Klasyczne rowery trekkingowe od wielu lat stanowią jeden z najbardziej spopularyzowanych segmentów w branży kolarskiej. Są one tak rozchwytywane na rynku, głównie za sprawą swoich walorów użytkowych. Rowery trekkingowe stanowią doskonałe rozwiązanie dla osób, które wykorzystują jednoślad zarówno do codziennej komunikacji w przestrzeni miejskiej, jak i turystyki i rekreacji. Ciekawą innowację w tym segmencie wprowadziło pojawienie się rowerów elektrycznych. Ich obecność na rynku całkowicie zrewolucjonizowała przemysł rowerowy, oferując użytkownikom klasycznych modeli trekkingowych, zupełnie nową jakość jazdy. Rowery elektryczne trekkingowe, dzięki nowoczesnym systemom wspomagania, doskonale łączą w sobie funkcjonalność i wysoki komfort użytkowania. Jaki rower wybrać i na co warto zwrócić uwagę w trakcie poszukiwań?
Wysoka jakość wykonania to podstawowa cecha, na którą należy zwrócić uwagę przy zakupie roweru elektrycznego trekkingowego. Niezależnie od rodzaju jednośladu, jest to jeden z najważniejszych czynników warunkujących bezpieczną i komfortową eksploatację. W tym przypadku szczególnie istotny jest przede wszystkim materiał, z którego została wykonana rama i pozostałe części danego modelu. Rower elektryczny przeznaczony do jazdy trekkingowej powinien zawierać jak najwięcej elementów wyprodukowanych z aluminium. Jest to bowiem metal, który odznacza się wyjątkową lekkością oraz odpornością na trudne warunki atmosferyczne. Z uwagi na fakt, iż modele trekkingowe najczęściej bywają wykorzystywane do jazdy po długich i zróżnicowanych trasach, to ich niewielka waga oraz komfort użytkowania, są niezwykle istotnymi aspektami przy wyborze właściwego modelu.
Przeczytaj także: Rower elektryczny dla seniora – jak wybrać?
Kolejną cechą wysokiej jakości roweru , jest skuteczna amortyzacja. Dzięki zastosowaniu dobrych amortyzatorów, jednoślad staje się odporny na wszelkiego rodzaju wibracje czy wstrząsy, wynikające z poruszania się po nierównym terenie. Ponadto mechanizm zwiększa również poziom przyczepności do podłoża, co znacznie obniża ryzyko oderwania się kół od ścieżki, generując ryzyko wypadku. Warto o tym pamiętać, chcąc wybrać rower elektryczny odpowiedni dla siebie.
Biorąc pod uwagę aspekt konstrukcyjny, rowery , oprócz wbudowanego systemu wspomagania w trakcie jazdy, nie różnią się nazbyt od tradycyjnych modeli. Elementem bazowym konstrukcji niemalże wszystkich tego typu jednośladów, jest aluminiowa rama. Jej geometria zaprojektowana jest w sposób, który umożliwia dostarczenie użytkownikowi oczekiwany komfort jazdy, np. przy codziennych dojazdach do pracy.
Kolejnym podstawowym elementem wyposażenia roweru elektrycznego trekkingowego, jest funkcjonalny kokpit. Tego rodzaju modele przystosowane są, aby zapewniać wygodę oraz wspomagać wyprostowaną pozycję rowerzysty w trakcie jazdy. Z tego względu, klasyczny kokpit jednośladu, posiada mostki z regulacją kąta nachylenia, a także kierownicę o wygodnym gięciu. W najpopularniejszych wariantach tego rodzaju rowerów, elementarną częścią wyposażenia jest także regulowana sztyca.
Decydując się na zakup roweru elektrycznego trekkingowego, warto zwrócić uwagę na oferowany przez producenta osprzęt pojazdu. Łańcuch, siodełko, przerzutki, manetka, hamulce czy chwyty kierownicy, powinny być wykonane z najwyższej jakości materiałów. Wszystko po to, aby zagwarantować użytkownikowi bezpieczną i komfortową jazdę, nawet w bardziej wymagających warunkach.
Analizując wyposażenie roweru ze wspomaganiem elektrycznym, nie można zapomnieć także o dodatkowych komponentach, które stanowią nieodłączną część składową modelu trekkingowego. Wszystkie te elementy powinny wzbogacać seryjne wyposażenie jednośladu. Należą do nich m.in.:
Zastanawiając się, jaki rower elektryczny trekkingowy wybrać, warto pozyskać informacje na temat silnika zastosowanego w danym modelu. W tym przypadku szczególnie istotną rolę odgrywa przede wszystkim miejsce montażu.
W tańszych modelach elektrycznych jednośladów, najczęściej spotykane są silniki instalowane na tylnych lub przednich piastach – czyli środkowych elementach kół. To rozwiązanie jest niezwykle popularne, głównie ze względu na brak konieczności wprowadzania skomplikowanych modernizacji, jak np. zmiana położenia elementów, czy zmiana kształtu lub konstrukcji ramy.
Największym minusem tego rozwiązania jest fakt, że silnik umieszczony w piaście obciąża rower elektryczny w miejscu, w którym został on zainstalowany. W praktyce oznacza to, że nadprogramowy balast na przednim lub tylnym kole, staje się odczuwalny w trakcie jazdy.
Decydując się na zakup roweru elektrycznego trekkingowego, z silnikiem umieszczonym w przedniej piaście warto pamiętać, że konstrukcja ta jest dedykowana głównie jednośladom, które poruszają się zwykle w terenie miejskim i nie potrzebują bardzo dobrej przyczepności do podłoża. Natomiast na nieco bardziej zróżnicowanym podłożu i w trudniejszych warunkach, zdecydowanie lepiej sprawdzi się silnik umieszczony w tylnej piaście. To pozwala na osiągnięcie stabilizacji i dobrej przyczepności tylnego koła do nawierzchni, po której porusza się rower.
Przeczytaj także: Jak wyregulować przerzutki w rowerze?
Najbardziej uniwersalnym sposobem montażu silnika w rowerach elektrycznych trekkingowych, jest instalacja urządzenia w centralnym punkcie jednośladu. To rozwiązanie konstrukcyjne zapewnia optymalną jazdę zarówno w terenie miejskim, jak i na górskich szlakach. Modele rowerów z silnikiem centralnym są nieco rzadziej spotykane na rynku, jednak z całą pewnością zasługują na szczególną uwagę wszystkich miłośników funkcjonalnych rozwiązań technologicznych. W tego typu wariantach, silnik zostaje zamontowany na środku roweru. Dzięki temu cały ciężar urządzenia zostaje równomiernie rozłożony na aluminiowej ramie.
Analizując napędy wykorzystywane w rowerach elektrycznych trekkingowych, w przeważającej ilości stosowane są układy z jednym blatem z przodu. Natomiast w przypadku możliwości zmiany biegów z tyłu, użytkownicy najczęściej mogą spotkać się z dwoma najpopularniejszymi rozwiązaniami stosowanymi wśród producentów. Wykorzystywane są wówczas tradycyjne przerzutki z kasetami albo przekładnie planetarne zakamuflowane w tylnych piastach.
Poziom zastosowanych podzespołów, a także ilość dostępnych biegów, najczęściej zależą od ceny roweru. W przypadku tańszych modeli, najbardziej powszechne są przerzutki z grup: Shimano Altus, Shimano Tourney, czy Shimano Acera (układy od 1×7 do 1×10).
Natomiast szukając modeli z przekładniami zintegrowanymi, najczęściej wykorzystywanym rozwiązaniem są podzespoły Shimano Nexus. W dużo droższych konstrukcjach można napotkać piasty 11-biegowe. Wielobiegowe piasty w napędach roweru elektrycznego trekkingowego, posiadają jedną kluczową zaletę. Elementy te są praktycznie bezobsługowe i nie wymagają manualnej regulacji. Natomiast tradycyjne przerzutki, choć nie posiadają tego typu usprawnień, to ze względu na swoją nieskomplikowaną konstrukcję, są dużo łatwiejsze w serwisowaniu.
Szukając informacji o tym, jaki rower elektryczny trekkingowy okaże się najlepszym wyborem, warto przy zakupie zwrócić uwagę na rodzaj zasilających go akumulatorów. Rower elektryczny wymaga bowiem cyklicznego ładowania akumulatora, co wiąże się z potrzebą dostępu do prądu lub specjalnej stacji ładowania. O ile w przestrzeniach miejskich zwykle nie ma z tym większego problemu, o tyle długie podróże w dzikim terenie bez dostępu do sieci, mogą okazać się nie lada wyzwaniem. Z tego powodu warto zadbać, aby dobry rower elektryczny trekkingowy posiadał na wyposażeniu akumulator (baterię) o możliwie największej pojemności. Alternatywnym rozwiązaniem może być zakup dodatkowej baterii do wymiany na trasie.
W procesie weryfikacji parametrów baterii zasilających e-bike, warto zwrócić uwagę na ich pojemność wyrażoną w jednostce Wh (watogodziny). Im więcej watogodzin będzie posiadać dany akumulator, tym więcej kilometrów można pokonać przy jednokrotnym ładowaniu.
Obecnie do najpopularniejszych baterii na rynku, stosowanych przez głównych producentów rowerów elektrycznych trekkingowych, należą baterie litowo-jonowe. Ich największą zaletą jest długa żywotność i stosunkowo niewielka waga. Wówczas zasięg e-bike’a wyposażonego w taki akumulator, powinien osiągać nawet 100 km.
Do pozostałych rodzajów baterii zasilających rowery elektryczne trekkingowe należą:
Najmniej pojemne baterie posiadają ok. 250 Wh, a z kolei te najbardziej pojemne – nawet do 600 Wh. Należy jednak wziąć pod uwagę, że najbardziej optymalny wynik to 500 Wh. Taka pojemność umożliwia przejechanie nawet 120 km przy jednokrotnym ładowaniu baterii. Jednak mimo to, ostateczna wytrzymałość akumulatora zależy głównie od używanego w rowerze trybu wspomagania, rodzaju nawierzchni, masy użytkownika, a także kąta nachylenia trasy.
Przeczytaj także: Jakie oświetlenie do roweru wybrać?
Oprócz pojemności baterii zasilających rower elektryczny trekkingowy, warto także zwrócić uwagę na sposób ich montażu. Baterie zainstalowane w przednim trójkącie ramy, tak jak w przypadku silnika, lokują ciężar blisko środka ciężkości roweru. Jest to najbardziej optymalne rozwiązanie, które nie wpływa na właściwości jezdne e-bike’a. Coraz popularniejszym rozwiązaniem jest także montaż baterii na tylnym bagażniku. Wówczas środek ciężkości skumulowany jest na tylnej części jednośladu. W przypadku takiego sposobu zastosowania baterii należy upewnić się, że konstrukcja bagażnika w rowerze elektrycznym trekkingowym jest na tyle wytrzymała, aby móc na nim okazjonalnie przewozić ekwipunek.
Wymagające warunki terenowe, na jakie mogą zostać narażone trekkingowe rowery elektryczne, oczekują zastosowania skutecznych rozwiązań technicznych. Dlatego przy poszukiwaniach odpowiedniego e-bika’a należy wziąć pod uwagę uwarunkowania trasy, na jakiej najczęściej będzie użytkowany jednoślad. Inne uzbrojenie pojazdu przyda się podczas przemierzania wyboistych ścieżek pełnych wyrw, korzeni i skał, a zupełnie inne – do lifestylowej jazdy po mieście.
Jednak w obu przypadkach niezwykle ważne jest wyposażenie roweru w mocne hamulce. Muszą być jak najbardziej skuteczne, aby mogły poradzić sobie w wielu podbramkowych sytuacjach, wymagających natychmiastowej reakcji. Ponadto systemy hamulcowe w rowerze elektrycznym trekkingowym mają dodatkowe zadanie, gdyż muszą podołać zwiększonej wadze jednośladu, spowodowanej pełnym wyposażeniem w postaci baterii oraz silnika. W większości przypadków, najlepszym wyborem do modelu trekkingowego okażą się hamulce tarczowe. Jest to bowiem niezawodny mechanizm, wyróżniający się wysoką skutecznością hamowania, niezależnie od masy pojazdu.
Decydując się na zakup roweru elektrycznego trekkingowego, niezwykle istotne jest zweryfikowanie rozmiaru kół w wybranym modelu. Jednoślad powinien zostać wyposażony w koła o ok. średnicy 28 cali. Niezwykle istotny jest także prawidłowy dobór opon. Najlepiej sprawdzą się te, o szerokości wynoszącej od 32 do 47 mm.
Zastosowanie tych wartości umożliwia rowerzyście bezpieczne podróżowanie zarówno w terenach leśnych, jak i po miejskich ścieżkach rowerowych. Ponadto właściwie dostosowany rozmiar, zapewnia odpowiednią wytrzymałość kół obciążonych dodatkowym wyposażeniem roweru w trakcie jazdy.
Zgodnie z treścią 2 artykułu polskiego prawa o ruchu drogowym, rower definiowany jest jako pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m, który poruszany jest siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem. Jednak punkt 47 tego samego paragrafu uściśla, że może on być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały, pomocniczy napęd elektryczny – zasilany prądem o napięciu nieprzekraczającym 48 V.
Z tego powodu rowery elektryczne trekkingowe zostały skonstruowane tak, aby poruszanie się nimi było możliwe jedynie dzięki sile pedałowania, która aktywuje cały system wspomagania. Natomiast w momencie, gdy pojazd przekracza prędkość 25 km/h, mechanizm zostaje automatycznie wyłączony.
Przeczytaj także: Jakie jest obowiązkowe wyposażenie roweru?
Tego typu ograniczenia pozwalają odróżnić rowery elektryczne od skuterów i nie wymagają od użytkownika posiadania dodatkowych uprawnień do poruszania się nimi w przestrzeni publicznej. Ponadto polskie prawo nie wymaga dokonywania rejestracji pojazdu przy zakupie roweru elektrycznego trekkingowego. W przeciwieństwie do motorowerów, które zasilane są silnikiem spalinowym, rowery wyposażone w silnik elektryczny nie podlegają rejestracji w Wydziale Komunikacji. To oznacza, że nie wymagają one również opłat za obowiązkowe ubezpieczenie ani corocznych przeglądów. Tego rodzaju działania, uzależnione są jedynie od indywidualnych potrzeb i preferencji właściciela jednośladu.