WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Trening bokserski — jak trenować boks w warunkach domowych?

26 sierpień 2021
#PORADY

Prawdopodobnie boksowanie kojarzy Ci się z ringiem i ewentualnie treningiem w klubie. Czy zatem uprawiać ten sport możesz wyłącznie w takich miejscach? Niekoniecznie. Wystarczy, że zainwestujesz w sprzęt bokserski, a będziesz mógł przeprowadzić ciekawy trening w niemal dowolnej przestrzeni. Sprawdź, o czym powinieneś pamiętać.

Trening bokserski w domu

Trening bokserski na siłowni ma tę zaletę, że wykonujesz poszczególne aktywności pod okiem eksperta, który mówi Ci, jaka powinna być Twoja postawa, a to jest kluczowe. Późniejsze wyeliminowanie złych przyzwyczajeń może być trudne. Mimo to trenowanie boksu w domu nie oznacza, że musisz popełniać poważne błędy – porady ekspertów znajdziesz w sieci, m.in. w materiałach video. Kontroluj zatem wykonywane przez siebie pozycje, nagrywaj się i koryguj błędy.

Oczywiście na starcie potrzebujesz niezbędnych rozwiązań. Takie elementy jak worek bokserski, ochraniacz na zęby, buty bokserskie i inne rzeczy będą przydatne, chociaż wszystko zależy od tego, na jaki trening postawisz. Warto, abyś aktywności prowadził w pomieszczeniu, w którym znajduje się duże lustro, gdyż wtedy będziesz mógł na bieżąco obserwować swoją postawę i ją odpowiednio korygować.

Trening bokserski w domu wiązać się może z dosyć dużym hałasem, dlatego najlepiej rób go w pomieszczeniu oddalonym od reszty pokoi, aby nie przeszkadzać innym.

Nauka boksu w domu – podstawy

Treningi bokserskie dla początkujących oczywiście nie polegają na tym, że od razu zaczniesz zmagania z osobami, które uprawiają ten sport. Zanim założysz rękawice bokserskie do walki, musisz się nauczyć podstaw. Na pewno nie przyjmuj założenia, że nie potrzebujesz rozwiązań, które zwiększają Twoje bezpieczeństwo. Ochraniacze bokserskie są niezbędne i przyzwyczaj się do nich, jeszcze zanim podejmiesz się pierwszych sparingów na ringu. Na początek musisz się nauczyć, jak:

  • uderzać w worek bokserski.
  • poruszać się, tzn. odpowiedniej pracy nóg,
  • stosować uniki,
  • uderzać w tarcze treningowe zakładane na dłonie partnera,
  • uderzać w gruszki bokserskie.

Tych kroków nie powinieneś pominąć – każdemu z nich warto poświęcić czas, aby dopracować pozycję, ruchy i ogólnie wykonywać te aktywności poprawnie technicznie. Trening boksu w domu powinien zakładać dopracowanie wykonywania poszczególnych aktywności.

Kobieta trenuje boks na worku

Trening bokserski na worku

Jednym z niezbędnych elementów w treningu bokserskim jest worek, który dla wielu jest jednym z głównych elementów, które kojarzą się z taką aktywności. Dlaczego jest on tak ważny? Otóż trening bokserski na worku umożliwi Ci budowanie umiejętności – poprawiasz koordynację, siłę ciosu, kondycję, wzmocnisz kości i mięśnie. Jednocześnie przygotujesz choćby nogi do zadawania i przyjmowania ciosów. Oczywiście w czasie walki powinieneś założyć ochraniacze na piszczele, kask bokserski czy ochraniacze na krocze, ale nie zmienia to faktu, że Twoje ciało będzie dzięki treningowi z workiem lepiej przygotowane na to, co może je czekać.

Trening bokserski na worku dla początkujących, jak i dla zaawansowanych powinien polegać na ćwiczeniu konkretnych umiejętności, np. danej kombinacji ciosów albo tylko jednego, który chcesz doprowadzić do perfekcji. Jednocześnie powinieneś dbać o utrzymanie prawidłowej pozycji, gdyż w walce takie błędy zostaną łatwo wykorzystane przez przeciwnika. Pamiętaj również o ruchu – ciosy kierowane w worek nie oznaczają, że masz stać w miejscu – praca nóg ma ogromne znaczenie i to jest czas, w którym powinieneś doskonalić tę umiejętność.

Trening bokserski na szybkość

Bokserski plan treningowy może zakładać pracę nad różnymi elementami, a w tym nad szybkością, która ma ogromne znaczenie w tej dyscyplinie. Sposobem na poprawę tej kwestii może być walka z cieniem. Na czym polega taki trening bokserski na szybkość? Otóż wyobraź sobie przeciwnika, który Cię atakuje. Twoim zadaniem jest parowanie ciosów i trafienie tego przeciwnika. Taką aktywność praktykuj w formie trzyminutowych rund, pomiędzy którymi zrób sobie minutową przerwę.

Do tego nie jest Ci potrzebna odzież bokserska – taki trening możesz wykonywać bez korzystania z akcesoriów i sportowych ubrań.

Trening bokserski wytrzymałościowy

Kolejnym ważnym elementem w boksie jest wytrzymałość. Jest to dyscyplina, która wymaga bardzo dobrej kondycji. Jakie ćwiczenia bokserskie przyczynią się do jej budowania? Choćby wspomniany trening z workiem. Natomiast podstawową aktywnością jest bieganie. Dzięki niemu zwiększysz wytrzymałość i nie zabraknie Ci szybko siły w czasie walki.

Alternatywą dla klasycznego biegania jest bokserska odmiana tej aktywności. Mianowicie, w tym przypadku łączysz bieg z zadawaniem ciosów. Jeśli masz dużą masę, to wtedy postaw na interwały, podbiegi pod górę i ogólnie dużą intensywność.

Doskonalenie techniki bokserskiej na worku

Czy zauważyłeś, że zazwyczaj na siłowniach w okolicy worka treningowego znajduje się duże lustro? Jest ono tam po to, abyś mógł korygować nieprawidłowe ustawienie i postawę. Tak może przebiegać nauka boksu w domu, jak i na siłowni, z tym że w klubie najczęściej masz do dyspozycji trenera, który może Ci pomóc. Trenując w swoich czterech ścianach, sam musisz pracować nad doskonaleniem techniki.

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

BOKS

Kategorie wagowe w boksie

Kategorie wagowe w boksie
BOKS

Jak zwiększyć siłę ciosu? Bezpieczne ćwiczenia na cios bokserski w klubie

Jak zwiększyć siłę ciosu? Bezpieczne ćwiczenia na cios bokserski w klubie
BOKS

Ćwiczenia z workiem treningowym

Ćwiczenia z workiem treningowym

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu