WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Bieżnia domowa – poznaj alternatywne metody ćwiczeń

28 lipiec 2020
#PORADY

XXI wiek w głównej mierze zmienił tryb życia człowieka. Praca zawodowa częściej ma charakter siedzący, co niekorzystnie wpływa na postawę ciała ale również na samopoczucie. Człowiek jako gatunek homo sapiens stworzony jest do ruchu. Nic więc dziwnego, że po całym dniu przesiadania się z krzesła na fotel samochodowy czujemy się zmęczeni. Pamiętaj, że bieżnia to świetny sposób na ćwiczenia w domu! Grunt to nie popadanie w monotonność – wtedy szybko tracimy motywację, dlatego dzisiaj przychodzę do Was z propozycją ćwiczeń na bieżni domowej.


Czy bieżnia jest tylko do chodzenia lub biegania?

Ależ skąd ! Dzięki temu, że pas bieżni porusza się cały czas z daną prędkością (oczywiście jaką ustawisz na panelu), jest to rodzaj ćwiczeń proprioceptywnych dynamicznych. Poprzez bodźcowanie ciągłą zmianą podłoża, ćwicząc angażujesz nie tylko mięśnie kończyn dolnych, górnych czy core. Jest to fantastyczne ćwiczenie równoważne i koordynację. Zobacz też jak wybrać bieżnię dostosowaną do swoich możliwości.

Co daje chodzenie po bieżni tyłem?

Jeśli jesteś miłośnikiem gór to idealne ćwiczenie dla Ciebie!

Dlaczego? W trakcie chodzenia po bieżni tyłem, która ustawiona jest pod kątem jesteś w stanie imitować schodzenie z gór. Poprzez to ćwiczenie pracujesz w skurczu ekscentryczno-koncentrycznym dla wszystkich grup mięśniowych kończyny dolnej. Najbardziej angażujesz mięśnie czworogłowe, które stale kontrolują kąt zgięcia w stawie kolanowym. To ćwiczenie kierowane jest również dla osób po urazach stawu kolanowego, które borykają się z deficytem wyprostu w stawie kolanowym. Oczywiście, jeśli chcesz wprowadzić to ćwiczenie w swój plan rehabilitacji, to skonsultuj się ze swoim fizjoterapeutą. Nie jest polecane bieganie po bieżni w taki sposób przez 45 minut.

Fot 1. Dorota Rachwalska

Ćwiczenie na bieżni z zamkniętymi oczami

Dzięki temu będziesz ćwiczyć kontrolę nerwowo-mięśniową a także czucie ciała w przestrzeni. W tym ćwiczeniu jest bardzo intensywnie rozwijana jest również równowaga. Zacznij od prostej wersji. Chodząc na bieżni trzymaj się  obręczy. Kiedy poczujesz się pewnie możesz puścić jedną rękę, następnie drugą – to są już kolejne etapy trudności.

Jak ćwiczyć na bieżni z mini band?

Jest to trudniejsze niż na płaskiej, stałej powierzchni, jednak dla tych, co nie lubią się nudzić to świetna alternatywa. Poniżej znajdziesz przykładowe ćwiczenia z mini band na bieżni. 

Wyprost w stawie biodrowym

Przygotowanie: Wybraną przez Ciebie gumę oporową umieść nad stawami kolanowymi. Ustaw bieżnię na niewielkiej szybkości (dostosuj ją do swoich możliwości) i dodatkowo ustaw ją w uniesieniu. 

Wykonanie: Idąc pod górę wykonuj wyprost w tył w stawie biodrowym. Pamiętaj o prostych plecach. Kończyna podporowa w czasie kiedy druga jest w górze nie może być wykoślawiona. 

Fot 2. Dorota Rachwalska

Przysiady z mini band

Przygotowanie: Jak w ćwiczeniu wyżej.

Wykonanie: Ustaw się bokiem do panelu sterującego. Przyjmij pozycję do przysiadu, następnie wykonuj krok dostawny pozostając w pozycji. Pamiętaj o prostych plecach oraz o odpowiednim ustawieniu stóp oraz stawów kolanowych – nie mogą kierować się do środka (koślawić się).

Fot 3. Dorota Rachwalska

Dorota Rachwalska Decathlon Wrocław Magnolia
Fizjoterapeuta z zamiłowania i wykształcenia, dokładnie w tej kolejności. Miłośniczka sportu w każdej postaci. Zwolenniczka ruchu, który przekłada się na codzienne funkcjonowanie. Sport jest dla mnie kształtowaniem charakteru. Wiem, że ilość poświęconego czasu na aktywność fizyczną teraz zaowocuje poziomem sprawności fizycznej w przyszłości. To jest dla mnie wartość największa. W swojej codziennej pracy łączę wiedzę fizjoterapeuty i doradcy sportowego w Decathlon Magnolia. Masz pytania? Może potrzebujesz rady? Napisz do mnie: dorota.rachwalska@decathlon.com
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Fizjoterapeuta z zamiłowania i wykształcenia, dokładnie w tej kolejności. Miłośniczka sportu w każdej postaci. Zwolenniczka ruchu, który przekłada się na codzienne funkcjonowanie. Sport jest dla mnie kształtowaniem charakteru. Wiem, że ilość poświęconego czasu na aktywność fizyczną teraz zaowocuje poziomem sprawności fizycznej w przyszłości. To jest dla mnie wartość największa. W swojej codziennej pracy łączę wiedzę fizjoterapeuty i doradcy sportowego w Decathlon Magnolia. Masz pytania? Może potrzebujesz rady? Napisz do mnie: dorota.rachwalska@decathlon.com
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

BIEGANIE

Bieganie na czczo - fakty i mity na temat treningu przed śniadaniem!

Bieganie na czczo - fakty i mity na temat treningu przed śniadaniem!
BIEGANIE, DIETETYKA

Suplementy dla biegaczy - które z nich są najskuteczniejsze?

Suplementy dla biegaczy - które z nich są najskuteczniejsze?
BIEGANIE

Czy można biegać codziennie?

Czy można biegać codziennie?

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu