Rowery miejskie to popularne „holendry” (zwane czasem „damkami”), a ich potoczna nazwa wywodzi się właśnie z kraju, w którym zostały opracowane. Holandia jest największym europejskim producentem tego rodzaju rowerów. „Holendry” charakteryzują się posiadaniem innego rodzaju ramy – z obniżoną rurą łączną, zagiętą ku dołowi, a także zwykle przerzutek planetarnych. Instalowane są hamulce typu „torpedo” lub bębnowe. Tradycyjny rower miejski ma koła o średnicy 28 cali. Specyficzna konstrukcja została dostosowana do komfortowego poruszania się po mieście. Nie są to pojazdy służące do zdobywania górskich zboczy lub wyczynowego ścigania się.
Rowery miejskie to także określenie na pojazdy wypożyczane w ramach miejskich sieci rowerowych. Najczęściej skorzystanie z nich jest darmowe w przypadku wypożyczenia na krótki okres czasu (np. 30 lub 60 minut). Podstawowym celem takich inicjatyw jest zachęcenie mieszkańców do prowadzenia zdrowszego trybu życia oraz odciążenie ruchu samochodowego. Obecnie rowery miejskie można znaleźć w każdym średnim i większym mieście w Polsce.