Odżwyki i suplementy - przegląd oferty od Aptonii

13 maj 2019

Coraz większa grupa ludzi ćwiczących na siłowni decyduje się na stosowanie suplementów. Suplementem najbardziej popularnym są odżywki białkowe. Jednak na rynku znajdziemy szeroki wybór suplementów dla trenujących – między innymi BCAA, preworkout, mass gainer, kreatyna. Czym są? Dla kogo są odpowiednie? Jak wybrać najlepszą odżywkę białkową? Na te i inne pytania znajdziecie odpowiedzi w poniższym artykule.

ODŻYWKI BIAŁKOWE

Odżywki białkowe to suplementy, które odgrywają znaczącą rolę wśród sportowców, a w szczególności wśród osób trenujących siłowo. Jak wiemy, białko jest podstawowym budulcem mięśni i tkanek, zapotrzebowanie na ten składnik u osób trenujących jest wyższe niż u osób nieuprawiających żadnej z form aktywności fizycznej. Odżywki białkowe są prostym rozwiązaniem na zwiększenie jego podaży w diecie. Jeśli chodzi o skład tych produktów, to nigdy nie znajdziemy tam w 100% czystego białka. Oprócz niego znajdą się tam węglowodany, tłuszcz, sole mineralne czy też po prostu woda. Około 95% białka zawierają preparaty najbardziej skoncentrowane.

NAJBARDZIEJ ZNANE RODZAJE ODŻYWEK BIAŁKOWYCH

  • Koncentrat białka serwatkowego (70-80% białka, pochodzi z mleka, niewielki dodatek węglowodanów czy tłuszczów),
  • izolat białka serwatkowego (90% białka, jego główna zaleta to szybka wchłanialność, jest to produkt polecany najczęściej),
  • hydrolizat białka serwatkowego (95% białka, określany jako najczystsza forma białka serwatkowego),
  • kazeina (wchłaniana znacznie wolniej niż białko serwatkowe, z tego powodu najczęściej polecana do stosowania przed snem),
  • białko sojowe (80% białka, pochodzi z nasion soi, nie jest popularne, jak również nie jest lubiane, wzbudza liczne kontrowersje, uważa się, że negatywnie wpływa na gospodarkę hormonalną),
  • białko jaja (jego skład jest uważany za wzorcowy, gdyż ma takie proporcje aminokwasów, które są najlepsze dla organizmu człowieka),
  • białko wołowe (90% białka, pochodzi z tkanki łącznej).

W Decathlonie znajdziemy następujące rodzaje odżywek białkowych:

 ODŻYWKA BIAŁKOWA ISOLATE 250 g DOMYOS   ODŻYWKA BIAŁKOWA WHEY 9 1,8 kg DOMYOS       ODŻYWKA BIAŁKOWA GOLD STANDARD 908 g  
Smakiczekoladowy, waniliowy, malinowy, bananowy, ciasteczkowywaniliowywaniliowy, czekoladowy
Rodzajizolat i koncentrat białka serwatkiizolat i koncentrat białka serwatkimieszanka białek (izolat białek serwatki, koncentrat białek serwatki, hydrolizowany izolat białek serwatki)
Cena34,99 zł149,99 zł119,99 zł
     ODŻYWKA WEGAŃSKA 750 g WEIDER ODŻYWKA BIAŁKOWA LEAN WHEY 9 500 g DOMYOS  
Smakiwaniliowy, owoce leśne, czekoladowywaniliowy, czekoladowy
Rodzajizolat białka groszkukoncentrat białka serwatkowego
Cena109,99 zł59,99 zł

Dla kogo więc przeznaczone są odżywki białkowe i kiedy warto po nie sięgnąć?

Odpowiedź jest bardzo prosta – wtedy, kiedy w posiłkach nie dostarczamy odpowiedniej ilości białka. Często spotykam się z sytuacjami, gdy osoby trenujące, najczęściej kobiety, które chcą zrzucić zbędne kilogramy, raz na jakiś czas piją odżywkę białkową, bo jest słodka, i mogą tym sposobem ograniczyć chęć sięgnięcia po słodką przekąskę.

Odżywki białkowe to produkty, które powinny być stosowane jako uzupełnienie diety, a nie zamiennik posiłków. Wybierając odżywkę białkową, należy brać pod uwagę nie tylko cenę czy smak, ale przede wszystkim skład produktu, by miał on wysoką zawartość białka oraz jak najmniej chemii – czyli słodzików, barwników czy dodatków smakowych.

BCAA

Pod nazwą BCAA kryje się zestaw trzech aminokwasów – leucyna, izoleucyna oraz walina. Aminokwasy te nazywane są aminokwasami egzogennymi. Dlaczego? Gdyż nasz organizm nie wytwarza ich sam, możemy je dostarczyć tylko i wyłącznie z pokarmem. Uważa się, że BCAA odgrywa bardzo ważną rolę, jeśli chodzi o budowanie masy mięśniowej, dlatego jest bardzo popularne wśród sportowców, jednak wiele osób podważa jego działanie i uważa, że jest to suplement zupełnie zbędny.

Fot 1. Materiał własny | BCAA od Aptonia

Czy BCAA jest dla Ciebie?

Tak, jeśli regularnie uprawiasz aktywność fizyczną. W licznie przeprowadzonych badaniach wykazano, że suplementacja BCAA pomaga mięśniom szybciej regenerować się po wysiłku, a także zwiększa poziom siły osoby trenującej.
Z badań tych wynika również, że BCAA nie ma żadnych skutków ubocznych. Jednak należy pamiętać, iż wszystkie suplementy trzeba stosować z głową. Na stronie decathlon.pl w zaleceniach dotyczących użytkowania znajduje się następująca informacja: „W przypadku spożywania przez dłuższy okres (ponad 2 miesiące) należy zasięgnąć opinii lekarza lub dietetyka”.

MASS GAINER

Mass gainery nazywane są odżywkami na masę. Nie bez powodu, gdyż ich skład w 80% stanowią węglowodany, co czyni je bardzo kalorycznymi, dlatego stosuje się je w celu zwiększenia masy.

Dla kogo jest on głównie przeznaczony? Na pewno dla ektomorfików, czyli osób, których budowa ciała charakteryzuje się wysoką oraz szczupłą sylwetką, jak i dla tych, którzy nie są w stanie posiłkami dostarczyć odpowiedniej liczby kalorii, bo zjedzenie tak dużej nadwyżki kalorycznej jest dla nich bardzo trudne oraz czasochłonne. Należy pamiętać, że mass gainery nie mogą zastępować wszystkich posiłków w ciągu dnia.

Fot 2. Materiał własny | Mass gainer Aptonia 2,5 kg

KREATYNA

Za zaletę stosowania kreatyny uznaje się powszechnie szybszy przyrost masy mięśniowej oraz zwiększenie odporności na zmęczenie. Kreatyna znajduje się w naszym organizmie (głównie w tkance mięśniowej) i składa się z trzech aminokwasów: argininy, glicyny, metioniny. Jednak dla osób, które trenują intensywnie, jej ilość jest niewystarczająca, dlatego dostarczają jej z wykorzystaniem suplementu.

Fot 3. Materiał własny | 100% Monohydrate Creatine Aptonia

Na rynku znajdziemy różne rodzaje kreatyny:

- monohydrat kreatyny (połączenie kreatyny z cząsteczkami wody),

- jabłczan kreatyny (połączenie kreatyny z kwasem jabłkowym),

- fosforan kreatyny (cząsteczki kreatyny z resztą kwasu fosforanowego).

Kiedy jest najlepszy czas na stosowanie kreatyny?

Zdecydowanie najlepiej stosować ją okołotreningowo, czyli przed treningiem oraz po treningu, ponieważ wtedy właśnie występuje zwiększona wchłanialność składników odżywczych.
W jakich produktach znajdziemy kreatynę? W mięsie, np. wołowinie, wieprzowinie, łososiu, tuńczyku. Według ekspertów stosowanie kreatyny nie wywołuje żadnych efektów ubocznych, ponadto jest ona wykorzystywana nie tylko w suplementach, ale i w lekach, ponieważ pozytywnie wpływa na serce i układ krążenia.

A czy Ty stosujesz jakieś suplementy, czy jesteś zdania, że są to produkty zbędne?

Podziel się swoim zdaniem w komentarzu! :)

Klaudia Matysiak Decathlon Radom
Pełna optymizmu, energii, zarażająca pasją do sportu i zdrowego stylu życia na co dzień pracująca w Decathlon Radom. Jako miłośniczka siłowni, piłki nożnej i MMA chętnie porozmawiam na te tematy oraz doradzę w kwestii tych sportów. Skontaktuj się ze mną mailowo: klaudia.matysiak@decathlon.com
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Pełna optymizmu, energii, zarażająca pasją do sportu i zdrowego stylu życia na co dzień pracująca w Decathlon Radom. Jako miłośniczka siłowni, piłki nożnej i MMA chętnie porozmawiam na te tematy oraz doradzę w kwestii tych sportów. Skontaktuj się ze mną mailowo: klaudia.matysiak@decathlon.com
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Polub artykuł
Komentarze
Udostępnij

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu