WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Jak wybrać rower stacjonarny?

21 październik 2022
#PORADY
#SPRZĘT

Rower stacjonarny to alternatywa treningu na świeżym powietrzu. Sprawdza się w sezonie zimowym oraz wtedy, gdy z różnych powodów chcemy wykonać trening w domu. Jak wybrać rower stacjonarny, aby wygodnie i zdrowo się na nim ćwiczyło? Na jakie parametry należy zwrócić uwagę?


Jak wybrać rower stacjonarny do domu?

Zima to czas, kiedy rower miejski chowany jest do piwnicy bądź w inne bezpieczne miejsce. W tym czasie osoby, które nie chcą rezygnować z jazdy na rowerze, wybierają treningi w domu. Rowery stacjonarne można podzielić ze względu na częstotliwość użytkowania i stopień zaawansowania:

  • Okazjonalny (zamierzasz korzystać sporadycznie, chcesz wrócić do formy po dłuższej przerwie)
  • Regularny (większa płynność, dłuższy krok oraz pomiar tętna),
  • Intensywny (jeśli zależy ci na wyjątkowej płynności i wygodzie, dodatkowych funkcjach, zapisywaniu treningów i śledzeniu statystyk).
kobieta trenująca na rowerze stacjonarnym w domu

Jeśli planujemy zakup rowerka stacjonarnego, musimy określić, jak często będziemy chcieli go używać. To podstawowy parametr wyboru sprzętu tego rodzaju. Kiedy już to określimy, możemy przejść do kolejnych kroków związanych z wyborem roweru treningowego.

Przeczytaj także: Jaki orbitrek do domu?

Na jakie parametry zwrócić uwagę, kupując rower stacjonarny?

  • koło zamachowe – odpowiada za płynność ruchu, im większy ciężar tym większa płynność ruchu, co jednocześnie będzie bardziej komfortowe dla naszych stawów. Nie zawsze waga koła będzie wpływać na zakres oporu, więc tym nie musisz się martwić, opór może być identyczny, na przykład przy 6 i 9 kg. Najlżejsze koło zamachowe 3-4 kg będzie spełniało swoje zadanie w przypadku okazjonalnego użytku, 6 kg będzie wystarczające dla regularnych ćwiczeń, a do intensywnego treningu najlepiej zdecydować się na minimum 9 kg.
  • mechanizm – Rowery stacjonarne dzielimy na mechaniczne, magnetyczne i elektromagnetyczne. Przeważająca większość rynku to mechanizmy magnetyczne, najbardziej niezawodne, ponieważ nie mamy do czynienia z żadnym paskiem czy łańcuchem (mechaniczne), który wytwarzałby tarcie. Wewnątrz obudowy przy kole zamachowym znajdują się magnesy, których odległość od koła zmieniamy mechanicznym pokrętłem lub elektronicznie. Jeśli są bliżej, powodują większe przyciąganie, tym samym większy opór, im dalej tym mniejszy.
  • coaching, funkcje, programy – Pomiar tętna przy pomocy dotykowych czujników na kierownicy nie jest tak dokładny jak pas cardio na klatkę piersiową. Liczba i rodzaj programów pomoże ci w ustawieniu konkretnego treningu np. interwały czy cardio. Z kolei aplikacja może być dodatkową motywacją, spersonalizujesz treningi, określisz cele tygodniowe czy miesięczne oraz sprawdzisz podsumowania.
  • transport i stabilizacja – Warto jeszcze zwrócić uwagę na dwa aspekty budowy sprzętu. Część z nich posiada rolki transportowe – kółeczka umożliwiające przesuwanie orbitreka oraz elementy poziomujące, na przykład pokrętło, którym wyregulujemy wysokość, aby dostosować stabilne położenie względem nierównego podłoża.
  • siodełko – Siodełko można regulować tylko w jednej płaszczyźnie (pionowo) lub pod kątem, kiedy im wyżej wysuniemy tym dalej od kierownicy się znajduje, a niektóre mają regulację w dwóch płaszczyznach: pionowo i poziomo, dzięki temu możemy bardzo dokładnie ustawić jego położenie.

Jak prawidłowo ustawić rower stacjonarny?

Prawidłowe ustawienie w rowerze stacjonarnym krok po kroku:

  • pamiętaj, że pedałujesz śródstopiem (śródstopie na środku pedału), nie piętą, palcami, środkiem stopy.
  • ustaw pedał najniżej, w kolanie powinno być delikatne zgięcie +/- 10 stopni.
  • ustaw pedał maksymalnie z przodu, kolano powinno znajdować się nad śródstopiem.
kobieta przestawiająca rower stacjonarny

Teraz dokonując wyboru będziesz wiedzieć, na co zwrócić uwagę, aby później orbitrek nie stał zakurzony w salonie. Nasze rowerki stacjonarne znajdziesz tutaj!

tabela z rowerami jak dobrać
Dominika Niemyska Decathlon Warszawa Okęcie
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Okęcie w Warszwie – chętnie doradzę Wam w w kwestii kilku sportów: kolarstwa, triathlonu, sportów wodnych i sportów siłowych. Ponadto, interesuję się też fizjoterapią i jestem trenerem personalnym. Możesz skontaktować się ze mną mailowo: dominika.niemyska@decathlon.com. Do zobaczenia!
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Okęcie w Warszwie – chętnie doradzę Wam w w kwestii kilku sportów: kolarstwa, triathlonu, sportów wodnych i sportów siłowych. Ponadto, interesuję się też fizjoterapią i jestem trenerem personalnym. Możesz skontaktować się ze mną mailowo: dominika.niemyska@decathlon.com. Do zobaczenia!
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

FITNESS

Rozgrzewka przed treningiem — najlepsze ćwiczenia

Rozgrzewka przed treningiem — najlepsze ćwiczenia
FITNESS

Czy pompki można robić codziennie?

Czy pompki można robić codziennie?
FITNESS

Ćwiczenia na brzuch na stojąco – nasze propozycje

Ćwiczenia na brzuch na stojąco – nasze propozycje

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu