WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Jaka latarka na rower będzie najlepsza?

02 February 2023

Jazda na rowerze jest wspaniałą aktywnością fizyczną. Wywiera niezwykle pozytywny wpływ na układ krążenia oraz układ oddechowy. Wspiera proces rozbudowy masy mięśniowej kończyn dolnych i proces utraty zbędnej części tkanki tłuszczowej. Jak każdy inny sport, także jazda na rowerze, wymaga odpowiedniego wyposażenia. Należy do niego przede wszystkim odpowiednio dopasowany do potrzeb rower a także dedykowana tej aktywności odzież, sportowe obuwie, oraz kask i oświetlenie rowerowe. Wybór lampek rowerowych dla jednych jest niezwykle prosty, innym jednak sprawia niemały problem. Jeśli należysz do tej drugiej grupy i zastanawiasz się jaka latarka na rower będzie najlepsza, zapraszamy do zapoznania się z naszym poradnikiem. Dowiesz się z niego między innymi, jakie oświetlenie rowerowe sprawi, że będziesz widoczny/widoczna dla kierowców, a także na co zwrócić uwagę, aby wybrać lampkę, która zapewni jak najlepsze oświetlenie obszaru przed rowerzystą.


Lampka czy latarka na rower – które oświetlenie rowerowe jest lepsze

Wśród rodzajów oświetlenia na rower, wyróżnia się latarki i lampy rowerowe. Czym różnią się od siebie oba typy? I który jest korzystniejszym źródłem światła dla rowerzysty? Lampki charakteryzują się znacznie mniejszą mocą. Tradycyjne modele tego typu światła, cechuje się mocą około 100 lumenów, podczas gdy nowoczesne latarki na rower posiadają ich nawet kilka tysięcy! Latarka lepiej sprawdzi się więc zarówno podczas jazdy po drogach miejskich, jak i po ścieżkach leśnych i rowerowych. Gwarantuje mocniejsze oświetlenie, które znacząco poprawia bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

Siła strumienia światła – ile lumenów powinna mieć latarka rowerowa

Lampka rowerowa to produkt, który nie tylko ma oświetlić nam drogę, ale musi także zaznaczyć naszą obecność na niej, aby inni użytkownicy ruchu byli jej świadomi. Wybór nie jest więc wcale taki prosty. Jeśli zastanawiasz się, jaka latarka na rower będzie najlepsza, zapoznaj się z naszym poradnikiem. W tej części skupimy się na sile strumienia światła. Określa się ją za pomocą lumenów. Snop światła jest tym mocniejszy, im więcej opisuje go lumenów. Na rynku oświetlenia rowerowego znaleźć można zarówno modele o sile kilkuset lumenów jak i takie, które świecą siłą nawet 2000 lumenów. Czy oznacza to, że najmocniejsze z możliwych, światło będzie dla każdego najkorzystniejsze? Nie. O ile posiadanie oświetlenia podczas wypraw rowerowych (nawet tych kilkuminutowych) jest absolutnie konieczne, o tyle korzystanie z silnego strumienia świetlnego podczas jazdy po mieście przepełnionym latarniami, już nie. Ofertę oświetlenia najlepiej więc dopasować do własnych potrzeb.

zapalona lampka rowerowa

Lampki rowerowe w świetle prawa – ile źródeł światła należy mieć na swoim rowerze

Przepisy ruchu drogowego wymagają odpowiedniego oświetlenia rowerowego. Rowerzysta, jako uczestnik ruchu drogowego, zobligowany jest do posiadania lampki przedniej i lampki tylnej a także elementu odblaskowego. Lampa przednia powinna dawać światło białe lub żółte. Lampka tylna natomiast, musi cechować się kolorem czerwonym. Podobnie jak wspomniany wyżej element odblaskowy. Odblask powinien także posiadać kształt inny niż trójkąt.

Latarka rowerowa przednia – skuteczne oświetlanie trasy lampą przednią

Przednia latarka na rower powinna spełniać pewne warunki. Jej zadaniem jest oświetlenie drogi do tego stopnia, aby otoczenie było dla nas w jak najlepszym stopniu widoczne. Najlepiej, jeśli jest ona energooszczędna i wydajna, dlatego akumulator będzie tu lepszym rozwiązaniem niż tradycyjne baterie. Kąt padania światła powinien być dostosowany do panujących na zewnątrz warunków. Niezbyt korzystnym wyborem jest jednak używanie lampek, które świecą punktowo. Po zmroku, musi być widać zarówno przód jak i boki drogi lub ścieżki, po których porusza się rowerzysta. Mała moc lampki uniemożliwi uzyskanie odpowiedniej widoczności, zbyt duża natomiast sprawi, że na poruszające się z naprzeciwka samochody i jednoślady, będzie działać oślepiająco, niczym reflektor.

lampka rowerowa zamontowana na kierownicy oświetlająca ścieżkę

Lampka informacyjna tylna – lepsza widoczność dla bezpieczeństwa

Tylna lampka zamontowana jest w jednośladzie po to, by gwarantować jego widoczność wśród pozostałych uczestników ruchu drogowego. Jako, że jej zadaniem nie jest oświetlanie drogi, a sygnalizowanie naszej obecności na niej, moc powinna być znacznie mniejsza niż w przypadku przedniej lampki. Tutaj zastosować można więc tryb migający, ponieważ jest on oszczędniejszy i powoduje, że rzadziej trzeba będzie wymieniać baterie lub podłączać akumulator do ładowania.

Przeczytaj także: Rodzaje rowerów – jaki rower dla siebie wybrać?

Parametry – jaką latarkę na rower wybrać

Producenci oferują nieskończoną wręcz liczbę różnego rodzaju rowerowych lampek. Jeśli zastanawiasz się, jaka latarka na rower jest najlepiej dopasowana do Twoich potrzeb, zwróć uwagę na kilka podstawowych parametrów. Należą do nich m.in. opisana powyżej moc światła a także czas działania produktu i sposób jego zasilania. Standardowo, lampki zasilane są przez baterie lub akumulatory litowo-jonowe. Ta druga opcja jest nie tylko zdecydowanie bardziej wydajna, ale też znacznie bardziej ekologiczna. Na rynku istnieją także latarki rowerowe, w których źródłem energii jest dynamo bądź prądnica, którą umieszcza się w piaście przedniej. Takie rozwiązanie sprawdza się najlepiej w rowerach trekkingowych oraz miejskich. Co jeszcze należy wziąć pod uwagę przed zakupem lampki? Na pewno rodzaj żarówki, która jest w niej zastosowana a także sposób mocowania produktu. Dioda LED daje światło najjaśniejsze, dlatego jeśli poszukujesz latarki rowerowej, która oświetli Ci naprawdę intensywną ciemność, rozważ jej kupno. W kwestii mocowania, zastanów się, jaki rodzaj uchwytu będzie dla Ciebie najwygodniejszy. Czy wolisz montaż oświetlenia na kierownicy czy na ramie pod kierownicą. Czy chcesz stosować oddzielny uchwyt czy wolisz kupić lampkę z uchwytem wbudowanym.

mężczyzna siedzący na rowerze z zapaloną lampką

Rower górski – jaką lampkę rowerową wybrać do sprzętu MTB

Prosty i szybki montaż, akumulator wysokiej jakości i naprawdę duża liczba lumenów. Takie parametry powinna mieć lampka na sprzęt typu MTB. Wystające spod ziemi ostre kamienie, korzenie drzew, leżące na podłożu gałęzie a także liczne nierówności terenu sprawiają, że naprawdę mocna latarka rowerowa będzie najlepsza. Postaw więc na latarki o sile 1000 lumenów i ciesz się jazdą na tyle, na ile to możliwe.

Kolarstwo szosowe – jaka latarka na rower szosowy będzie najlepsza

Jazda po szosie wiąże się zazwyczaj z osiąganiem dużych prędkości. Kupując lampkę do kolarstwa szosowego, powinno więc zwrócić się uwagę na siłę światła oraz na sposób montażu lampki. Ważne jest, by oświetlała ona nie kilka, a kilkadziesiąt metrów drogi, dlatego możesz zakupić model o sile 500 lumenów a nawet więcej. Chyba, że szukasz produktu do jazdy w dzień lub po dobrze oświetlonej drodze. Wtedy lampka o mocy 100 lumenów będzie wystarczająca.

Przeczytaj także: Jakie oświetlenie do roweru wybrać? Przednie i tylne lampki do roweru

Rower trekkingowy i miejski – zastosowanie dynama w piaście

Kiedyś powszechnie stosowane, dziś używane tylko w rowerach miejskich i trekkingowych. Latarki rowerowe na dynamo zawdzięczają swoje działanie kręcącym się kołom. Z tego powodu nie potrzebują ani akumulatora ani baterii. Wystarczy siła nóg i… stosunkowo ciężka prądnica, która stanowi dodatkowe obciążenie dla każdego roweru.

Tryby świecenia, wodoodporność – dodatkowe funkcjonalności

Po lekturze tego poradnika, na pewno wiesz już, jaka latarka na rower będzie najlepsza dla Ciebie. Mimo wszystko postanowiliśmy jednak uzupełnić całość informacji o dodatkowe dane. Są nimi pewne funkcjonalności, które mogą podnieść wartość produktu w Twoich oczach. Na co więc jeszcze należy zwrócić uwagę kupując lampkę na rower? Między innymi na to, czy i jakie ewentualnie posiada ona tryby świecenia. Większość lampek posiada możliwość przełączenia światła ciągłego na miganie. Niektóre modele umożliwiają jednak zmianę natężenia światła. Dzięki temu, można korzystać z nich w każdych warunkach. Na drodze można zmniejszyć moc, aby nie oślepiać kierowców, natomiast podczas jazdy po lesie, można podkręcić ją na maksa i zapewnić sobie doskonałą widoczność. Drugą funkcjonalnością, którą warto wziąć pod uwagę jest wodoodporność. Większość rowerowych lampek jest w pewnym stopniu odporna na wodę, jednak jeśli zdarza Ci się trenować w trakcie ulewy, warto zadbać o ten aspekt znacznie bardziej.

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

KOLARSTWO MTB, ROWERY MIEJSKIE

Jak dobrać rozmiar kół w rowerze do wzrostu?

Jak dobrać rozmiar kół w rowerze do wzrostu?
ROWERY MIEJSKIE

Co daje jazda na rowerze? Korzyści i efekty

Co daje jazda na rowerze? Korzyści i efekty
KOLARSTWO MTB, KOLARSTWO SZOSOWE, ROWERY MIEJSKIE

Technika jazdy rowerem elektrycznym

Technika jazdy rowerem elektrycznym

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu