WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Slow jogging - na czym polega ta technika i jakie daje efekty?

16 kwiecień 2020
#PORADY

Czym jest slow jogging i dlaczego nazywany jest japońską metodą na długowieczność? Poznaj technikę i efekty oraz opinie o slow joggingu. Technika slow joggingu jest wyjątkowo prosta i efektywna. Slow jogging pozwala na zwiększenie kondycji i odporności, jednocześnie nie obciążając kolan i stawów. Poranne truchtanie dla zdrowia warto wykonywać codziennie przez 30 minut. Slow joggingu może spróbować każdy niezależnie od wieku i stan zdrowia. Sprawdź, dlaczego ta japońska technika biegania cieszy się coraz większą popularnością!


Czym jest slow jogging?

Bieganie wolniejsze niż trucht, japoński sposób na długowieczność i zdrowie, poranne, bezwysiłkowe truchtanie dla zdrowia… Slow jogging doczekał się wielu określeń, jednak wciąż wiele osób nie wie, na czym dokładnie polega ta technika biegania. Tymczasem slow jogging to jedna z najprostszych aktywności sportowych, którą może wykonywać każdy niezależnie od wieku i stanu zdrowia.

Bieg w tempie “slow” nie obciąża stawów, nie wymaga kondycji oraz nie jest szkodliwy dla biegacza (nie powoduje mikrourazów). Lekkie truchtanie daje za to mnóstwo korzyści oraz… wygląda dziwnie, jeśli ktoś obserwuje slow jogging po raz pierwszy. Jeśli kiedykolwiek widzieliście biegnącą osobę, która szybko przebiera nogami, a mimo tego wyprzedzają ją spacerowicze – to oznacza, że właśnie widzieliście, jak wygląda slow jogging w praktyce!

Technikę i filozofię slow joggingu wymyślił Hiroaki Tanaka, profesor nauk medycznych, dyrektor katedry fizjologii sportu na Uniwersytecie Fukuoka. Profesor szukał prostej aktywności fizycznej, która będzie dostępna dla wszystkich. Takiej, które nie forsuje organizmu, ale przynosi korzyści zdrowotne i wzmacnia odporność. Za pomocą prób i błędów stworzył specjalną metodę wolnego biegania, którą w krótkim czasie zachwycił się cały świat. Nic dziwnego – to naprawdę proste i przyjemne!

Fot 1. Materiał własny

Jak trenować slow jogging?

Slow jogging to bieg wolniejszy niż trucht. To oznacza, że podczas biegu mogą nas wyprzedzać spacerowicze. Nie należy się tym przejmować, ponieważ nie liczy się szybkie tempo, a sama technika biegu. Kiedy chcemy trenować slow jogging, powinniśmy dobrać takie tempo, które pozwala nam na truchtanie bez zadyszki oraz swobodną konwersację z osobą towarzyszącą (jeśli biegamy z drugą osobą).

Prof. Hiroaki Tanaka określa to tempo mianem “niko niko”, co oznacza po prostu uśmiech. Powinniśmy więc biec w taki sposób, aby móc się bez wysiłku uśmiechać. Tempo niko niko dla każdego będzie inne. Dla wytrenowanych, zawodowych biegaczy będzie to ok. 12 km/h. Dla osób, które mają średnią kondycję, będzie to ok. 7-8 km/h. Z kolei dla osób, które dopiero zaczynają wyrabiać kondycję, będzie to 5-6 km/h.

W slow joggingu ważna jest technika lądowania. Zawsze powinniśmy lądować na śródstopiu, co pozwala na wykorzystanie naturalnego aparatu amortyzującego – wysklepienia stopy. W ten sposób nie narażamy się na typowe dla biegaczy urazy przeciążeniowe oraz kontuzje. Lądowanie na pięcie naraża nas na wstrząsy, które przenoszą się na biodra, lędźwie i kolana. Aby stosować prawidłową technikę, wystarczy pilnować kadencji 180 kroków na minutę. Im więcej szybkich, małych kroków w ciągu minuty, tym lepiej.

Fot 2. Materiał własny

Jak często można trenować slow jogging?

Najlepiej trenować sześć razy w tygodniu przez 30 minut dziennie. Taka liczba treningów przynosi zauważalne efekty. Co ważne, nie trzeba wykonywać całego treningu w jednym momencie w ciągu dnia. 30 minut można rozłożyć na cały dzień, truchtając rano 10 minut w drodze do pracy, 10 minut podczas wyjścia na zakupy, potem 10 minut w drodze na lunch. To, ile i gdzie truchtamy zależy od nas.

Ponieważ slow jogging to bieg wolniejszy niż trucht, nie powinniśmy się przy nim pocić. Prof. Tanaka mówi, że wykorzystuje każdą możliwość do uprawiania slow joggingu. W internecie można znaleźć zdjęcia, na których widać, jak truchta w garniturze w drodze na ważne spotkanie! To pokazuje, że slow jogging można trenować absolutnie każdy.

Poranne truchtanie dla zdrowia to mnóstwo korzyści!

Slow jogging – jakie daje efekty? Przede wszystkim pozwala na spalanie kalorii, więc wspomaga odchudzanie. Godzina truchtania slow joggingu podobny wydatek energetyczny jak godzina szybkiego biegu. Slow jogging pomaga zwalczać cukrzycę, otyłość, nadciśnienie, miażdżycę, a także choroby serca. Dodatkowo zmniejsza ryzyko zachorowania na Alzhaimera. Poprawia kondycję i jest świetnym sposobem na powrót do aktywności fizycznej po kontuzji.

Co warto wiedzieć o tej sportowej japońskiej metodzie na długowieczność? Oto podsumowanie najważniejszych faktów na temat slow joggingu!

  • Slow jogging uprawiamy dla dobrego samopoczucia i zdrowia. To nie jest rywalizacja sportowa.
  • Każdy może trenować slow jogging. Nie ma znaczenia wiek ani kondycja fizyczna.
  • Slow jogging pozwala schudnąć, wzmacnia odporność, poprawia samopoczucie i przynosi szereg innych korzyści.
  • Kadencja powinna wynosić 180 kroków na minutę.
  • Slow jogging to bieganie w tempie “niko niko”, czyli z uśmiechem na twarzy. Truchtanie ma umożliwiać swobodną konwersację bez zadyszki.
  • Podczas slow joggingu mogą nas wyprzedzać osoby spacerujące, jednak my spalamy dwa razy więcej kalorii niż podczas zwykłego spaceru.
  • Autorem filozofii slow joggingu jest prof. Hiroaki Tanaka.
Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

BIEGANIE

Bieganie na czczo - fakty i mity na temat treningu przed śniadaniem!

Bieganie na czczo - fakty i mity na temat treningu przed śniadaniem!
BIEGANIE

Czy można biegać codziennie?

Czy można biegać codziennie?
BIEGANIE

Sportowcy jednak czas liczą. Przegląd zegarków sportowych

Sportowcy jednak czas liczą. Przegląd zegarków sportowych

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu