WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Ćwiczenia na barki – najlepsze treningi na silne barki

02 wrzesień 2021

Umięśnione barki sprawiają, że sylwetka wygląda atrakcyjnie. Jeśli są one potężne, to znaczy że dana osoba  wykonuje trening na tę część działa. Poprzez systematyczną aktywność możesz ukształtować barki, z których będziesz dumny. Ćwiczenia możesz robić zarówno w domu, jak i na siłowni. Sprawdź, jaki trening jest dobry na barki.

W jaki sposób ćwiczyć barki?

To, jaki wynik uda Ci się uzyskać, zależy nie tylko od jakości i systematyczności treningu, ale również od Twojej budowy ciała i od czynników genetycznych. Ważny jest także rozstaw barków. Zatem możliwe, że nawet podstawowe ćwiczenia szybko przyniosą efekt w Twoim przypadku, ale może być i tak, że długo będziesz kształtować i rozwijać mięśnie.

Przed rozpoczęciem treningu pamiętaj o rozgrzewce. Poświęć na nią około 10 minut. W tym czasie wykonuj ćwiczenia, które rozciągają mięśnie pleców i rąk. Możesz również robić wymachy i krążenia ramion. W przypadku amatorskiego treningu możesz jak najbardziej łączyć ćwiczenia na różne partie mięśni, a także z czasem zwiększać obciążenie.

Kiedy już przejdziesz do docelowego treningu, to pamiętaj o odpowiedniej technice wykonywania ćwiczeń. Warto obserwować postawę w lustrze lub skorzystać z sugestii trenera na siłowni, który podpowie, czy  prawidłowo robisz poszczególne ćwiczenia. Pamiętaj również o uwzględnieniu w treningu wszystkich trzech aktonów barków – przedniego, bocznego i tylnego. Nie ma uniwersalnego treningu na wszystkie trzy jednocześnie.

Ćwiczenia na barki na siłowni

Najłatwiej, bez konieczności inwestycji w sprzęt, możesz ćwiczyć na siłowni, gdzie masz do dyspozycji nowoczesne akcesoria do treningu siłowego. Oczywiście w każdym przypadku może on być inny. Często na poszczególnych przyrządach znajdziesz informację, jakie należy wykonywać na nich ćwiczenia, na jaką partię mięśni i jak powinno być ustawione przy tym ciało. W razie wątpliwości zapytaj o tę kwestię trenera. Na siłowniach znajdziesz różne maszyny do ćwiczeń – do treningu mięśni obręczy barkowej czy takie, w których ściągasz ramiona z góry.

Oczywiście wiele ćwiczeń możesz wykonać bez tych sprzętów – za pomocą hantli lub sztangi. Podstawowy zestaw ćwiczeń na barki może obejmować:

  • wyciskanie sztangielek siedząc,
  • wyciskanie sztangi z klatki lub zza karku,
  • podciąganie sztangi do mostka.
wyciskanie sztangielek leżąc

Ćwiczenia na barki w domu

Nic nie stoi na przeszkodzie, by uzyskać satysfakcjonujące efekty treningów w domu. Oczywiście możesz korzystać przy tym z samodzielnie przygotowanego obciążenia w postaci np. dużych butelek wypełnionych wodą, ale jest to rozwiązanie dalekie od idealnych. Warto abyś posiadał chociaż ławkę do ćwiczeń i zestaw hantli, co ułatwi Ci pracę nad kształtowaniem sylwetki. Możesz wykonywać m.in. takie aktywności jak:

  • Wznosy ramion – bokiem w górę, przodem w górę lub w górę w opadzie tułowia.
  • Wyciskanie ciężaru nad głowę – najlepiej wykonywane jednostronnie, gdyż dzięki temu wypracujesz lepszą stabilizację ciała.
  • Dipy – czyli tzw. szwedzkie pompki. Chodzi o uginanie ramion na poręczach. Jeśli nie masz do tego odpowiedniego sprzętu, to możesz wykorzystać np. krzesła.

Ćwiczenia na barki z hantlami

Masz hantle? Zatem potrzebujesz trochę wolnej przestrzeni i możesz rozpocząć trening. Zaletą ćwiczeń na barki z hantlami jest m.in. to, że możesz je wykonywać w swoim domu. Oto co możesz robić:

  • Wznoszenie hantli do przodu naprzemiennie – ustaw się w rozkroku, wyprostuj głowę i plecy, ręce ułóż przy ciele. Chwyć hantle. Jedna ręka powinna spoczywać wzdłuż ciała, natomiast drugą, lekko zgiętą w łokciu, unoś do góry. Ćwiczenie wykonuj naprzemiennie lewą i prawą ręką.
  • Wznosy hantli na boki – ustaw się w rozkroku, plecy miej wyprostowane. Weź do ręki hantle – ręce trzymaj wzdłuż ciała. Następnie unoś ręce z obciążeniem do góry aż do momentu, w którym ramiona będą ustawione równolegle do podłogi.
  • Wyciskanie sztangielek nad głowę – ćwiczenie możesz wykonywać na stojąco lub na siedząco. Weź do rąk hantle i ustaw je ponad wysokością barków. Robiąc wdech, unoś te hantle aż do momentu, gdy ręce będą wyprostowane i wracaj do pozycji wyjściowej.
wyciskanie hantli siedząć

Ćwiczenia z gumą na barki

Treningi warto urozmaicać, co możesz osiągnąć w różny sposób. Ciekawym pomysłem mogą być ćwiczenia z gumą na barki. Chodzi o zastosowanie tzw. taśm oporowych. Czy gumy, które masz, nadają się do tego? Jeśli stawiają opór, to jak najbardziej. Oto przykładowe ćwiczenia na barki dla kobiet i mężczyzn z zastosowaniem taśm oporowych:

  • Wyciskanie ramion z tyłu – złap dwa końce gumy do ćwiczeń za plecami. Następnie zegnij jedno ramię, przenieś za plecy, a gumę chwyć jak najwyżej. Drugie ramię również zegnij i ustaw nad głową. Staraj się jak najmocniej rozciągać gumę, a następnie powracaj do wcześniejszej pozycji.
  • Wznosy ramion w bok – stań w lekkim rozkroku na gumie. Następnie chwyć rękami drugi jej koniec, ciągnij go do wysokości klatki piersiowej na szerokość barków i wypchnij ramiona nad głowę. Wróć do pozycji początkowej.

Ćwiczenia na barki ze sztangą

Trening na barki bez sprzętu daje Ci możliwość kreatywnego podejścia do tej aktywności, ale mając atlas do ćwiczeń, osiągniesz więcej. Posiadasz sztangę? Oto, jakie ćwiczenia na barki ze sztangą możesz wykonać:

  • Wyciskanie sztangi sprzed głowy – w pozycji stojącej wyprostuj grzbiet, a stopy ustaw na szerokości barków. Sztangę trzymaj nachwytem, powinna dotykać klatki piersiowej, łokcie delikatnie wysuń do przodu. Przy wydechu unieś sztangę nad głowę.
  • Podciąganie sztangi pod głowę – ćwiczenie wykonuj w pozycji stojącej, wyprostowanej. Sztangę złap obiema rękami, mniej więcej na szerokość barków. Kciuki skieruj do wewnątrz, stój w delikatnym rozkroku. Po wydechu podciągnij sztangę jak najwyżej, pod głowę, a następnie przy wdechu opuść ją do pozycji wyjściowej.

Ćwiczenia na barki i biceps

Jednoczesny trening barków i bicepsa? Wielu ćwiczących decyduje się na takie połączenie. Możesz podczas jednego treningu zrealizować plan dla obu tych partii mięśni. Jakie ćwiczenia na barki i biceps możesz wykonywać? Oto przykłady:

  • unoszenie ramion z hantlami na ławce, w bok i w tył jako trening barków,
  • uginanie przedramion z hantlami chwytem młotkowym i na wyciągu dolnym chwytem prostym jako trening bicepsów.

Oczywiście Twój trening może składać się z wielu ćwiczeń. Możesz dostosować je do swojej kondycji i preferowanych aktywności.

Ćwiczenia na barki i plecy

Innym połączeniem jest jednoczesny trening barków i pleców. Możesz robić m.in. ćwiczenia z hantlami, które będą wymagającą dla mięśni aktywnością. Dobrym przykładem jest unoszenie hantli nad głową. Wyprostuj plecy, nogi ustaw w rozkroku na szerokość bioder i ugnij lekko kolana. Unieś hantlę na wysokość głowy. Następnie zacznij podnosić rękę wyżej, ale nie dopuść do wyprostowania łokcia. W kolejnym kroku opuść ręce do pozycji wyjściowej. 

Trening barków – podsumowanie

Ćwiczenia na barki możesz wykonywać zarówno w domu, jak i na siłowni. Jeśli planujesz to robić w mieszkaniu, to wówczas zainwestuj w hantle, drążki do podciągania, ławeczkę czy sztangę. Bez względu na to, gdzie trenujesz, zakup odzież do ćwiczeń: koszulkę, spodenki. Warto aby to była odzież termoaktywna, oddychająca i szybkoschnąca. Dbaj o systematyczność, a zapewne w stosunkowo krótkim czasie zauważysz efekty.

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

CROSS TRENING, FITNESS

Jak używać kółka do ćwiczeń mięśni brzucha?

Jak używać kółka do ćwiczeń mięśni brzucha?
FITNESS

Mini-stepper: dlaczego jest skuteczny?

Mini-stepper: dlaczego jest skuteczny?
FITNESS

Rowerek stacjonarny - efekty. Co daje jazda na rowerku stacjonarnym?

Rowerek stacjonarny - efekty. Co daje jazda na rowerku stacjonarnym?

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu