Planujesz rejs śródlądowy i chciałbyś wyczarterować jacht? Wynajem jachtu wiąże się ze sprawdzeniem kilku rzeczy. Podczas wyboru jachtu zastanów się, ile osób załogi chcesz zabrać na pokład oraz czy uczestnicy rejsu mają już umiejętności i doświadczenie żeglarskie. Biorąc pod uwagę liczbę osób w załodze oraz Wasze doświadczenie żeglarskie wybierz odpowiednią wielkość jachtu. Zastanów się także nad długością Twojego planowanego rejsu – zapewne inny jacht wybierzesz na tygodniowy, a inny na 1-dniowy rejs na pobliskim zalewie czy jeziorze. Pamiętaj, żeby przed wypłynięciem sprawdzić obowiązkowe wyposażenie jachtu i podpisać umowę na czarter!
Przeglądając oferty czarteru jachtów na kilkudniowy rejs zapewne zwrócisz uwagę na liczbę osób, która może na nim nocować, rozkład i liczbę koi, a jeżeli zależy Ci na szczególnym komforcie mieszkalnym, zwróć uwagę na wysokość stania w najwyższym miejscu w środku jachtu oraz instalacje w kabinie.
Fot 1. Sztorm Grupa
Niezależnie jednak, od długości trwania planowanego rejsu, zawsze przed wypłynięciem jachtem czarterowym, sprawdź dokładnie jacht i jego wyposażenie. Dziś podpowiemy na co szczególnie powinieneś zwrócić uwagę przed wypłynięciem, podczas przejęcia czarterowego jachtu, czyli tzw. „check in”.
Przejęcie jachtu czarterowego to ważna czynność, która ma wpływ na późniejsze bezpieczeństwo i komfort żeglugi. Przyjeżdżamy do mariny i choć wszyscy najchętniej już wyruszylibyśmy w rejs, musimy poświęcić odpowiednią ilość czasu na dokładne sprawdzenie jachtu i zapoznanie się z wyposażeniem. Co dokładnie sprawdzić przed wypłynięciem?
Fot 2. Sztorm Grupa
Zacznij od silnika – uruchom silnik, sprawdź, czy działa bieg do przodu i do tyłu. Upewnij się również czy działa chłodzenie silnika (z tyłu obudowy silnika powinien wypływać strumień wody przez otwór kontrolny). Niewłaściwe działanie układu chłodzenia lub jego całkowity brak może spowodować nieodwracalne uszkodzenie silnika. Obserwuj, jeśli podczas pracy strumień wypływa – wszystko gra i system chłodzenia działa.
Przed wyruszeniem w rejs możesz upewnić się czy na jachcie zapewniony jest kanister paliwa Pięciolitrowy kanister paliwa jest pewnego rodzaju standardem i powinien zostać Ci udostępniony na rejs w cenie czarteru jachtu. Jeżeli jacht jest wyposażony w silnik dwusuwowy, dowiedz się od obsługi czarteru w jakich proporcjach należy mieszać olej z benzyną.
Przejdź się po pokładzie, przyjrzyj się dokładnie pokładowi oraz burtom jachtu – zanotuj lub zrób zdjęcie ewentualnym rysom, pęknięciom lub ubytkom żelkotu, które zauważysz. To naturalne, że nawet najnowsze jachty czarterowe może mieć kilka rys. Zgłoszenie tego typu rys czy usterek osobie z obsługi, od której przejmujesz jacht, zabezpieczy Cię przed niepotrzebnym stresem przy zdaniu jachtu i tłumaczeniu, że to nie Ty uszkodziłeś jacht.
Dokładne sprawdzenie wyposażenia jachtu, oprócz zabezpieczenia kaucji, da nam również bardzo dobrą znajomość o tym, co na nim się znajduje. Wszystko na papierze – zanotuj wszelkie uwagi na liście wyposażenia i przekaż osobie z obsługi.
Fot 3. Sztorm Grupa
Większość firm czarterowych nadal pobiera kaucję przy czarterze jachtów żaglowych. Zazwyczaj kaucja jachtów śródlądowych w zależności od wartości jachtu wynosi od 150 do 800 zł. W zeszłym roku Sztorm Grupa wprowadziła wygodny czarter jednodniowy jachtów na Zalewie Zegrzyńskim bez wpłaty kaucji.
Możesz sprawdzić dostępność jachtu danego dnia i dokonać rezerwacji jachtu online przez komputer oraz wersję mobilną na telefonie. Wygodne, szybkie i łatwe. Jacht jest wyczyszczony, zdezynfekowany i gotowy do przekazania Tobie na podaną przez Ciebie godzinę, wszystko bez kaucji.
Przelicz, ile na jachcie znajduje się odbijaczy oraz środków ratunkowych. Na każdym jachcie powinna być odpowiednia ilość kamizelek ratunkowych – nie mniej niż liczba osób w załodze i nie mniej niż w dowodzie rejestracyjnym jachtu. Warto sprawdzić dopasowanie rozmiarowe kamizelek ratunkowych do załogi, szczególnie jeżeli w rejs zabieramy dzieci. Na jachcie powinno znajdować się koło ratunkowe, apteczka, bosak, pagaje, gaśnica oraz kotwica. Na wyposażeniu przyda się również wiaderko oraz szczotka.
Fot 4. Sztorm Grupa
Dodatkowo weź po lupę osprzęt na pokładzie – sprawdź czy nie jest wgięty kosz dziobowy, czy dobrze zamontowane są słupki relingu – czy nie są zgięte oraz czy nie ma pęknięć przy stopkach słupków (w miejscu łączenia słupków z pokładem). Obejrzyj mocowania want, sztagu i achtersztagu. Zwróć szczególną uwagę czy nie są poluzowane nakrętki, śruby oraz przetyczki. Sprawdź również poprawność działania steru i fałów do jego podnoszenia i opuszczania, działanie kabestanów, czy jest do nich korba. Koniecznie opuść i podnieś również płetwę mieczową.
Fot 5. Sztorm Grupa
Bardzo istotne jest również sprawdzenie samego masztu – stań bezpośrednio przed nim, spójrz w górę i oceń, czy maszt jest prosty. Przekrzywiony lub uszkodzony maszt stanowi olbrzymie niebezpieczeństwo. Zerknij czy bom nie jest wgnieciony, zwłaszcza w miejscu, gdzie może się on zetknąć z wantami.
Fot 6. Sztorm Grupa
Sprawdź olinowanie ruchome – fały i szoty czy liny nie są przetarte. Na każdym jachcie fał może być umieszczony gdzie indziej. Upewnij się, że wiesz, dokąd schodzą liny.
Kolejną bardzo ważną czynnością podczas przejęcia jachtu jest sprawdzenie żagli – osoba wydająca jacht powinna przekazać Ci informacje o żaglach i sposobach ich obsługi. Postaw żagle, sprawdź czy nie są przetarte lub porwane. Sprawdź szwy, ponieważ wszelkie ich rozdarcia mogą skończyć się rozpruciem całego brytu.
Fot 7. Sztorm Grupa
Zwróć szczególną uwagę także na roller foka – czy bez problemu da się go rozwinąć i zwinąć? Żeglarze często popełniają błąd przy kładzeniu masztu i „wyginają” roller. Taki roller jest dość kosztowny, upewnij się czy na jachcie, który czarterujesz nie jest wygięty, aby nie posądzono Ciebie o jego uszkodzenie.
Refowanie grota – sprawdź jak na danym jachcie refuje się żagle, ile poziomów refów ma dany grot oraz czy posiadasz na jachcie wolne długie krawaty do ewentualnego refowania.
Wybierając się na kilkudniowy rejs z pewnością przy wyborze jachtu czarterowego zwróciłeś uwagę na wyposażenie kambuzowe oraz instalacje. Przy przejęciu jachtu spoczywa na Tobie obowiązek ich dokładnego sprawdzenia. Co dodatkowo sprawdzić wewnątrz kabiny jachtu? Zacznijmy od instalacji gazowej – sprawdź czy butla z gazem jest pełna, odkręć palniki kuchenki, sprawdź czy wszystkie działają. W czasie kilkudniowego rejsu będziesz chciał z niej korzystać, upewnij się, że palniki nie są zatkane, a gaz w butli jest uzupełniony.
Fot 8. Sztorm Grupa
Sprawdź również oświetlenie – jeżeli któraś z lamp nie działa, poproś obsługę o wymianę żarówki. Instalacja wodna, zbiornik na wodę. Odkręć kran, sprawdź działanie pompy instalacji wodnej. Sprawdź również działanie pompy zęzowej, jeśli jest. Skontroluj także, czy instalacja elektryczna działa? Sprawdź działanie gniazda zapalniczki– możesz wykorzystać swoją samochodową ładowarkę do telefonu do sprawdzenia tego gniazda.
Zajrzyj również do toalety na jachcie, sprawdź toaletę chemiczną – przy przejęciu jachtu toaleta powinna być czysta i wraz z zestawem środków do dezynfekcji. Pamiętaj, że przy oddaniu jachtu po czarterze musisz oddać ją również czystą. Toalety chemiczne opróżnia się jedynie w specjalnie wyznaczonym do tego miejscu. Dowiedz się, gdzie w przystani wyznaczone jest do opróżniania toalet chemicznych.
Jeśli na jachcie zainstalowana jest toaleta morska –zapytaj obsługę czarteru czy system jest zamknięty, czy otwarty (jeśli otwarty, musisz wiedzieć, gdzie znajduje się przełącznik odcięcia odpływu nieczystości do jeziora). Sprawdź działanie pompy i rączki do wypompowania. Pompa ma dwa tryby pracy – „spłukiwanie i wypompowanie” oraz „wypompowanie”. W obydwu trybach pracy pompowanie wygląda tak samo, ważne jest jednak ustawienie przełącznika trybu pracy. Sprawdź, czy rozumiesz oznaczenie przełącznika i będziesz potrafił go używać. Jeśli wszystko działa sprawnie, pływanie jachtem powinno sprawiać samą przyjemność. Czarter jachtu zawsze należy rozpocząć od sprawdzenie wszystkich wymienionych elementów, aby z rejsu śródlądowego zebrać tylko miłe wspomnienia.
Autor: SZTORM GRUPA