WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Przeciwwskazania do biegania - otyłość olbrzymia, choroby serca i inne. Lista przeciwwskazań!

21 kwiecień 2020
#PORADY

Jakie istnieją przeciwwskazania do biegania? Czy ciąża wyklucza z treningów biegowych? Sprawdź listę przeciwwskazań do biegania. Bieganie to jedna z najpopularniejszych form aktywności fizycznej. Nic dziwnego – bieganie niesie za sobą mnóstwo korzyści dla zdrowia i jest dostępne dla każdego. Istnieje naprawdę mało przeciwwskazań do biegania. Należą do nich kontuzje, otyłość (nie można jej mylić z lekką nadwagą!) czy choroby serca. Ciąża nie jest przeciwwskazaniem do biegania, ale w tym przypadku dalszą aktywność fizyczną należy skonsultować z lekarzem.


Czy istnieją przeciwwskazania do biegania?

Oczywiście, że tak. W przypadku każdego sportu znajdzie się grupa osób, która niestety jest wyłączona z danego rodzaju aktywności. Nie zmienia to faktu, że bieganie jest jednym z najpopularniejszych sportów, który posiada najmniej przeciwwskazań do wykonywania. Szczególnie dotyczy to slow joggingu.

Bieganie poprawia wydolność płuc, pozwala na szybkie spalanie kalorii oraz polepsza samopoczucie i kondycję psychiczną. Ryzyko kontuzji – w przypadku prawidłowego biegania bez przeciążania organizmu – jest stosunkowo niskie. Jednak na bieganie sportowe nie mogą pozwolić sobie osoby, które posiadają kontuzje na stałe wykluczające ich z grona biegaczy, osoby mocno otyłe (tzw. otyłość olbrzymia) czy osoby z chorobami serca. Uważać na siebie muszą astmatycy i alergicy, a także kobiety w ciąży.

Fot 1. Materiał własny

Bieganie z dużą nadwagą – czy to bezpieczne?

Bieganie to najlepszy sposób na spalanie kalorii. Niestety nasza masa ciała ma znaczenie – im jest większa, tym bardziej jesteśmy narażeni na kontuzje przeciążeniowe kolan i stawów. Na kontuzje najbardziej narażone są stawy:

  • biodrowy,
  • kolanowy,
  • skokowy.

Według wielu źródeł bieganie powinny odpuścić osoby, których BMI obecnie wynosi 25,0 kg/m2. Najczęściej wskazuje się drugi stopień otyłości jako zwiększone zagrożenie kontuzjami dla biegacza. Jednak decyzję o rozpoczęciu biegania przy dużej nadwadze należy przede wszystkim przedyskutować z lekarzem, zamiast opierać się tylko na poradach z różnych niesprawdzonych stron. To, co jest pewne, to fakt, że bieganie jest zakazane przy tzw. otyłości olbrzymiej (trzeci stopień nadwagi).

Ważne! Lekka nadwaga jest wręcz wskazaniem do biegania. Nie można zakładać, że kilka dodatkowych kilogramów wyklucza nas z grona biegaczy. Z kolei osoby z dużą otyłością mogą zrzucić wagę w bezpieczny dla nich sposób, ustalony z trenerem personalnym oraz lekarzem, po czym śmiało mogą rozpocząć treningi biegowe. Jednak dopiero w momencie, gdy będzie to bezpieczne dla ich zdrowia.

Bieganie a choroby serca

Choroby serca i układu sercowo-naczyniowego to niestety mocne przeciwwskazania do biegania. Dotyczy to zwłaszcza osób, które przeszły zawał. Mocno intensywna aktywność fizyczna może skutkować kolejny zawałem, czego nikt nie chce ryzykować.

W przypadku chorób serca każda aktywność fizyczna zawsze powinna być skonsultowana z lekarzem! Można pomyśleć o wspomnianym już wcześniej slow joggingu lub lekkich marszobiegach, jednak nigdy nie powinno się wtedy forsować organizmu.

Fot 2. Materiał własny

Ciąża a bieganie

Ciąża sama w sobie nie jest przeciwwskazaniem do biegania. Wiele kobiet w ciąży nie rezygnuje z regularnych treningów, jednak podobnie jak w pozostałych przypadkach i tutaj niezbędna jest konsultacja z lekarzem prowadzącym ciążę. Co więcej, sport uprawiany w ciąży ma swoje korzyści. Oczywistym jest, że im bardziej zaawansowana ciąża, tym lżejsze powinny być treningi.

Jeśli kobieta ma problemy zdrowotne wpływające na trudność utrzymania ciąży, to powinna zrezygnować z treningów. W pozostałych przypadkach, jeśli lekarz wyraża zgodę na bieganie, wystarczy pamiętać o nieprzeforsowaniu się oraz prawidłowej diecie, która dostarczy organizmowi niezbędnych składników.

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

BIEGANIE

Bieganie na czczo - fakty i mity na temat treningu przed śniadaniem!

Bieganie na czczo - fakty i mity na temat treningu przed śniadaniem!
BIEGANIE

Czy można biegać codziennie?

Czy można biegać codziennie?
BIEGANIE

4 ćwiczenia dla biegacza - zadbaj o formę!

4 ćwiczenia dla biegacza - zadbaj o formę!

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu