WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Ćwiczenia dla dzieci w domu - ćwiczenia dla sześciolatków i nie tylko

30 lipiec 2020
#PORADY

Ćwiczenia w domu dla dzieci zawsze powinny być dostosowane do wieku i możliwości najmłodszych entuzjastów sportu. Poranne ćwiczenia w domu (albo popołudniowe) mają dobry wpływ na zdrowie i rozwój dziecka, zacieśniają też więzi rodzinne i uczą miłości do sportu. Zapobiegają otyłości u dzieci, rozładowują ogromną energię… Sprawdź, jak dobrać ćwiczenia ogólnorozwojowe dla dzieci zgodnie z wiekiem i ćwiczcie razem!


Po co wykonywać ćwiczenia dla dzieci w domu?

Ćwiczenia ruchowe dla dzieci podczas zajęć wychowania fizycznego to nie wszystko, tak samo jak rozgrzewka na wf to nie pełny trening ogólnorozwojowy. Podobnie jak dorośli dzieci potrzebują odpowiedniej dla siebie dawki ruchu. Jeśli nie otrzymają jej w przemyślany sposób, mogą być niespokojne i zbyt energiczne w losowych momentach dnia. Warto przy tym wziąć pod uwagę, że dzieci na ogół mają mnóstwo energii, która aż domaga się wykorzystania. 

Regularne przeprowadzanie ciekawych ćwiczeń dla dzieci w domu pomoże rozładować największą energię i zaszczepi w maluchach miłość do sportu. Pozwoli także zadbać o więzi rodzinne – jeśli będziemy wykonywać ćwiczenia razem z dziećmi, to dajemy im jakościowy czas spędzony z rodzicami! Dodatkowo od najmłodszych lat budujemy kondycję dziecka i minimalizujemy ryzyko urazów wynikających z siedzącego trybu życia (siedzenie przed komputerem, wielogodzinne siedzenie w szkolnej ławce). Jeśli dodamy do tego regularne dbanie o zdrowe jedzenie dla dzieci, to mamy ogromną szansę na wychowanie zdrowego i wysportowanego młodego człowieka.

Fot 1. Materiał własny

Ćwiczenia dla sześciolatków, czyli co ćwiczyć w domu z małymi dziećmi

Sześciolatki z reguły potrafią już sprawnie jeździć na rowerze, więc w ramach dalszego wyrabiania poczucia równowagi warto wykonywać ćwiczenia takie jak:

  • podskoki raz na jednej, raz na drugiej nodze (kilka powtórzeń)
  • pajacyki
  • wymachy ramionami
  • przysiady
  • energiczny taniec (nie musi to być żadna skomplikowana choreografia, liczy się dobra zabawa przy żywej muzyce).

Przy dzieciach w tak młodym wieku nie powinno się raczej wprowadzać skomplikowanych ćwiczeń na konkretne partie ciała. Liczy się ogólny rozwój, rozciąganie i budowanie kondycji poprzez zabawę. Jeśli mamy możliwość wyjścia poza ćwiczenia bezpośrednio w domu z dziećmi, to wybierzemy jazdę na rowerze. Ważne jest jednak dobranie roweru do wzrostu dziecka.

Ćwiczenia fizyczne dla dzieci – 10 lat i dzieci starsze

Im starsze dziecko, tym szerszy wachlarz ćwiczeń w domu możemy mu zaproponować. Warto wprowadzić:

  • pompki,
  • brzuszki,
  • skłony,
  • rozciąganie (na stojąco i na siedząco),
  • rozgrzewki biegowe,
  • “agrafki” (łapanie rąk za plecami),
  • kreślenie jedną nogą w powietrzu litery A, podczas stania na drugiej nodze (świetne ćwiczenie równowagi).

Dobrym pomysłem na ćwiczenia w domu dla dzieci w każdym wieku jest wykonywanie toru przeszkód. Można go wykonać z każdego przedmiotu znajdującego się w domu. Wystarczy np. rozłożyć krzesła w jednym rzędzie obok siebie, aby dziecko miało tor do czołgania się. Z kolei kanapa może posłużyć jako krawędź do chodzenia i łapania równowagi w wyciągniętymi rękami (w asyście rodzica, gdyby dziecko miało spaść). Można także zachęcić dziecko do skakania na skakance albo do używania hula hop w ramach ćwiczeń gimnastycznych. 

Każdy trening w domu z dziećmi powinien trwać ok. 30 minut. Maksymalnym czasem jest godzina lekcyjna, czyli 45 minut. Pamiętajmy, że dzieci nie wykonują tak intensywnych i długich treningów jak dorośli, a każde ćwiczenie w domu powinno być dostosowane do wieku i możliwości dziecka. W takim przypadku ćwiczenia w domu będą świetnym uzupełnieniem ćwiczeń szkolnych i rozładują dziecięcą energię. Z pewnością w wymyślaniu dobrych aktywności pomogą akcesoria do ćwiczeń dla dzieci.

Fot 2. Materiał własny

Ćwiczenia w domu… i poza domem dla dzieci

W okresie wiosenno-zimowym warto skorzystać z ciepłej aury i zaproponować dziecku aktywności fizyczne na dworze. Można kupić rolki dla dzieci i razem uczyć się jazdy, można także zachęcać dziecko do biegania, wykonując z nim krótkie i niemęczące wybiegania. 

Świetną opcją są krótkie wycieczki rowerowe (jeśli dziecko dobrze jeździ na rowerze). Można także kupić własną piłkę do siatkówki i ćwiczyć grę w ogrodzie lub na ogólnodostępnym boisku. Podobnie w przypadku gry w piłkę nożną albo koszykówkę. Możliwości jest mnóstwo, dlatego każde dziecko na pewno znajdzie aktywność w domu i poza domem, którą będzie wykonywać z przyjemnością!

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

DLA RODZICÓW

Przygotuj swojego piłkarza do powrotu na boisko

Przygotuj swojego piłkarza do powrotu na boisko
DLA RODZICÓW

TOP 7 pomysłów jak spędzić aktywnie czas w domu z dzieckiem!

TOP 7 pomysłów jak spędzić aktywnie czas w domu z dzieckiem!
DLA RODZICÓW, HULAJNOGI

Jaką hulajnogę wybrać dla swojego dziecka?

Jaką hulajnogę wybrać dla swojego dziecka?

NASI BLOGERZY POLECAJĄ

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu