WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Trening kolarski a pandemia koronawirusa

25 marzec 2020
#PORADY

Dla każdego sportowca ograniczenie w treningach to dodatkowy stres, kolarze nie są wyjątkiem.Teraz, kiedy cały świat walczy z wirusem, ważne jest, aby układ odpornościowy kolarza, zawsze był na “baczności”. Rezygnacja z treningów nie wchodzi tutaj w grę, można, a nawet trzeba utrzymywać swój organizm w napięciu treningowym, tylko warto wziąć pod uwagę kilka czynników.


Sztuczny spad formy

Sezon kolarski się opóźnia, nie wiadomo, kiedy pierwsze starty, a Ty już zimę masz przepracowaną i forma idzie w górę. Jeśli nadal będziesz się trzymał dotychczasowego planu treningowego, to w końcu góra się skończy i chcąc nie chcąc zaliczysz “zjazd”, i zaplanowany wyścigowy pik przejdzie, zanim zdążysz to zauważyć. Żeby temu zapobiec, trzeba mięśnie umieścić w stanie “hibernacji”, oczywiście niedosłownie. W tym wypadku treningi wracają do fazy wczesnej zimy: Skraca się ich czas, ilość i intensywność i niestety miejsce. Także warto wprowadzić różnorodność w treningu, znów można zacząć wykonywać ćwiczenia siłowe, fitnessowe, w zależności od dostępności miejsca i sprzętu w domu, stretching itp., oczywiście nie przesadzając z obciążeniami.

Fot 1. Materiał własny

Trening, a układ odpornościowy


Musicie pamiętać, że intensywność treningowa różnie wpływa na układ odpornościowy. Na przykład lekkie treningi znacznie wzmacniają odporność, w przypadku kolarstwa, w planie treningowym warto parę dni w tygodniu przeznaczyć na kręcenie na trenażerze od 30 minut do 1 godziny, do tak zwanych “pierwszych potów” . Zaplusuje to nie tylko na odporności, ale również na stanie psychicznym organizmu. Ustawki na Zwiftcie bardzo pomogą w temacie – na pewno uratuje to od nudy i monotonności.

Fot 2. Materiał własny


Treningi kilkugodzinne o małej intensywności na odwrót, osłabiają nasz organizm, dlatego zaleca się rozbijać takie treningi na krótsze. W związku z zaistniałą sytuacją (#cwiczewdomu), warto skorzystać z innego rodzaju ćwiczeń, niż rower. W pierwszej połowie dnia wykorzystać czas na godzinną jazdę na trenażerze z interwałami, sprintami etc., a w drugiej połowie skupić się na ćwiczeniach siłowych o umiarkowanej intensywności, i oczywiście nie zapominamy o rozciąganiu się, tym powinien zaczynać się i kończyć każdy trening kolarza.


Ciężkie treningi wraz z wysoką intensywnością negatywnie wpływają na naszą odporność, po takim treningu pojawia się “otwarte okno” i organizm do 72 godzin ma osłabione funkcje ochronne. W tym czasie najlepiej się “odludnić”, odpocząć.

Energooszczędny tryb życia


W okresie epidemiologicznym warto zwrócić szczególną uwagę na odpoczynek i regeneracje. Sen nie mniej niż 8 godzin, jakość odżywiania się z odpowiednim zapotrzebowaniem kalorii (nie ma mowy o deficycie energetycznym), zbilansowana dieta, uzupełnienie deficytu witaminy C, E, D3 i mikroelementów (cynk, żelazo, miedź), starać się dostarczać te elementy w posiłkach, a nie za pomocą preparatów aptecznych. Mimo, że artykuł jest bardziej dla sportowców, ale dla przypomnienia: alkohol, palenie, stres – to wszystko osłabia nasz system immunologiczny.

Fot 3. Materiał własny


Pamiętajcie, że treningi przy niewystarczającej ilości glikogenu również przyczyniają się do osłabienia odporności. Od razu po dłuższym lub intensywnym treningu warto przekąsić coś zawierającego dużą ilość cukru (1 gram glukozy/1 kg masy ciała), podtrzyma układ odpornościowy na odpowiednim poziomie.

Podsumowanie


W okresie zagrożenia zachorowania wystarczy wykonywać kilka zaleceń profilaktycznych:

  • Higiena
  • Regulowanie trybu trening/odpoczynek
  • Odżywianie
  • Szczegółowe planowanie procesu treningowego
  • Bądźcie zdrowi i nie traćcie motywacji.

Dzmitry Prudnikau Decathlon Jelenia Góra
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Jelenia Góra – chętnie podpowiem nie tylko na temat sprzętu kolarskiego, ale również doradzę nieco w kwestii treningu. Z zawodu trener kolarstwa i dziennikarz. Możesz również skontaktować się ze mną mailowo: dzmitry.prudnikau@decathlon.com. Do zobaczenia na trasach kolarskich!
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Jelenia Góra – chętnie podpowiem nie tylko na temat sprzętu kolarskiego, ale również doradzę nieco w kwestii treningu. Z zawodu trener kolarstwa i dziennikarz. Możesz również skontaktować się ze mną mailowo: dzmitry.prudnikau@decathlon.com. Do zobaczenia na trasach kolarskich!
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

KOLARSTWO SZOSOWE

Zwift, czyli pomysł na kolarski trening triathlonisty zimą

Zwift, czyli pomysł na kolarski trening triathlonisty zimą
KOLARSTWO SZOSOWE

Jesienne roztrenowanie – najważniejsze porady i korzyści dla kolarzy

Jesienne roztrenowanie – najważniejsze porady i korzyści dla kolarzy
KOLARSTWO SZOSOWE

Kolarstwo - jak trenować w trudnych warunkach atmosferycznych?

Kolarstwo - jak trenować w trudnych warunkach atmosferycznych?

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu