WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Siła jest kobietą! Rozmowa z zawodniczką CrossFit Martą Zakrzewską

28 maj 2021

Sport z pewnością płynie w jej żyłach! Sprawdźcie, jak zaczęła się jej przygoda z CrossFitem oraz jak trenuje Marta Zakrzewska (IG: @marta.zakrzewskaa) – Zawodniczka CrossFit, Trenerka personalna, Instruktorka Kettlebell i CrossFit. W ramach cyklu kobieta w sporcie #siłajestkobietą rozmowę z Martą przeprowadziła Aneta z Decathlon Kartuska.

Aneta: Od kiedy sport zaczął Ci towarzyszyć w życiu?

Marta: Hmm. W sumie od kiedy sięgam pamięcią, czyli od dziecka. Już w szkole podstawowej brałam udział w zawodach. Trafiłam na wspaniałych nauczycieli wf’u, którzy byli ambitni i chcieli nas czegoś nauczyć. Od małego przeszłam przez różne dyscypliny sportu. Najdłużej trenowałam lekką atletykę, a teraz CrossFit. 

Aneta: Dlaczego postanowiłaś zostać trenerką personalną? Nie chciałaś być np. panią księgową? 

Marta: Długo nie wiedziałam kim chcę być w życiu, trochę nakierował mnie mój narzeczony. To on pierwszy z nas został trenerem i trenował CrossFit. A ja poszłam w jego ślady. Ten zawód sprawia mi radość i odnajduję się w nim w stu procentach, więc obecnie nie wyobrażam sobie innej ścieżki. 

Aneta: Jak wyglądały Twoje początki kariery jako trener personalny?

Marta: Nie było trudno. Powiem tak: Im człowiek mniej wie, tym ma mniej obaw przed wszystkim. Ja zaczynałam swoją przygodę trenerską w pewnej sieciówce, siłowni gdzie na początku byłam trenerem dyżurnym i stopniowo nabierałam doświadczenie, w międzyczasie  zaczęłam prowadzić treningi personalne oraz grupowe. 

Aneta: Czy zauważyłaś, aby kobiety obawiały się ciężarów?

Marta: Oczywiście, że tak. Słyszę to najczęściej z ust dziewczyn na pierwszej rozmowie przed rozpoczęciem współpracy, ale tłumaczę, że po dołożeniu dodatkowych kilogramów na sztandze nie zamienią się od razu w Hulki, wtedy chętniej podchodzą do treningów z ciężarami.

cross_fit

Aneta: Jak przetrwałaś lockdown, przez który siłownie były zamknięte? 

Marta: Prowadziłam zajęcia online bądź zajęcia w plenerze, gdy były możliwe. 

Aneta: Świetnie! Decathlon ma własną platformę, na której też wiele trenerów prowadzi treningi online. Przechodząc do głównego tematu, który chcę zapytać, dlaczego wybrałaś akurat CrossFit, a nie np. Jogę? 

Marta: Wydaje mi się, że przez to, że jestem energiczną osobą i lubię wyzwania. Nie widzę siebie podczas zajęć jogi, pilatesu itp. CrossFit zagościł w moim życiu głównie przez mojego narzeczonego. To on trenował jako pierwszy z nas. Podpatrywałam go na treningach i tym samym dowiadywałam się czym w ogóle jest ten cały CrossFit, bo dla mnie w tamtym czasie była to nowość. Zaczęłam od treningów crossfitowych w grupie, gdzie poznawałam fundamentalne ćwiczenia i zaciekawiłam się tym bardzo. 

Aneta: Od kiedy zaczęłaś brać udział w zawodach i skąd wziął się ten pomysł? 

Marta: Po niespełna roku od rozpoczęcia treningów odbyły się zawody, na które pojechałam z narzeczonym i kolegą Pawłem. W trójkę stanowiliśmy team, który wygrał te zawody! Podbudowało mnie to wtedy i zmotywowało do dalszych treningów. Po nich pomyślałam sobie, że to jest sport dla mnie! 

Aneta: Jak wyglądają takie zawody? 

Marta: Dużo osób się pyta: “Ale o co w tym chodzi?” Więc tak: przeważnie mamy dany czas np. 10 minut, w którym mamy zrobić jak największą liczbę rund danych ćwiczeń, czyli liczy się każdy REP (powtórzenie) lub mamy do zrobienia określoną ilość powtórzeń do wykonania w jak najkrótszym czasie. Tak jest zazwyczaj, czasem też zdarzają się konkurencje, w których wygrywa osoba, która ustanowi największy ciężar w danym ćwiczeniu. 

trening_cross_fit

POZNAJ SKRÓTY TRENINGÓW CROSSFITOWCÓW:

  • AMRAP (as many rounds/reps as possibile) – maksymalna liczba rund, bądź powtórzeń możliwych do wykonania w określonym czasie
  • BUY IN – element do wykonania na początku WOD na czas
  • BUY OUT – element do wykonania na koniec WOD na czas
  • EMOM (every minute on the minute) – wykonujemy dany element w minucie. Jeśli skończymy swoje zadanie przed upływem danej minuty – odpoczywamy do końca tej minuty
  • FT (for time) –  wykonanie określonego ćwiczenia w wyznaczonej liczbie powtórzeń możliwie jak najszybciej
  • RFT (rounds for time) – określona liczba rund do wykonania na czas
  • Tabata – zestaw dowolnych ćwiczeń wykonywanych w następującym schemacie: 8 rund: 20 sekund pracy, 10 sekund odpoczynku.

Aneta: Niektórzy spośród naszych Czytelników mogą nie wiedzieć “z czym się je” ten sport. Opowiesz czym jest CrossFit?

Marta: Jest to połączenie kilku cech motorycznych jak: SIŁA, DYNAMIKA, ZWINNOŚĆ, GIBKOŚĆ i SZYBKOŚĆ. W skrócie bardzo wszechstronny sport. Najlepiej gdy człowiek doświadczy tego na własnej skórze. CrossFitowcy są uważani za najsprawniejszych ludzi i to jest duży plus.

Aneta: Dla kogo jest CrossFit?

Marta: Dla wszystkich, którzy lubią zmęczenie, lubią pokonywać swoje granice i tych, którzy chcą spalić tkankę tłuszczową, bo fajna sylwetka przy regularnych treningach jest efektem ubocznym. Możemy chodzić na zajęcia o wyznaczonej godzinie w grupie i to dodatkowo motywuje. Grupa z czasem się zaczyna zgrywać i każdy siebie nawzajem wspiera. I to jest właśnie CrossFit Community.

Aneta: A czym CrossFit jest dla Ciebie i co Ci daje?

Marta: Sposobem na odreagowanie, odstresowanie, a efektem ubocznym jest fajna sylwetka. Ten sport daje mi dużą satysfakcję, bo na każdym treningu łamię swoje bariery. Cieszę się, gdy mogę dołożyć na sztangę chociaż kilogram.

Aneta: Jakie są najczęstsze kontuzje CrossFitowca?

Marta: Szczerze mówiąc odkąd zaczęłam trenować crossa, nie miałam ani jednej poważnej kontuzji. Oczywiście zdarzają się obdarte piszczele przez sztangę podczas martwych ciągów, pęcherze na dłoniach, a czasami nawet zdarta skóra dłoni przy dużej ilości bar MU czy chtb.

Aneta: Jak często chodzisz na crossa?

Marta: Trenuje 5x w tygodniu crossfitowo.

Aneta: Jakie jest Twoje ulubione ćwiczenie, a za którym nie przepadasz? 

Marta: Hm, za którym nie przepadam? Nie ma takiego, serio, ale powiem, że zdecydowanie wole workouty siłowe niż wydolnościowe 🙂 O, czyli nie przepadam np. za assault bikiem!

Ulubione ćwiczenie? Hm.. też nie mam, lubię wszystkie ćwiczenia gimnastyczne i wszystkie na sztandze. Ja po prostu uwielbiam to, co robię!

Aneta: Czego potrzebujemy, aby rozpocząć uprawiać ten sport?

Marta: Wygodny strój i buty. Tak naprawdę nic więcej. Na początku wiele ćwiczeń powinno robić się z własnym ciężarem ciała. Jeżeli osoba chce chwycić za ciężary, to może zaopatrzyć się w pas, bądź nakolanniki, ale nie jest to niezbędne na początku. Polecam zabrać dobre nastawienie 😀

Aneta: Top trzy produkty crossfitowca?

Marta: Skórki na dłonie, nakolanniki, skakanka.

Aneta: Co cenisz sobie w sportowych ciuchach?

Marta: Przede wszystkim cenię komfort i wygodę. Na treningu chcę skupiać się tylko na ćwiczeniach, aby móc dać z siebie wszystko i nie wyobrażam sobie, aby mnie coś uwierało, spadało lub “gryzło”. Lubię efekt drugiej skóry, gdy strój pracuje razem z moim ciałem. 

Aneta: Czy kobiety zaczynają przeważać na treningach crossfitowych? 

Marta: Niestety jeszcze nie, ale jest pół na pół.

Aneta: Z czym kojarzysz Decathlon? 

Z bardzo przyjemnym miejscem. Znajdziemy tam produkty przeznaczone do wielu sportów. Lubię tam chodzić, bo wiele rzeczy można przed zakupem przetestować, a jest to dla mnie ważne, aby produkt zobaczyć i dotknąć. Cieszę się, że Decathlon myśli i rozszerza swoją ofertę o nowe sporty takie jak CrossFit. 

Aneta: Ulubiona forma regeneracji?

Marta: Sen, mobility i lekka nadwyżka kaloryczna.

Aneta: Co suplementujesz i jakie suplementy przydadzą się osobie początkującej?

Marta: Suplementuję podstawowe suplementy, które powinna przyjmować każda osoba trenująca: Wit D3, Wit C, B Kompleks, ashwagandha, Olejek CBD.

Aneta: To było bardzo energetyczne spotkanie! Dziękuję za rozmowę!

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

CROSS TRENING, FITNESS

Jak używać kółka do ćwiczeń mięśni brzucha?

Jak używać kółka do ćwiczeń mięśni brzucha?
CROSS TRENING, FITNESS

4 ćwiczenia na mięśnie klatki piersiowej

4 ćwiczenia na mięśnie klatki piersiowej
CROSS TRENING, FITNESS

Jak oddychać podczas treningu siłowego?

Jak oddychać podczas treningu siłowego?

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu