Aktywność ruchowa u dzieci - dlaczego jest tak ważna?

29 sierpień 2019

Aktywność fizyczna jest jedną z kluczowych potrzeb biologicznych człowieka niezależnie od wieku. Ruch towarzyszy nam od pierwszych chwili życia, ma ogromny wpływ na prawidłowy rozwój i kształtowanie człowieka.Istnieje wiele badań, które pokazują jasno, że aktywni ludzie żyją dłużej i mniej chorują. A jak sprawa aktywności fizycznej wygląda u dzieci?

Wpływ aktywności fizycznej na rozwój  dziecka

Każdy z nas urodził się z naturalną potrzebą ruchu, później staliśmy się dorośli i zabiliśmy w sobie tę potrzebę, bo jesteśmy zbyt zmęczeni ciągłym życiem w biegu, zapominając o tym, że wprowadzając aktywność do naszego codziennego grafiku czulibyśmy się znacznie lepiej i mielibyśmy dużo więcej energii w walce z trudami dnia codziennego.

Aktywność ruchowa ma ogromny wpływ na prawidłowy rozwój młodego człowieka. Organizm małego człowieka podświadomie daje sygnały do tego, aby zaspokajał „ głód ruchu” bo jest on niezbędny do prawidłowego rozwoju, dlatego dzieci mają takie niespożytkowane pokłady energii i ciągle się ruszają.

Wielu rodziców chcąc uchronić dziecko przed urazami – często je upomina „ nie biegaj, bo się przewrócisz”, „ nie wchodź tam, bo spadniesz”, efekt jest taki, że dzieci finalnie rezygnują z podejmowania prób aktywności i są bierne ruchowo.

decathlon

Fot 1 Materiał własny | Dbaj o rozwój ruchowy swojego dziecka każdego dnia

Rolą każdego rodzica jest zadbanie o prawidłowy rozwój dziecka, dlatego jeśli chcemy, aby dzieci były zdrowe – nie zabierajmy im radości z biegania, czy innych aktywności, a róbmy to z nimi. Jest to doskonały pomysł na spędzanie czasu ze swoją pociechą, przy tym robiąc coś dobrego również dla siebie.

Aktywność ruchowa – stymuluje i wspomaga rozwój:

  • Fizyczny – wzmacniają się mięśnie, stawy i kości, zwiększa się pojemność płuc, układ naczyniowo-krwionośny transportuje więcej krwi i tlenu, dzięki czemu komórki są lepiej odżywione, a serce wzmacnia się i rośnie, ciało rozwija się proporcjonalnie przy optymalnym jego składzie.
  • Psychiczny – dziecko uczy się pokonywać napotkane trudności, uczy się kontrolować emocje, świętuje pierwsze sukcesy i poznaje smak porażki.
  • Społeczny – tworzy relacje z innymi dziećmi, uczy się zachowań prospołecznych i funkcjonowania w grupie, rozwija swoją samodzielność.
  • Motoryczny – układ nerwowy jest stymulowany, dzięki czemu umożliwia rozwijanie wszystkich cech motorycznych i umiejętności ruchowych na odpowiednim poziomie.
  • Intelektualny – poznaje otaczający go świat, środowisko, przedmioty, czy zjawiska, kształtuje również pamięć i skupienie.
decathlon

Fot 2. Materiał własny | Akrywność ruchowa rozwija Twoje dziecko nie tylko fizycznie

Oprócz podanych powyżej adaptuje młody organizm do zmieniających się warunków życia: pogoda, klimat, zasady i reguły funkcjonowania, trudności dnia codziennego. Poprzez zmieniające się warunki hartuje i wzmacnia odporność, oraz odporność na stres.

Kompensuje (wyrównuje) niekorzystne działanie bodźców życia codziennego takich jak: wielogodzinne siedzenie związane z nauką w szkole, odrabianiem lekcji, czy graniem na konsoli. 

Może również spełniać funkcję korekcyjną i terapeutyczną -  w przypadku wad postawy, innych zaburzeń układu ruchu, czy zdrowia: otyłość, cukrzyca, astma.

Każda forma aktywności ruchowej może być przyjemna.

Podczas aktywności fizycznej wytwarzają się endorfiny – czyli hormon szczęścia, który odpowiada za nasz dobry nastrój. Stwórz dziecku okazję i przestrzeń do ulubionej formy ruchu i baw się z nim czerpiąc z tego wszystko co najlepsze.

aktywność rc=uchowa

Fot 3. https://ncez.pl/zywienie-w-placowkach-edukacyjnych/edukacja-zywieniowa-w-praktyce/piramida-aktywnosci-fizycznej-dla-dzieci- | Piramida aktywności fizycznej

Literatura:

  1. Instytut żywności żywienia – „ zapobieganie nadwadze i otyłości, oraz chorobom przewlekłym poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej”
  2. Fall - Ławryniuk M., "Ciało i umysł lubią ruch", Bliżej Przedszkola, 2009, nr 6
  3. Gniewkowski W., Wlaźnik K., "Wychowanie fizyczne", WSiP, Warszawa 1990.
Alicja Blaszkiewicz Decathlon Korona Wrocław
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Korona Wrocław - z przyjemnością porozmawiam z Tobą o cross-treningu, powrocie do treningów po kontuzji, czy szeroko rozumianym treningu funkcjonalnym, ale nie tylko ! Ponad to jestem trenerką personalną i chętnie dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniami. Możesz zapytać mnie o wszystko - co jest związane z aktywnością fizyczną i funkcjonalnością naszego ciała. Skontaktuj się ze mną e-mail'owo: alicja.blaszkiewicz@decathlon.com
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Korona Wrocław - z przyjemnością porozmawiam z Tobą o cross-treningu, powrocie do treningów po kontuzji, czy szeroko rozumianym treningu funkcjonalnym, ale nie tylko ! Ponad to jestem trenerką personalną i chętnie dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniami. Możesz zapytać mnie o wszystko - co jest związane z aktywnością fizyczną i funkcjonalnością naszego ciała. Skontaktuj się ze mną e-mail'owo: alicja.blaszkiewicz@decathlon.com
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Polub artykuł
Komentarze
Udostępnij

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu