WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Suplementy dla biegaczy - które z nich są najskuteczniejsze?

16 kwiecień 2020
#PORADY

Jeśli regularnie biegasz, powinieneś zwrócić uwagę na to, co spożywasz, by jak najlepiej zadbać o swój organizm. Warto zwrócić uwagę na suplementy dla biegaczy, które pomogą zadbać o stan stawów oraz polepszą samopoczucie. Jak powinna wyglądać prawidłowo suplementacja biegacza? Jakie suplementy są odpowiednie dla biegaczy? Sprawdź, jak wybrać suplementy na stawy oraz jakie składniki są najodpowiedniejsze dla biegaczy.


Najlepsze suplementy dla biegaczy – przykłady

Długie i intensywne wybiegania to dla organizmu znaczne obciążenie. Bez odpowiedniego przygotowania mogą niekorzystnie oddziaływać na formę i prowadzić do ogólnego osłabienia organizmu. Dlatego biegacze powinni zadbać o pokrycie zapotrzebowania energetycznego oraz budulcowego organizmu, w czym pomaga zdrowa dieta. Jednak poza pełnowartościowymi posiłkami warto dodać do diety także odżywki i  suplementy. Oto najlepsze z nich:

  1. Kreatyna – może przydać się przy wysiłku, w którym dominuje system energetyczny ATP. Suplement wspiera resyntezę ATP. Znacznie przyspiesza uzupełnianie energii w naszych komórkach mięśniowych.
  2. Beta alanina – to suplement skierowany przede wszystkim do biegaczy, którzy stosują formy wytrzymałościowe. Do tego również zalecane jest spożywanie batonów proteinowych i energetycznych. Beta alanina znacznie wpływa na opóźnienie zmęczenia i zredukowanie jego ewentualnych skutków. Suplementacja beta alaniną wpływa pozytywnie na uwalnianie jonów wapniowych.
  3. Karnityna – zażywa się ją głównie w związku ze spalaniem tkanki tłuszczowej. Karnityna działa również dobrze na kondycję psychiczną i komfort umysłowy. Jest znakomitym transporterem kwasów tłuszczowych do mitochondriów. Z kolei przemiany energetyczne tłuszczów pełnią ważną rolę przy długotrwałym, wyczerpującym wysiłku fizycznym.
  4. BCAABCAA odgrywa bardzo ważną rolę, jeśli chodzi o budowanie masy mięśniowej, dlatego jest bardzo popularne wśród sportowców. Pod tą nazwą kryje się zestaw trzech aminokwasów – leucyna, izoleucyna oraz walina. Aminokwasy te nazywane są aminokwasami egzogennymi. Nasz organizm nie wytwarza ich sam, możemy je dostarczyć tylko i wyłącznie z pokarmem.
  5. Odżywki białkowe – tak jak sama nazwa wskazuje są bogate w białko. Jeśli po wysiłku chcemy je uzupełnić warto pokusić się na odżywkę, ponieważ w porównaniu do innych źródeł białka, zażywa się ją w małej ilości, jest idealna na regenerację. Zapotrzebowanie na ten składnik u osób trenujących jest wyższe niż u osób nieuprawiających żadnej z form aktywności fizycznej.

Poza tym trzeba również zwrócić uwagę na odpowiednie nawodnienie organizmu. Najlepsza do tego jest po prostu woda, dzięki której będzie można nabrać sił przy większej aktywności.

Fot 1. Materiał własny

Suplementy – w czym jeszcze pomagają?

Suplementy pomagają uzupełnić niedobór żelaza. Nie każdy może sobie zdawać sprawę, że taki problem może właśnie go dotyczyć. W takiej sytuacji lekarz dostosuje odpowiednie leczenie celem poprawienia stanu zdrowia.

Może zaproponować włączenie odpowiedniej suplementacji, żeby jak najszybciej zlikwidować niedobór wybranego składnika. W życiu wszystkich sportowców rola żelaza jest bardzo duża. Jego niedobór wpływa na wydolność podczas treningu.

Fot 2. Materiał własny

Dobry suplement na stawy dla biegaczy

Biegacz powinien stuprocentowo dbać o stawy, żeby były zdrowe i mocne. Składa się na to zarówno dieta, jak i trening. Najważniejsze, aby dieta była optymalna względem poziomu aktywności i dostarczała potrzebnych mikroelementów do organizmu. Po jakie odżywki i suplementy na stawy należy sięgać? Wszystko zależy od konkretnych potrzeb.

Większość osób musi zmierzyć się z dylematem jaki suplement na stawy zakupić. Nawet jeśli mamy wybraną firmę czy serię, to jaką postać suplementu wybrać? Tak naprawdę powinno się wybrać formę, jaka odpowiada nam najbardziej: tabletki lub proszek. Składniki, które powinien zawierać suplement na stawy to m.in. hydrolizowany kolagen, siarczan glukozaminy czy MSM. Dodatek witamin takich jak wit C i E oraz składników mineralnych takich jak wapń, magnez czy cynk, jest jak najbardziej mile widziany.

Każdy tego typu produkt ma wyraźne instrukcje o jakiej porze dnia powinien być zażywany.  Często również firmy dzielą się fachowymi poradami na stronach internetowych, czy w mediach społecznościowych. Jeśli już mamy suplement na stawy, to warto przyjmować go o czasie zalecanym przez producenta. Najlepiej przyjmować go bezpośrednio po lub w trakcie posiłku.

Jak dobrze zadbać o stawy?

Z technicznego punktu widzenia najważniejszą rolę pełnią powierzchnie stawowe, pomiędzy którymi znajduje się wąską przestrzeń. Strukturami pomocniczymi w funkcjonowaniu stawów są: krążki stawowe, obrąbki stawowe, łąkotki stawowe, więzadła i kaletki maziowe. Torebka stawowa, odpowiednio ukształtowane struktury tkanki chrzęstnej, więzadła oraz mięśnie zapewniają odpowiednią stabilizację stawów.

Fot 3. Materiał własny

Najczęstsze przyczyny kontuzji:

  • Brak rozgrzewki.
  • Nieodpowiednie obuwie.
  • Przeciążenie.
  • Bieganie po twardych nawierzchniach.
  • Osłabione i nierozciągnięte mięśnie.

Biegacze nie powinni zapominać, że każdy trening powinien zaczynać się od odpowiedniej rozgrzewki. Bardzo ważne są buty do biegania, dlatego powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na ich właściwy dobór.

Jeśli odczuwamy pierwsze bóle w okolicach stawów możemy zgłosić się do fizjoterapeuty lub działać sami. Konieczne jest zmniejszenie intensywności treningów poprzez zminimalizowanie dystansów i tempa. Trzeba też zmienić rodzaj powierzchni treningowej bardziej miękką. Warto zastosować ćwiczenia w odciążeniu. Każdy fizjoterapeuta będzie w stanie dobrać kilka odpowiednich ćwiczeń do wykonywania w domu.

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

BIEGANIE

Bieganie na czczo - fakty i mity na temat treningu przed śniadaniem!

Bieganie na czczo - fakty i mity na temat treningu przed śniadaniem!
BIEGANIE

Slow jogging - na czym polega ta technika i jakie daje efekty?

Slow jogging - na czym polega ta technika i jakie daje efekty?
BIEGANIE

Czy można biegać codziennie?

Czy można biegać codziennie?

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu