WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Dieta Dąbrowskiej – wszystko, co należy o niej wiedzieć

16 sierpień 2021

Dieta to słowo, które na przestrzeni lat zyskało przeróżne konotacje. Tymczasem podstawowe znaczenie tego wyrazu niezmiennie wiąże się z tym, jakie pokarmy i w jakich ilościach spożywamy każdego dnia. Z pewnością większość osób w swoim życiu znalazło się w sytuacji, gdzie rozważało przejście na dietę, głównie w celu zgubienia zbędnych kilogramów. Dla wielu mogły to być ciężkie dni pełne ogromnych wyrzeczeń i spożywania wręcz mikroskopijnych porcji jedzenia. Tymczasem dieta nie zawsze musi wyglądać w ten sposób, a jej podstawowym celem nie zawsze musi być utrata zbędnych kilogramów. Przykładem jest właśnie dieta Dąbrowskiej. Dzięki temu artykułowi poznasz jej najważniejsze zasady oraz korzyści, jakie może ona mieć dla Twojego organizmu. 

Odpowiednia dieta – dlaczego jest istotna?

Czasy, w których żyjemy, obfitują w produkty, które przy dłuższym stosowaniu mogą mieć negatywny wpływ zarówno na nasze samopoczucie, jak i zdrowie. Dostępna w większości supermarketów żywność przetworzona, dania gotowe do spożycia, wszelkiego rodzaju fast foody, słone przekąski czy słodzone napoje – wszystkie te produkty jako stały element naszej diety mogą sprawić, że pojawią się u nas nie tylko problemy związane z utrzymaniem właściwej wagi, ale i dotyczące prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Cukrzyca, nadciśnienie, hipercholesterolemia, zawał serca czy inne schorzenia układu krążenia – to problemy, z którymi z roku na rok mierzy się coraz więcej osób, w coraz młodszym wieku.

Dieta Dąbrowskiej – na czym polega?

Nie bez przyczyny wszelkiego rodzaju detoksy, głodówki i posty stają się coraz bardziej popularne i zyskują coraz szersze grono zwolenników. Aby jednak je rozpocząć, wymaga to od nas odpowiedniego przygotowania, a przede wszystkim właściwej wiedzy na temat tego, jak taki post powinien przebiegać. Brak przygotowania może sprawić, że dieta nie tylko nie przyniesie oczekiwanych efektów, ale i będzie mieć niekorzystny wpływ na nasze zdrowie.

Dieta Dąbrowskiej od wielu lat cieszy się rosnącym zainteresowaniem wśród osób, którym zależy nie tylko na zrzuceniu zbędnych kilogramów, ale i długofalowych, korzystnych skutkach dla organizmu, jakie niesie ze sobą korzystanie z niej. Ewa Dąbrowska, która z wykształcenia jest lekarzem i specjalistą ds. chorób wewnętrznych, stworzyła dietę detoksykacyjną, której głównym celem jest usunięcie z organizmu nadmiaru wody i nagromadzonych toksyn, poprzez spożycie odpowiedniej ilości warzyw i owoców. 

Według autorki, dieta Dąbrowskiej to kuracja odtruwająca nasz organizm i stymulująca procesy, które mogą pomóc w samouzdrawianiu organizmu. Diecie tej przypisuje się między innymi działanie wspomagające leczenie stanów zapalnych organizmu, a nawet raka. Sam proces utraty wagi jest w tym przypadku jedynie efektem ubocznym.

Dieta Dąbrowskiej – zasady

Jak każda dieta o działaniu oczyszczającym, dieta Dąbrowskiej posiada określone zasady, których przestrzeganie jest szczególnie istotne, jeśli zależy nam na uzyskaniu zamierzonych efektów. 

Dieta Dąbrowskiej zasadniczo dzieli się na kilka etapów:

  • przygotowanie do postu – stopniowa eliminacja mięsa, kawy oraz produktów, które wywołują nietolerancje pokarmowe;
  • post warzywno-owocowy lub odtruwanie – trwa od 10 do ok. 40 dni. W tym czasie spożycie określonych owoców i warzyw powinno być połączone z odpowiednią ilością aktywności fizycznej, aby nie tylko oczyścić organizm z toksyn, ale i przywrócić mu odpowiednią równowagę;
  • dieta dąbrowskiej i wychodzenie z postu – wychodzenie z diety Dąbrowskiej polega na stopniowym wprowadzaniu do jadłospisu pełnowartościowych produktów;
  • dieta pełnowartościowa – powrót do spożywania zbilansowanych, pełnowartościowych posiłków, w połączeniu a odpowiednią aktywnością ruchową i regularnym przeprowadzaniem okresowych postów.

Dieta Dąbrowskiej – co można jeść?

Dieta Dąbrowskiej polega na spożywaniu wyłącznie warzyw niskoskrobiowych oraz owoców o niskiej zawartości cukrów. Łączna kaloryczność posiłków nie powinna przekraczać 600 kalorii. Warzywa, które można spożywać w trakcie trwania postu to:

  • marchew;
  • burak;
  • seler;
  • pietruszka;
  • rzodkiew;
  • kapusta;
  • kalafior;
  • jarmuż;
  • cebula;
  • por;
  • czosnek;
  • dynia;
  • ogórki;
  • pomidor;
  • papryka;
  • różne rodzaje sałat;
  • pietruszka;
  • zioła.

W przypadku owoców, w niewielkich ilościach dopuszcza się spożycie jabłek, grejpfrutów, cytryn i jagód. Z kolei produkty, których należy unikać na każdym z etapów diety Dąbrowskiej to:

  • alkohol;
  • słodycze;
  • żółty ser;
  • produkty gotowe do spożycia;
  • słodzone napoje;
  • słone przekąski;
  • mięso i wędlina;
  • dżemy;
  • produkty powstające z białej mąki.

Dieta Dąbrowskiej – efekty

Czego należy oczekiwać po zastosowaniu diety Dąbrowskiej? Owocowo-warzywny post dzięki dużej ilości błonnika przyswajanej przez nasz organizm pozwala na skuteczne pozbycie się toksyn zalegających w naszym organizmie. To także bardzo dobre rozwiązanie dla osób zmagających się z insulinoopornością, ponieważ pozwala ona na uregulowanie ilości cukru we krwi. Dieta Dąbrowskiej w zauważalny sposób wzmacnia odporność naszego organizmu, znacznie poprawia stan naszej cery, a także pomaga kobietom w przypadku dolegliwości miesiączkowych.

Efektem, dla którego wiele osób decyduje się na wypróbowanie diety Dąbrowskiej, jest znaczny spadek wagi, który jest szczególnie zauważalny w pierwszych tygodniach od jej rozpoczęcia. To właśnie wtedy pozbywamy się toksycznych substancji zalegających w naszym organizmie. 

Pamiętaj, że z myślą o Twoim zdrowiu, przed wdrożeniem zmian w jadłospisie zalecana jest konsultacja ze specjalistą, który oceni, jaki sposób żywienia przyniesie najlepsze rezultaty dla Twojego organizmu.

Przeczytaj także: Dieta IF – post przerywany – na czym polega i kto ją może stosować?

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

BIEGANIE, DIETETYKA

Suplementy dla biegaczy - które z nich są najskuteczniejsze?

Suplementy dla biegaczy - które z nich są najskuteczniejsze?
DIETETYKA

Jeść, by schudnąć

Jeść, by schudnąć
DIETETYKA, SPORT W ŻYCIU

Ćwiczenia podczas okresu - podpowiadamy jak trenować i co jeść

Ćwiczenia podczas okresu - podpowiadamy jak trenować i co jeść

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu