanie się jak najmniej i utrzymywanie postawy przez długi czas.

Fot3. Materiał własny

Sivananda

Rodzaj praktyki, w której dążymy do głębokiego relaksu. Filarem jest 5 zasad: prawidłowe ćwiczenie, prawidłowe oddychanie, właściwy odpoczynek, właściwa dieta, pozytywne myślenie i medytacja.

Prenatalna

Zawiera bezpieczne elementy ćwiczeń fizycznych i oddechowych.. Przeznaczona dla kobiet w ciąży. Nie praktykujemy tutaj mocnych rozciągnięć, skoków, leżenia na brzuchu, leżenia na plecach z wyprostowanymi nogami, pozycji odwróconych i wstrzymywania oddechu.

Autor: Daria Wojnar, pasjonatka jogi z Decathlon Rzeszów

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

JOGA

Dlaczego senior powinien zaprzyjaźnić się z jogą?

Dlaczego senior powinien zaprzyjaźnić się z jogą?
JOGA

Dlaczego warto korzystać z akcesoriów do jogi?

Dlaczego warto korzystać z akcesoriów do jogi?
JOGA

Joga - korzystne oddziaływanie na ciało i ducha

Joga - korzystne oddziaływanie na ciało i ducha

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu