WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Odżwyki i suplementy - przegląd oferty od Aptonii

13 maj 2019
#PORADY
#TEMATY OKOŁOSPORTOWE

Coraz większa grupa ludzi ćwiczących na siłowni decyduje się na stosowanie suplementów. Suplementem najbardziej popularnym są odżywki białkowe. Jednak na rynku znajdziemy szeroki wybór suplementów dla trenujących – między innymi BCAA, preworkout, mass gainer, kreatyna. Czym są? Dla kogo są odpowiednie? Jak wybrać najlepszą odżywkę białkową? Na te i inne pytania znajdziecie odpowiedzi w poniższym artykule.

ODŻYWKI BIAŁKOWE

Odżywki białkowe to suplementy, które odgrywają znaczącą rolę wśród sportowców, a w szczególności wśród osób trenujących siłowo. Jak wiemy, białko jest podstawowym budulcem mięśni i tkanek, zapotrzebowanie na ten składnik u osób trenujących jest wyższe niż u osób nieuprawiających żadnej z form aktywności fizycznej. Odżywki białkowe są prostym rozwiązaniem na zwiększenie jego podaży w diecie. Jeśli chodzi o skład tych produktów, to nigdy nie znajdziemy tam w 100% czystego białka. Oprócz niego znajdą się tam węglowodany, tłuszcz, sole mineralne czy też po prostu woda. Około 95% białka zawierają preparaty najbardziej skoncentrowane.

NAJBARDZIEJ ZNANE RODZAJE ODŻYWEK BIAŁKOWYCH

  • Koncentrat białka serwatkowego (70-80% białka, pochodzi z mleka, niewielki dodatek węglowodanów czy tłuszczów),
  • izolat białka serwatkowego (90% białka, jego główna zaleta to szybka wchłanialność, jest to produkt polecany najczęściej),
  • hydrolizat białka serwatkowego (95% białka, określany jako najczystsza forma białka serwatkowego),
  • kazeina (wchłaniana znacznie wolniej niż białko serwatkowe, z tego powodu najczęściej polecana do stosowania przed snem),
  • białko sojowe (80% białka, pochodzi z nasion soi, nie jest popularne, jak również nie jest lubiane, wzbudza liczne kontrowersje, uważa się, że negatywnie wpływa na gospodarkę hormonalną),
  • białko jaja (jego skład jest uważany za wzorcowy, gdyż ma takie proporcje aminokwasów, które są najlepsze dla organizmu człowieka),
  • białko wołowe (90% białka, pochodzi z tkanki łącznej).

W Decathlonie znajdziemy następujące rodzaje odżywek białkowych:

 ODŻYWKA BIAŁKOWA ISOLATE 250 g DOMYOS   ODŻYWKA BIAŁKOWA WHEY 9 1,8 kg DOMYOS       ODŻYWKA BIAŁKOWA GOLD STANDARD 908 g  
Smakiczekoladowy, waniliowy, malinowy, bananowy, ciasteczkowywaniliowywaniliowy, czekoladowy
Rodzajizolat i koncentrat białka serwatkiizolat i koncentrat białka serwatkimieszanka białek (izolat białek serwatki, koncentrat białek serwatki, hydrolizowany izolat białek serwatki)
Cena34,99 zł149,99 zł119,99 zł
     ODŻYWKA WEGAŃSKA 750 g WEIDER ODŻYWKA BIAŁKOWA LEAN WHEY 9 500 g DOMYOS  
Smakiwaniliowy, owoce leśne, czekoladowywaniliowy, czekoladowy
Rodzajizolat białka groszkukoncentrat białka serwatkowego
Cena109,99 zł59,99 zł

Dla kogo więc przeznaczone są odżywki białkowe i kiedy warto po nie sięgnąć?

Odpowiedź jest bardzo prosta – wtedy, kiedy w posiłkach nie dostarczamy odpowiedniej ilości białka. Często spotykam się z sytuacjami, gdy osoby trenujące, najczęściej kobiety, które chcą zrzucić zbędne kilogramy, raz na jakiś czas piją odżywkę białkową, bo jest słodka, i mogą tym sposobem ograniczyć chęć sięgnięcia po słodką przekąskę.

Odżywki białkowe to produkty, które powinny być stosowane jako uzupełnienie diety, a nie zamiennik posiłków. Wybierając odżywkę białkową, należy brać pod uwagę nie tylko cenę czy smak, ale przede wszystkim skład produktu, by miał on wysoką zawartość białka oraz jak najmniej chemii – czyli słodzików, barwników czy dodatków smakowych.

BCAA

Pod nazwą BCAA kryje się zestaw trzech aminokwasów – leucyna, izoleucyna oraz walina. Aminokwasy te nazywane są aminokwasami egzogennymi. Dlaczego? Gdyż nasz organizm nie wytwarza ich sam, możemy je dostarczyć tylko i wyłącznie z pokarmem. Uważa się, że BCAA odgrywa bardzo ważną rolę, jeśli chodzi o budowanie masy mięśniowej, dlatego jest bardzo popularne wśród sportowców, jednak wiele osób podważa jego działanie i uważa, że jest to suplement zupełnie zbędny.

Fot 1. Materiał własny | BCAA od Aptonia

Czy BCAA jest dla Ciebie?

Tak, jeśli regularnie uprawiasz aktywność fizyczną. W licznie przeprowadzonych badaniach wykazano, że suplementacja BCAA pomaga mięśniom szybciej regenerować się po wysiłku, a także zwiększa poziom siły osoby trenującej.
Z badań tych wynika również, że BCAA nie ma żadnych skutków ubocznych. Jednak należy pamiętać, iż wszystkie suplementy trzeba stosować z głową. Na stronie decathlon.pl w zaleceniach dotyczących użytkowania znajduje się następująca informacja: „W przypadku spożywania przez dłuższy okres (ponad 2 miesiące) należy zasięgnąć opinii lekarza lub dietetyka”.

MASS GAINER

Mass gainery nazywane są odżywkami na masę. Nie bez powodu, gdyż ich skład w 80% stanowią węglowodany, co czyni je bardzo kalorycznymi, dlatego stosuje się je w celu zwiększenia masy.

Dla kogo jest on głównie przeznaczony? Na pewno dla ektomorfików, czyli osób, których budowa ciała charakteryzuje się wysoką oraz szczupłą sylwetką, jak i dla tych, którzy nie są w stanie posiłkami dostarczyć odpowiedniej liczby kalorii, bo zjedzenie tak dużej nadwyżki kalorycznej jest dla nich bardzo trudne oraz czasochłonne. Należy pamiętać, że mass gainery nie mogą zastępować wszystkich posiłków w ciągu dnia.

Fot 2. Materiał własny | Mass gainer Aptonia 2,5 kg

KREATYNA

Za zaletę stosowania kreatyny uznaje się powszechnie szybszy przyrost masy mięśniowej oraz zwiększenie odporności na zmęczenie. Kreatyna znajduje się w naszym organizmie (głównie w tkance mięśniowej) i składa się z trzech aminokwasów: argininy, glicyny, metioniny. Jednak dla osób, które trenują intensywnie, jej ilość jest niewystarczająca, dlatego dostarczają jej z wykorzystaniem suplementu.

Fot 3. Materiał własny | 100% Monohydrate Creatine Aptonia

Na rynku znajdziemy różne rodzaje kreatyny:

– monohydrat kreatyny (połączenie kreatyny z cząsteczkami wody),

– jabłczan kreatyny (połączenie kreatyny z kwasem jabłkowym),

– fosforan kreatyny (cząsteczki kreatyny z resztą kwasu fosforanowego).

Kiedy jest najlepszy czas na stosowanie kreatyny?

Zdecydowanie najlepiej stosować ją okołotreningowo, czyli przed treningiem oraz po treningu, ponieważ wtedy właśnie występuje zwiększona wchłanialność składników odżywczych.
W jakich produktach znajdziemy kreatynę? W mięsie, np. wołowinie, wieprzowinie, łososiu, tuńczyku. Według ekspertów stosowanie kreatyny nie wywołuje żadnych efektów ubocznych, ponadto jest ona wykorzystywana nie tylko w suplementach, ale i w lekach, ponieważ pozytywnie wpływa na serce i układ krążenia.

A czy Ty stosujesz jakieś suplementy, czy jesteś zdania, że są to produkty zbędne?

Podziel się swoim zdaniem w komentarzu! 🙂

Autor: Klaudia Matysiak

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

DIETETYKA

Dieta dla seniora -w zdrowym ciele, zdrowy duch!

Dieta dla seniora -w zdrowym ciele, zdrowy duch!
DIETETYKA

Jeść, by schudnąć

Jeść, by schudnąć
BIEGANIE, DIETETYKA

Suplementy dla biegaczy - które z nich są najskuteczniejsze?

Suplementy dla biegaczy - które z nich są najskuteczniejsze?

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu