WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Jak zmieniać przerzutki w rowerze?

04 August 2021

Czasy, kiedy wszystkie dzieci marzyły o rowerze z przerzutkami, powoli odchodzą w zapomnienie. Przerzutki rowerowe to bowiem obecnie standardowe wyposażenie niemal wszystkich jednośladów. Co do zasady wszyscy wiemy, do czego służą, jednak w praktyce wiedza o tym, jak poprawne nimi operować, wcale nie jest taka powszechna. Podpowiadamy, jaką funkcję w rowerze pełnią przerzutki i jak poprawnie z nich korzystać. 

Jaką funkcję pełnią przerzutki w rowerze?

Najważniejszą funkcją przerzutek jest ułatwienie jazdy rowerem. Sprawiają one, że jadąc mniej się męczymy, a dodatkowo wpływają pozytywnie na stan całego pojazdu. Przerzutki to urządzenia do zmiany biegów, które pozwalają na dostosowanie prędkości jazdy do warunków otoczenia. 

Biegi w rowerze dzielimy na wewnętrzne i zewnętrzne. W te pierwsze najczęściej wyposażony jest rower miejski

Co umożliwiają przerzutki w rowerze?

Przerzutki są obecnie montowane w niemal każdym jednośladzie. Z łatwością znajdziemy rower damski, rower męski lub nawet rower dla dzieci, w którym można zmieniać biegi. A co dokładnie umożliwia nam ten zabieg? 

Dzięki przerzutkom możemy szybciej i lżej jechać pod górę. Jadąc z górki z kolei rozpędzamy się do dużo większych prędkości. Są one wbudowane w piastę. Przerzutki zewnętrzne znajdziemy w pojazdach takich jak rower górski, czy rower szosowy. Działają one na zasadzie przerzucania łańcuch między poszczególnymi zębatkami. 

Numeracja przerzutek w rowerach

Numeracja przerzutek zależna jest oczywiście od tego, w ile biegów wyposażony jest nasz pojazd. Przerzutki oznaczane są za pomocą cyfr rzymskich lub arabskich. Najniższy bieg równoznaczny jest z najmniejszą zębatką. Analogicznie najwyższy oznacza największą zębatkę

W zależności od tego, czy jest to rower gravel, rower trekkingowy, czy jakikolwiek inny, numeracja przerzutek będzie się od siebie różnić.

Kiedy zmieniać przerzutki w rowerze?

Wielu początkujących rowerzystów zastanawia się jaka jest zasada zmiany biegów. Kiedy zmieniać przerzutki w rowerze? Niestety, nie ma żadnego przepisu, który by nas o tym informował. Nie istnieje także żadna uniwersalna zasada. Wszystko zależne jest od naszych potrzeb, przyzwyczajeń i wygody

Zanim zmienisz przerzutkę, zastanów się, czy podczas pedałowania masz wrażenie, że wysiłek jaki w to wkładasz jest niewspółmierny do szybkości pojazdu. Wówczas warto zmienić przerzutkę na niższą. Niższy bieg należy również wybrać podczas jazdy pod górkę. Wyższy bieg z kolei wrzucamy w momencie, kiedy pedałując nie doświadczamy żadnego oporu. 

Co do zasady przerzutki powinny sprawiać, że niezależnie od tego, po jakim terenie jedziemy, czy pokonujemy pagórki, czy akurat z nich zjeżdżamy – włożony w to wysiłek powinien być względnie równy

Warto raz na jakiś czas zmieniać biegi i doświadczać tego, jakie mają one przełożenie na komfort jazdy. Wszystko bowiem zależy od naszych odczuć i indywidualnych potrzeb

Jak zmieniać przerzutki w rowerze?

Zmiana przerzutek w rowerze to kwestia teoretycznie niezwykle prosta. Warto jednak zaznaczyć, że coraz więcej rowerów ma koła zębate zarówno z przodu, jak i z tyłu. To sprawia, że znalezienie odpowiedniego układu może sprawiać nieco problemów. Z czasem na pewno znajdziemy ułożenie idealne dla siebie a tymczasem warto zastanowić się nad kwestiami technicznymi. Przerzucając biegi nieprawidłowo możemy bowiem narazić nasz rower dla techniczne niedogodności, a nawet na awarię. 

O czym dokładnie trzeba pamiętać? Najważniejsza zasada głosi, żeby pod żadnym pozorem nie zmieniać przerzutek podczas postoju. Takie działanie praktycznie gwarantuje, że łańcuch „spadnie”, a to spowalnia nas przynajmniej na kilka minut. Przerzutki zawsze zmieniamy w momencie, kiedy pedałujemy i zachowujemy przy tym odpowiednią delikatność. 

Podczas standardowej jazdy zaleca się zmianę jednego biegu za jednym razem. Sytuacje takie jak wyścig, czy moment, kiedy się spieszymy mogą oczywiście stanowić wyjątek, jednak zmiana wielu przerzutek naraz nie wpływa pozytywnie na kondycję naszego roweru.

Niezwykle istotna jest także kwestia tego, aby z pewnym wyprzedzeniem przewidywać moment zmiany biegów. Oczywiście osoby, które dopiero zaczynają jazdę na rowerze z biegami, mogą mieć z tym pewien problem, jednak praktyka bardzo szybko pozwoli się z nim rozprawić. Sytuacja, w której zaczęliśmy jechać pod bardzo stromą górę, może sprawić, że zmiana biegu w trakcie tej czynności stanie się bardzo trudna ze względu na wkładaną w nią siłę. 

Poleca się także unikanie sytuacji, kiedy łańcuch znajduje się na najwyższej przedniej zębatce i na najniższej tylnej w tym samym czasie. Dochodzi wówczas do tak zwanego krzyżowania łańcucha, co przekłada się na szybsze zużywanie się kół zębatych. 

Przerzutki w rowerze to tylko z pozoru oczywiste urządzenia. Zmiany biegów zazwyczaj uczymy się w trakcie jazdy i szybko dochodzimy w tym do wprawy. Warto jednak pamiętać o kilku technicznych kwestiach, które sprawią, że czynność ta będzie jeszcze bardziej efektywna i przełoży się na komfortową jazdę jednośladem.

Znasz już zasady zmiany i operowania przerzutkami. Poznaj cykl naszych pozostałych poradników, które pomogą Ci dowiedzieć się więcej na temat specyfiki rowerowej:

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

KOLARSTWO MTB, ROWERY MIEJSKIE

Jak dobrać rozmiar kół w rowerze do wzrostu?

Jak dobrać rozmiar kół w rowerze do wzrostu?
KOLARSTWO MTB, KOLARSTWO SZOSOWE

Trenażer rowerowy — co to jest, jaki wybrać, jak wygląda trening?

Trenażer rowerowy — co to jest, jaki wybrać, jak wygląda trening?
KOLARSTWO MTB, KOLARSTWO SZOSOWE, ROWERY MIEJSKIE

Technika jazdy rowerem elektrycznym

Technika jazdy rowerem elektrycznym

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu