WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Jak wybrać rower stacjonarny?

12 luty 2019
#PORADY
#SPRZĘT

Rower stacjonarny to alternatywa treningu na świeżym powietrzu. Sprawdza się w sezonie zimowym oraz wtedy, gdy z różnych powodów chcemy wykonać trening w domu. Jak wybrać rower stacjonarny, aby wygodnie i zdrowo się na nim ćwiczyło? Na jakie parametry należy zwrócić uwagę?

Rower stacjonarny – jak wybrać rower treningowy do domu?

Zima to czas, kiedy rower miejski chowany jest do piwnicy bądź w inne bezpieczne miejsce. W tym czasie osoby, które nie chcą rezygnować z jazdy na rowerze, wybierają treningi w domu. Rowery stacjonarne można podzielić ze względu na częstotliwość użytkowania i stopień zaawansowania:

– Okazjonalny (zamierzasz korzystać sporadycznie, chcesz wrócić do formy po dłuższej przerwie),

– Regularny (większa płynność, dłuższy krok oraz pomiar tętna),

– Intensywny (jeśli zależy ci na wyjątkowej płynności i wygodzie, dodatkowych funkcjach, zapisywaniu treningów i śledzeniu statystyk).

Fot 1. Materiał własny | Możemy wyróżnić trzy stopnie zaawansowania dla użytkownika rowerka stacjonarnego

Jeśli planujemy zakup rowerka stacjonarnego, musimy określić, jak często będziemy chcieli go używać. To podstawowy parametr wyboru sprzętu tego rodzaju. Kiedy już to określimy, możemy przejść do kolejnych kroków związanych z wyborem roweru treningowego.

Na jakie parametry zwrócić uwagę, kupując rower stacjonarny?

  • Koło zamachowe

Odpowiada za płynność ruchu, im większy ciężar tym większa płynność ruchu, co jednocześnie będzie bardziej komfortowe dla naszych stawów. Nie zawsze waga koła będzie wpływać na zakres oporu, więc tym nie musisz się martwić, opór może być identyczny, na przykład przy 6 i 9 kg.
Najlżejsze koło zamachowe 3-4 kg będzie spełniało swoje zadanie w przypadku okazjonalnego użytku, 6 kg będzie wystarczające dla regularnych ćwiczeń, a do intensywnego treningu najlepiej zdecydować się na minimum 9 kg.

  • Mechanizm

Rowery stacjonarne dzielimy na mechaniczne, magnetyczne i elektromagnetyczne. Przeważająca większość rynku to mechanizmy magnetyczne, najbardziej niezawodne, ponieważ nie mamy do czynienia z żadnym paskiem czy łańcuchem (mechaniczne), który wytwarzałby tarcie.
Wewnątrz obudowy przy kole zamachowym znajdują się magnesy, których odległość od koła zmieniamy mechanicznym pokrętłem lub elektronicznie. Jeśli są bliżej, powodują większe przyciąganie, tym samym większy opór, im dalej tym mniejszy.

  • Coaching, funkcje i programy

Pomiar tętna przy pomocy dotykowych czujników na kierownicy nie jest tak dokładny jak pas cardio na klatkę piersiową. Liczba i rodzaj programów pomoże ci w ustawieniu konkretnego treningu np. interwały czy cardio. Z kolei aplikacja może być dodatkową motywacją, spersonalizujesz treningi, określisz cele tygodniowe czy miesięczne oraz sprawdzisz podsumowania.

Fot 2. Materiał własny | Warto zwrócić uwagę na programy, jakie oferuje konkretny model

  • Transport i stabilizacja

Warto jeszcze zwrócić uwagę na dwa aspekty budowy sprzętu. Część z nich posiada rolki transportowe – kółeczka umożliwiające przesuwanie orbitreka oraz elementy poziomujące, na przykład pokrętło, którym wyregulujemy wysokość, aby dostosować stabilne położenie względem nierównego podłoża.

Fot 3. Materiał własny | Część rowerków posiada rolki transportowe

  • Siodełko

Siodełko można regulować tylko w jednej płaszczyźnie (pionowo) lub pod kątem, kiedy im wyżej wysuniemy tym dalej od kierownicy się znajduje, a niektóre mają regulację w dwóch płaszczyznach: pionowo i poziomo, dzięki temu możemy bardzo dokładnie ustawić jego położenie.

Jak prawidłowo ustawić rower stacjonarny?

Prawidłowe ustawienie w rowerze stacjonarnym krok po kroku:

– pamiętaj, że pedałujesz śródstopiem (śródstopie na środku pedału), nie piętą, palcami, środkiem stopy.

– ustaw pedał najniżej, w kolanie powinno być delikatne zgięcie +/- 10 stopni.

– ustaw pedał maksymalnie z przodu, kolano powinno znajdować się nad śródstopiem.

Teraz dokonując wyboru będziesz wiedzieć na co zwrócić uwagę, aby później orbitrek nie stał zakurzony w salonie. Nasze rowerki stacjonarne znajdziesz tutaj!

Fot 4. Materiał własny | Specyfikacja rowerów stacjonarnych

Nasze rowerki stacjonarne znajdziesz tutaj!

Dominika Niemyska Decathlon Warszawa Okęcie
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Okęcie w Warszwie – chętnie doradzę Wam w w kwestii kilku sportów: kolarstwa, triathlonu, sportów wodnych i sportów siłowych. Ponadto, interesuję się też fizjoterapią i jestem trenerem personalnym. Możesz skontaktować się ze mną mailowo: dominika.niemyska@decathlon.com. Do zobaczenia!
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Okęcie w Warszwie – chętnie doradzę Wam w w kwestii kilku sportów: kolarstwa, triathlonu, sportów wodnych i sportów siłowych. Ponadto, interesuję się też fizjoterapią i jestem trenerem personalnym. Możesz skontaktować się ze mną mailowo: dominika.niemyska@decathlon.com. Do zobaczenia!
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

CROSS TRENING, FITNESS

Jak używać kółka do ćwiczeń mięśni brzucha?

Jak używać kółka do ćwiczeń mięśni brzucha?
FITNESS, SPORT W ŻYCIU

Jak zmotywować się do ćwiczeń? TOP 10 wskazówek!

Jak zmotywować się do ćwiczeń? TOP 10 wskazówek!
FITNESS

Mini-stepper: dlaczego jest skuteczny?

Mini-stepper: dlaczego jest skuteczny?

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu