WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Wymiana piasty w rowerze - czy można zrobić to samodzielnie?

23 sierpień 2021

Wymiana piasty w rowerze to prawdopodobnie najbardziej skomplikowana czynność, spośród tych które dotyczą wymiany całych elementów, a nie ich rozkręcania i konserwacji. Wszystko z powodu wymagającego precyzji systemu mocowania.

Piasta, jako serce koła, zawieszona jest na kilkudziestu szprychach, które muszą być równomiernie naciągnięte, aby piasta trzymała odpowiednie osie i płaszczyzny.

Natomiast to nie jest tak, że jakiekolwiek problemy z piastą oznaczają nieuniknioną wizytę w serwisie. Wszystko zależy przede wszystkim od naszych umiejętności oraz sprzętu, w jaki wyposażony jest nasz domowy serwis rowerowy.

Podobnie jak przy poważniejszym centrowaniu koła, potrzebna będzie centrownica, która jest dość drogim wydatkiem, a i tak wymaga sporo doświadczenia i praktycznych ćwiczeń, aby wykorzystać jej potencjał. Warto zatem zastanowić się nad kupnem tego narzędzia i samodzielnymi próbami wymiany piasty w rowerze.

Wymiana piasty w rowerze – w czym tkwi problem?

Demontaż i montaż piasty może być potrzebny w różnych przypadkach. Uszkodzeniu mogła ulec na przykład obręcz do tego stopnia, że trzeba ją wymienić. Wtedy jeżeli nie wymieniamy koła na nowe, czeka nas demontaż i montaż piasty. Przykładem uszkodzonej obręczy będą powyrywane nyple rowerowe od szprych, które po drodze poszarpały obręcz.

Drugim przypadkiem jest budowanie koła, czyli czynność, którą robią raczej osoby z dużym doświadczeniem. Tutaj pomocne są kalkulatory internetowe, które pozwolą dobrać odpowiednie długości szprych, parametry obręczy, czy piasty. Wszystko zależy, o co chcemy najbardziej oprzeć budowę naszego koła. Wymiana piasty również zawiera w sobie proces centrowania koła.

Chcąc wymienić piastę, warto skorzystać z internetowych kalkulatorów, które pomogą nam w pomiarach, tak aby nowa piasta była kompatybilna. Ważne, by nie zapominać o standardzie osi, jaką posiadamy i upewnić się co do jej grubości i szerokości.

Trzecim przypadkiem będzie oczywiście uszkodzona piasta. Mowa tu tylko o korpusie, czyli zewnętrznej części piasty, o, która zahaczone są szprychy. Jeżeli korpus ulegnie uszkodzeniu, poprzez na przykład pęknięcie to nie ma innej opcji jak tylko wymiana piasty w rowerze. Jeżeli to nie korpus jest uszkodzony, tylko np. ośka, która pękła, to możemy spróbować domowych sposób naprawy.

Wymiana piasty w rowerze – domowe sposoby

To z czym sobie powinniśmy bez większych problemów poradzić w domu, to wymiana uszkodzonej osi w piaście lub serwis/wymiana łożysk.

Od razu warto zaznaczyć, że jeżeli problem dotyczy tylnego koła, warto przypomnieć sobie proces demontażu i montażu kasety/wolnobiegu.

specjalny klucz rowerowy

Często problemem je wykrzywiony zacisk QR, czyli taki o grubości 5 mm z szybkozamykaczem. Tutaj problem jest prosty do rozwiązania, bo powinno wystarczyć kupno i wymiana na nowy zacisk.

łożysko w rowerze

Jeżeli problem dotyczy ośki, przydatne będą klucze do piast w wymiarach 13, 14, 15 i 17, z czego te dwa pierwsze dobrze by były specjalne tj. bardzo płaskie. Chodzi w tym przypadku o klucz do konusów, który jest zazwyczaj kilka razy węższy niż klasyczny klucz płaski. Przyda się również smar do roweru oraz odtłuszczacz do roweru.

gwinty rowerowe

Na początku warto zwrócić uwagę, czy mamy ośkę na łożyskach kulkowych, czy maszynowych. W przypadku tych pierwszych trzeba szczególnie uważać przy rozkręcaniu, aby żadna z 9-ciu kuleczek o średnicy 6,3 mm nam się nie zgubiła. Łożyska maszynowe, większość osób po prostu wymienia, zwłaszcza że często nie są potrzebne do tego dodatkowe narzędzia, a serwis łożysk maszynowych nie zawsze jest możliwy.

Tutaj dobrą strategią będzie odkręcenie wszystkich nakrętek z jednej strony i wyciągnięcie osi drugą, dzięki temu nie powinniśmy mieć potem problemu z właściwym rozmieszczeniem wszystkim elementów na osi, a co za tym idzie z prawidłowym skręceniem całości. Ważne by nic nam się nie zgubiło, a elementy najlepiej sobie z boku odkładać w takiej kolejności, w jakiej je ściągaliśmy.

Jeżeli przykładowo pękła nam oś, to po wyciągnięciu starej, odmierzamy, w którym miejscu na nowej osi powinny się znajdować wszystkie elementy. Przydatne jest też robienie zdjęć zarówno przy miarce jak i bez niej.

Przy składaniu całości, należy pamiętać o smarze. W zależności od naszego wyczucia może się zdarzyć, że ośkę skręcimy za mocno lub za słabo. Najlepiej by ośka stawiała lekki opór po skręceniu, bo jeżeli skręcimy ją tak, że od razu nie stawia oporu, to po ułożeniu się smaru ośka złapie luzy i będzie trzeba ją dokręcać. Z kolei zbyt mocno skręcona oś nie pozwoli się kołu kręcić.

Tak więc odpowiadając na tytułowe pytanie, czy można samodzielnie wymienić piastę w rowerze? Aby mieć pewność, że wszystko będzie działać, jak należy, zdecydowanie zalecamy odwiedzenie profesjonalnego serwisu.

Sprawdź: Serwis rowerowy Decathlon

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

KOLARSTWO MTB, KOLARSTWO SZOSOWE, ROWERY MIEJSKIE

Ile kalorii spalamy na rowerze?

Ile kalorii spalamy na rowerze?
KOLARSTWO MTB

Rozmiar ramy roweru. Jak dobrać ramę roweru do wzrostu?

Rozmiar ramy roweru. Jak dobrać ramę roweru do wzrostu?
KOLARSTWO MTB

Najlepsza aplikacja na rower - poznaj aplikacje do jazdy na rowerze

Najlepsza aplikacja na rower - poznaj aplikacje do jazdy na rowerze

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu