WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Jak zredukować stres i zacząć pływać w jeziorze?

15 maj 2020
#PORADY

Pływanie na wodach otwartych to wciąż pływanie więc co trudnego jest w tym by przenieść je z basenu do jeziora czy rzeki?  Teoretycznie nic. Warto jednak pamiętać o tym, że przeniesienie się na wody otwarte w związku ze stresem może nie być proste. Co zrobić by przejść drogę z basenu na otwarty akwen bezboleśnie?


Wiele osób, które nigdy nie pływały na otwartych wodach przejmuje się się, że ich umiejętności będą niewystarczające i paraliżuje ich stres. Zdarza się, że obawy są na tyle duże, że niektórzy zastanawiają się nawet nad tym, jak pływać w jeziorze, kiedy woda jest bardzo zimna.

Jak pokonać strach? Zapoznaj się z naszymi poradami, które z dodadzą ci więcej pewności siebie i pomogą uporać się z lękiem przed głęboką wodą.

Jak przezwyciężyć strach przed głęboką wodą? Krok pierwszy

Ustaw się w miejscu, w którym widzisz dno i masz grunt. Nabierz powietrze i połóż się na wodzie. Wypuszczaj powietrze bardzo powoli. Pozwól swojemu ciału dryfować na powierzchni wody i nie wykonuj zbędnych ruchów. Patrz w kierunku dna i skup się na powolnym wydychaniu powietrza.

Tę czynność należy powtórzyć kilka razy. Kiedy poczujesz się swobodnie przejdź do modyfikacji ćwiczenia, o którym piszemy w kolejnych akapitach.

Fot 1. Materiał własny

Zmodyfikuj ćwiczenie i zmniejsz strach przed wodą!

Jak pokonać strach? Znajdź miejsce, w którym nie czujesz dna pod stopami. Jeśli czujesz olbrzymi stres pamiętaj o zabraniu boji pływackiej, która może pływać obok ciebie przypięta na pasku. Ponownie nabierz powietrza i połóż się na wodzie twarzą w kierunku dna. 

Jeśli pływanie w wodach otwartych Cię stresuje to z pewnością poczujesz zmniejszenie objętości wdychanego powietrza. Wydychaj powietrze powoli i pomyśl jak przyjemne jest dla Ciebie pływanie. Powtórz ćwiczenie od kilku do kilkunastu razy by oswoić się z wodą i poczuć spokój podczas patrzenia w głąb otwartego akwenu.

Sprawdź, jak zredukować stres poprzez ćwiczenia oddechowe

Kiedy ubierzesz się w kombinezon pływacki przejdź do bezpiecznego miejsca np. na plaży, połóż swoją rękę na przeponie i skup się na tym by za pomocą wciąganego nosem powietrza unosiła się ręka. Na ułamek sekundy zatrzymaj oddech i powoli zacznij wypuszczać powietrze nosem. Wykonaj ćwiczenie od kilku do kilkunastu razy przed pływaniem,w ten sposób zredukujesz strach przed wodą.

Poznaj inne sposoby na pokonanie stresu przed pływaniem

Jednym ze sposobów na rozprawienie się ze stresem przed pływaniem na wodach otwartych będzie szczegółowe spisanie na kartce powodów stresu. 

Przykładowo: stresuje mnie ciemność i brak widoczności. Boję się, że złapie mnie skurcz, który spowoduje podtopienie i uniemożliwi dalsze pływanie lub nie lubię glonów, które są nieprzyjemne w dotyku i wywołują negatywne odczucia.  

Następnie należy napisać z drugiej strony kartki odpowiedź na wszystkie pojawiające się wątpliwości i obawy. 

Na przykład: pływam w najbardziej słoneczne dni by dopływ światła pod wodę był jak największy. Zawsze zabieram ze sobą bojkę asekuracyjną, która jest obok mnie w przypadku zagrożenia. Bojka jest dwukomorowa bym nie musiała obawiać się o jej uszkodzenie. Wybieram wejście do wody gdzie nie widzę glonów i staram się o nich nie myśleć. 

Fot 2. Materiał własny

Ćwicz i opanuj strach przed pływaniem na otwartych wodach

Na koniec mamy dla ciebie radę, która sprawdza się w każdym przypadku: po prostu pływaj! Zacznij od krótkich dystansów. Poproś kogoś o asekurację z kajaku lub łódki. Zawsze zabieraj ze sobą bojkę. Dzięki temu zaczniesz wydłużać dystanse i zauważysz, że lęk przed głęboką wodą zacznie znikać.

Po czasie może okazać się, że zapomnisz o strachu, rozwiniesz swoje umiejętności pływackie na otwartych wodach i zaczniesz planować, jak płynąć podczas pierwszego triathlonu!

Autor: Daria Ogrodowczyk

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

PŁYWANIE

Pływanie a koronawirus. Jak trenować pływanie na sucho?

Pływanie a koronawirus. Jak trenować pływanie na sucho?
PŁYWANIE

Jak dobrać okularki pływackie na basen?

Jak dobrać okularki pływackie na basen?
PŁYWANIE

5 akcesoriów, które udoskonalą twój trening pływacki

5 akcesoriów, które udoskonalą twój trening pływacki

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu