WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Jaki wiatr na windsurfing – poradnik

16 czerwiec 2021

Wśród pasjonatów sportów wodnych, windsurfing zyskuje coraz większą popularność. Na jego uprawianie pozwalają nie tylko odpowiednie warunki na terenie naszego kraju, ale także liczne szkółki, oferujące naukę tego sportu. Każdy, kto jest nim zainteresowany, powinien jednak wiedzieć, jaki wiatr na windsurfing jest najlepszy i najbezpieczniejszy.

Czym jest windsurfing?

Windsurfing jest sportem, który uprawia się przy użyciu deski i zamontowanego do niej pędnika. Przypomina to nieco pływanie żaglówką, napędzaną siłą wiatru. To właśnie on jest tutaj najważniejszym żywiołem, dzięki któremu surfer może sunąć na desce po tafli wody, doświadczając uczucia wolności i radości.

Aby jednak sprzęt do windsurfingu spełnił swoje zadanie, deska i żagiel muszą być dopasowane do wzrostu i wagi żeglarza, jego umiejętności oraz do siły wiejącego wiatru. Wszak to właśnie ona nadaje prędkość, tak bardzo pożądaną przez wielu windsurferów. Każdy więc amator (i profesjonalista) windsurfingu, powinien posiadać odpowiednią wiedzę na temat wiatru.

windsurfer

Sprzyjający wiatr warunkiem udanego windsurfingu

Te osoby, które dopiero rozpoczynają przygodę z windsurfingiem, do jego trenowania powinny wybierać miejsca niezbyt głębokie i spokojne – gdzie nie pojawiają się wysokie fale. Do uprawiania tego sportu nie potrzeba też bardzo silnego wiatru, choć i nie powinien być on zbyt słaby. Dlaczego tak jest? Odpowiedź jest bardzo prosta! Słaby wiatr sprawi, że pływanie nie będzie możliwe. Zbyt porwisty natomiast – spowoduje, że pływanie przerodzi się w męcząca walką z żywiołem, która nie dostarczy nam żadnej przyjemności.

Początkujący adepci windsurfingu, powinni więc wybierać osłonięte od wiatru rejony (na przykład otoczone drzewami jeziora) oraz unikać otwartego morza, gdzie wieją silne wiatry, wzbudzające fale. Ewentualnie mogą skusić się na spokojne i ciche zatoki. Wybór miejsca na windsurfing powinien być też poprzedzony sprawdzeniem tego, jak często w danym rejonie wieją wiatry i jak bardzo są intensywne. Wszak chodzi nie tylko o przyjemne uprawianie sportu, ale i o nasze bezpieczeństwo.

Jaki wiatr na windsurfing jest najlepszy?

Na to pytanie nie ma jednej, właściwej odpowiedzi. Każdy bowiem oczekuje innych wrażeń i uprawia inny rodzaj windsurfingu. Osoby początkujące będą na przykład zadowolone z lekkiego wiatru. Osobom bardziej doświadczonym, będzie odpowiadać wiatr nieco silniejszy, umożliwiający swobodne, rekreacyjne i bezpieczne pływanie. Profesjonaliści natomiast, będą zainteresowani silnymi wiatrami, nadającymi dużo większą prędkość podczas pływania (a nawet takimi, które podnoszą adrenalinę).

Planując naukę windsurfingu, należy natomiast zwrócić uwagę na porę roku. Latem wieją zazwyczaj wiatry odpowiednie do pływania rekreacyjnego, co ucieszy tych, którzy dopiero uczą się tego sportu. Silniejsze wiatry, umożliwiające bardziej wyczynowe i szybkie pływanie, to natomiast pora jesieni.

Oczywiście większe prędkości można osiągać także latem, używając desek o dużych żaglach i o wyporności większej niż masa windsurfera. Osoby preferujące mocniejsze wrażenia, czekające na silne wiatry, powinny natomiast sięgać po mniejsze deski, o małych żaglach i o wyporności mniejszej, niż waga pływającego. Tego rodzaju żeglowanie jest jednak zarezerwowane tylko dla profesjonalistów.

Poznajmy skalę siły wiatru

Za najlepszy wiatr uważa się ten, który wieje z prędkością pomiędzy 35 km/h a 75 km/h. Odpowiada to piątemu i ósmemu stopniowi w skali Beauforta. Powyżej 8. stopnia powinni pływać tylko bardzo doświadczeni windsurferzy, o dużych umiejętnościach. Zazwyczaj jednak, graniczną prędkością wiatru dla większości żeglujących, jest 40km/h.

Osoby początkujące powinny zapoznać się ze skalą Beauforta. Dzięki niej mogą bowiem szybko i łatwo wywnioskować, jaką deskę i żagiel do windsurfingu wybrać. Żagle dobiera się bowiem pod kątem tego, jak silny wieje wiatr. Zwróćmy też uwagę, że im większa prędkość wiatru, tym mniejszy żagiel powinniśmy zakładać. Oczywiście wszystko to zależy także od naszych umiejętności pływania, przy danej sile wiatru. Rozmiar żagla zależy także od (wspomnianej już wcześniej) wyporności deski.

Rodzaje wiatrów i zwrotów

Pytanie o to, jaki wiatr na windsurfing jest najlepszy, wymusza na nas konieczność poznania kilku pojęć i definicji, niezbędnych do nauki windsurfingu. Bo jak inaczej poznać jego zasady, jeśli nie zrozumiemy, co mówi do nas instruktor? Powinniśmy więc wiedzieć, czym jest:

  • strona nawietrzna – to strona, na którą wieje wiatr (strona z której wieje wiatr),
  • strona zawietrzna – to strona na którą wiatr nie wieje,
  • lewy hals – mówimy o nim wtedy, gdy wiatr wieje w lewą burtę a żagiel mamy ustawiony na burcie prawej,
  • prawy hals – występuje wtedy, gdy wiatr wieje w prawą burtę (nawietrzną), a żagiel ustawiony jest na burcie lewej (zawietrznej),
  • zwrot przez sztag, czyli zwrot na wiatr – to bardzo skuteczna forma zmiany halsu, poprzez ostrzenie, czyli przejście przez linię wiatru dziobem,
  • zwrot przez rufę, czyli zwrot z wiatrem – to manewr polegający na przejściu linii wiatru rufą.
dziecko na desce windsurfingowej

Pamiętajmy też, że na jakość pływania wpływa także kierunek, z którego wieje wiatr. I tak na przykład te osoby, które chcą pływać szybko (tzw. speed), będą zadowolone z wiatru wiejącego od lądu, mającego prędkość większą niż 5 w skali Beauforta. Wiatry te wygładzają taflę wody, co jeszcze bardziej uatrakcyjnia żeglowanie. Początkujące osoby natomiast, powinny celować na wiatr wiejący do brzegu. Dzięki temu nie tylko łatwiej wrócą do bazy (na ląd), ale i unikną „wywiania” na środek jeziora lub daleko w morze.

Przeczytaj także: Ile trwa kurs na windsurfing?

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

BIEGANIE

Slow jogging - jak biegać japońskim truchtem?

Slow jogging - jak biegać japońskim truchtem?
BIEGANIE

Jak poradzić sobie z kolką przy bieganiu?

Jak poradzić sobie z kolką przy bieganiu?
BIEGANIE

Dieta przed maratonem. Co jeść dzień, tydzień i 3 tygodnie przed startem?

Dieta przed maratonem. Co jeść dzień, tydzień i 3 tygodnie przed startem?

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu