Dlaczego dbałość o rower elektryczny różni się od dbania o zwykły rower? Wszystko przez silnik, okablowanie, a przede wszystkim akumulator.
Akumulatory są z nami obecne na co dzień w telefonach, zegarkach czy słuchawkach bezprzewodowych. Nie możemy jednak zapominać o potencjalnych zagrożeniach związanych z akumulatorami. Aby ich uniknąć, warto poznać podstawowe zasady dbania o rower elektryczny.
Ważne: decydując się na kupno roweru elektrycznego, należy dokładnie i ze zrozumieniem przeczytać dołączoną instrukcję.
Do ładowania należy używać tylko oryginalnej ładowarki, nie należy stosować żadnych adapterów, a jeżeli już musimy skorzystać z np. przedłużacza to musi być on dobrej jakości, posiadać odpowiednie certyfikaty i parametry.
Akumulator należy ładować w temperaturze pokojowej, powinen on leżeć w suchym miejscu nie wystawionym na światło słoneczne, ani żadne inne źródło ciepła. Ze względów bezpieczeństwa zaleca się mieć baterię cały czas pod kontrolą.
Większośc zasilaczy powinna być wyposażona w automatyczne odcięcie źródła zasilania po osiągnięciu pełnego poziomu naładowania, natomiast zwłaszcza gdy nie jesteśmy tego pewni, zdrowiej będzie dla baterii, aby po pełnym naładowaniu ją odłączyć.
Najczęściej można przez to rozumieć upuszczenie baterii, choć i zdarza się obicie czy przegrzanie. Jeżeli widzimy jakiekolwiek uszkodzenia lub mamy wątpliwość, czy nie doszło do wewnętrznych, niewidocznych uszkodzeń baterii, warto udać się do serwisu, który podłączy baterię do urządzenia testowego i sprawdzi jej stan techniczny.
Rower elektryczny, głównie ze względu na baterię nie powinien być przechowywany w warunkach wilgotnych, w temperaturach niższych niż 10 stopni Celsjusza, czy też wyższych niż 30 stopni. Nie należy tu stosować żadnych udziwnień w postaci „kocyka” dla baterii czy folii ochronnej przed słońcem. Ingerencja w naturalne odprowadzanie ciepła przez baterię może skrócić jej życie i zwiększyć ryzyko uszkodzenia.
Warto także wiedzieć, czy nasz rower posiada baterię żelową (kwasowo-ołowiową) czy litowo-jonową. Łatwo można to rozpoznać po wadze całkowitej roweru, która będzie oscylować w granicach 30-40 kilogramów w przypadku baterii żelowej. Baterie litowo-jonowe pozwalają na budowę roweru o wadze poniżej 30 kilogramów, a w niektórych przypadkach nawet poniżej 20 kilogramów.
Aby zwiększyć żywotność baterii i nie dopuścić do głębokiego rozładowania, podczas dłuższej przerwy od użytkowania należy baterię litowo-jonową przechowywać ze średnim poziomem naładowania. Oznacza to, że bateria ani nie jest w pełni rozładowana, ani nie jest w pełni naładowana.
W przypadku baterii żelowych, należy naładować ją do pełna. Większość baterii w instrukcji powinna mieć opisaną procedurą uśpienia, które można wykorzystać do przechowywania przez kilka miesięcy np. podczas zimy. Baterie w rowerach elektrycznych będą miały różną żywotność, zazwyczaj producenci przewidują od 300 do 1000 cykli ładowania od 0 do 100%, gdzie w tym czasie pojemność baterii ulegnie obniżeniu o kilka do kilkudziesięciu procent. W praktyce oznacza to, że bateria zaprojektowana na 500 cykli, po ok. 500 cyklach będzie starczać nie na 100km jazdy, a np. na 90km, bo spadła jej pojemność.
Raczej ciężko będzie zauważyć te różnice, gdyż zasięg roweru elektrycznego jest uzależniony od bardzo wielu czynników (m.in. takich jak teren, waga użytkownika, kierunek wiatru, to ile użytkownik doda energii od siebie i wielu innych). Po osiągnięciu pułapu cykli ładowania, pojemność baterii zacznie już szybciej spadać, można taką baterię próbować regenerować, ale nie zawsze będzie to opłacalne.
W przypadku rowerów elektrycznych nie trzeba się przejmować tzw. „efektem pamięci” czy „formowaniem”. Baterię niklowo-kadmowe nie są stosowane w rowerach elektrycznych, a więc nie ma potrzeby kilkukrotnego ładowania i rozładowywania w celu uzyskania pełnej pojemności, a także nie trzeba się bać częstego ładowania, jeżeli użytkujemy rower na co dzień.
To, że rower posiada wspomaganie elektryczne, nie zwalnia nas z prawidłowej zmiany biegów. Na szczęście obecnie większość rowerów elektrycznych posiada napęd zbudowany w oparciu o pojedynczy blat z przodu, dzięki czemu przynajmniej problem notorycznej jazdy na przekosie łańcucha zostaje w pewnym stopniu zniwelowany. Nie mniej jednak należy prawidłowo dobierać biegi do terenu po jakim jedziemy i zwłaszcza gdy będziemy jechać pod górkę, to śmiało wspomagajmy się napędem elektrycznym, ale tylko na miękkich (niskich) przełożeniach.
W rowerze elektrycznym, napęd będzie szczególnie narażony na dodatkowe przeciążenia. Podobnie jak w zwykłym rowerze, najlepiej będzie posiadać miernik zużycia łańcucha rowerowego, którym regularnie należy sprawdzać poziom wyciągnięcia łańcucha. O tym kiedy wymienić łańcuch, przeczytasz więcej tutaj.
Na rynku są obecnie dostępne specjalne łańcuchy do roweru elektrycznego, które dzięki wzmocnionej konstrukcji mają lepiej wytrzymywać przeciążenia w rowerach elektrycznych.
W zależności od umiejscowienia silnika w rowerze, zużycie części napędowych będzie przebiegało inaczej. Przypomnijmy, że generalnie w napędzie zależność wygląda tak, że korba wytrzymuje kilka kaset, a kaseta kilka łańcuchów. W przypadku silnika centralnego energia elektryczna jest przekładana bezpośrednio na korbę, która z kolei ciągnie łańcuch. W takim wypadku korba dostaje dużo więcej wysiłku niż w tradycyjnym rowerze, a łańcuch będzie się wyciągał szybciej. Dodatkowo silniki centralne po wykorzystaniu całej baterii wprawdzie posiadają możliwość dalszej jazdy, ale przekładnie silnika stawiają minimalny opór przy pedałowaniu i siłą rzeczy zużywają się podczas zwykłego pedałowania bez wspomagania.
W przypadku silnika w tylnym kole, sprawa ma się korzystniej do żywotności części w napędzie. Tutaj główne siły wspomagania idą na wolnobieg/kasetę z tyłu, które są zdecydowanie tańsze niż korby. Dodatkowo łańcuch jest tu bardziej pchany niż ciągnięty, dzięki czemu nie wyciąga się on aż tak bardzo jak przy silnikach centralnych.
Jak dbać o koła w rowerze elektrcznym? Posiadając rower elektryczny, należy zwracać szczególną uwagę na kilka elementów, które możemy zawęzić do jednego obszaru, czyli kół w rowerze. Przede wszystkim w rowerze elektrycznym ze względu na zwiększoną wagę i siły działające w rowerze, musimy rygorystycznie stosować się do informacji o ciśnieniu, które znajdziemy z boku opony. Będzie do tego niezbędna pompka rowerowa z manometrem lub regularne wizyty na stacji benzynowej w celu skorzystania z kompresora.
Od wartości maksymalnej np. 4,5BAR(65 PSI) należy zachować 0,5 atmosfery zapasu. W dni ciepłe chodzi o wychodzenie z miejsc chłodniejszychn (piwnica, dom, garaż, mieszkanie) na zewnątrz gdzie jest cieplej, a w przypadku dni zimnych, przechodzenie z zewnątrz do wnętrza pomieszczeń, gdzie jest cieplej i ciśnienie w oponach zwyczajnie wzrasta. Właściwe ciśnienie w oponach zwiększy zasięg roweru elektrycznego, a także zmniejszy zużycie opon i innych części w rowerze. Kupując nową oponę, pamiętajmy by była dedykowana do roweru elektrycznego, dzięki temu dłużej nam posłuży.
Warto też regularnie zwracać uwagę na szprychy, czy nie robią się luźne (wystarczy palcami chwycić za dwie sąsiadujące i zobaczyć czy się zbyt łatwo nie uginają pod naciskiem), zmniejszy to ryzyko zerwania szprychy, które i tak jest już wyższe przez większą wagę roweru.
Kontrolując koła, pamiętamy także o hamulcach, niezależnie od tego, czy posiadamy tradycyjne szczękowe, czy też tarczowe w wersji hydraulicznej lub mechanicznej. W przypadku rowerów elektrycznych klocki i okładziny hamulcowe będą się zużywać szybciej, zatem należy zwracać uwagę na jakość hamowania roweru. Więcej o problemach z hamulcami przeczytasz tutaj.
Jak dbać o rower elektryczny poprzez jego regularne mycie? Podobnie jak w przypadku zwykłych rowerów, przy rowerach elektrycznych szczególnie należy się wystrzegać używania myjek ciśnieniowych, a przy prawidłowym myciu należy zwrócić uwagę, czy w instrukcji naszego roweru producent wymaga zostawienia akumulatora na rowerze ze względu na uszczelki, czy też właśnie jego demontaż na czas mycia. Do rowerów elektrycznych dobrze jest używać specjalnych środków czyszczących, które są bezpieczne dla elektroniki. Ich skład uchroni elektroniczne części od powstania śniedzi czy po prostu zniszczenia w wyniku mycia. Więcej o myciu roweru przeczytasz tutaj.
Posiadając rower elektryczny warto zwrócić uwagę też na wybór bagażnika samochodowego, jeżeli chcemy przewieźć ze sobą rower. Ze względu na większą wagę, bagażniki do rowerów elektrycznych nie tylko powinny mieć większą nośność, ale i konstrukcję przystosowaną do utrzymania nawet pojedynczego, ale cięższego roweru, a także rampę do załadunku rowerów elektrycznych, pozwalającą na wjechanie rowerem na bagażnik mocowany na hak. Ta opcja będzie szczególnie wygodna dla osób mających problem z podniesieniem ciężkiego roweru (a nie zapominajmy, że rowerem elektrycznym często jeżdżą osoby po urazach lub osoby starsze).
Wiesz już, jak prawidłowo dbać o rower elektryczny. Sprawdź koniecznie naszą ofertę rowerów elektrycznych męskich i damskich.