WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Jaka mata do ćwiczeń gimnastycznych? Jak wybrać najlepszą?

05 luty 2021

Mata do ćwiczeń gimnastycznych w domu musi spełniać pewne wymagania. Jaka mata będzie najlepsza? To zależy od tego, czy zamierzasz ćwiczyć dynamicznie czy relaksacyjnie. Liczy się też potrzeba zachowania stabilności i równowagi. Sprawdź, jaka mata do ćwiczeń sprawdzi się w twoim przypadku. Poznaj rodzaje mat i dowiedz się, czym się różnią.

Jaka mata do ćwiczeń? Rodzaje mat

Istnieje kilka rodzajów mat, które są dostosowane pod konkretne aktywności. Oczywiście nikt nie broni wykorzystywać maty do jogi do pilatesu i odwrotnie, ale przyjmuje się, że rodzaj maty powinien być dopasowany do konkretnych ćwiczeń. Wynika to z ich specyfiki i jest kwestią bezpieczeństwa. Tam, gdzie wymagana jest wysoka amortyzacja, nie można ćwiczyć na cienkiej macie. Z kolei ćwiczenia wymagające dużej stabilności i równowagi, takie jak dynamiczne pozycje jogi nie mogą być wykonywane na grubym materiale.

Najpopularniejsze rodzaje mat to:

  • mata do jogi – lekka, niewielka, cienka (od 2,5 do 3,5 mm), ma zapewniać przyczepność podczas ćwiczeń i izolować od podłogi,
  • mata do ćwiczeń gimnastycznych – jest znacznie grubsza i większa, chroni ciało przed uderzeniami, nie pozwala na tak łatwe złapanie równowagi, jak mata do jogi,
  • mata treningowa – posiada średnią grubość i zapewnia wysoki komfort ćwiczeń, ma wysoką wytrzymałość mechaniczną.
maty_do_cwiczen_jaka_wybrac

Na co zwrócić uwagę, wybierając dobrą matę do ćwiczeń?

Mata do ćwiczeń powinna być dopasowana do twojego wzrostu. Najczęściej kupowane rozmiary to od 170 do 190 cm. Nie oznacza to, że trenują przede wszystkim wysocy ludzie – po prostu mata musi mieć zapas. Jeśli będzie idealnie dopasowana do twojego wzrostu, będziesz się z niej zsuwać. Kup matę ok. 10-5 cm większą niż wynosi twój wzrost. Taką zasadą kieruj się też w kwestii szerokości maty. Najlepsze maty to te, które mają ok. 100 cm szerokości.

Podczas wyboru maty zwróć uwagę na jej grubość. Bardzo gruby materiał przyda się do ćwiczeń, w których potrzebujesz miękkiego podłoża – czyli takich, w których klęczysz albo leżysz. Jednak im grubsza mata, tym mniejsza stabilność podczas ćwiczeń wykonywanych na stojąco. Grubość maty wpływa też na zmniejszenie jej elastyczności. To może utrudnić transport maty np. na salę treningową. Dlatego szukaj kompromisu między grubością a innymi parametrami. Pamiętaj, że joga czy pilates wymagają nieco innej stabilności i chłonności wody, dodatkowo zależy to od rodzaju jogi.

Materiał maty powinien dobrze odprowadzać pot. Nie może chłonąć wody, ma ją odprowadzać na zewnątrz. Na koniec zwróć uwagę, czy producent oferuje w cenie maty dodatki do niej, takie jak pokrowiec albo paski do przenoszenia. Takie gadżety są bardzo pomocne, ale to ostatnia rzecz, która powinna decydować o wyborze konkretnej maty do ćwiczeń.

rodzaje_mat_do_cwiczen

Czym charakteryzuje się dobra mata do ćwiczeń?

Dobra mata do ćwiczeń:

  • jest dopasowana do twojego rodzaju aktywności,
  • jest wykonana z porządnego materiału, który się wolno niszczy,
  • nie absorbuje wody,
  • jest dopasowana do twojego wzrostu,
  • jest łatwa w transporcie (może być składana albo zwijana),
  • jest antypoślizgowa,
  • można łatwo o nią zadbać – nie wymaga specjalistycznych sposobów czyszczenia,
  • posiada ładny design – choć wydaje się to kwestią czysto estetyczną, to przyjemniej ćwiczy się na miłej dla oka macie.

Maty do ćwiczeń gimnastycznych mogą kosztować zarówno kilkadziesiąt, jak i kilkaset złotych. Nie opłaca się wybierać najtańszych i najdroższych modeli. Najlepiej jest znaleźć “złoty środek”, chyba że trenujesz zawodowo i potrzebujesz najwyższej jakości i komfortu.

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

GIMNASTYKA I PILATES

4 porady, dzięki którym łatwiej będzie Ci uprawiać sport w domu

4 porady, dzięki którym łatwiej będzie Ci uprawiać sport w domu
FITNESS, GIMNASTYKA I PILATES

Power bands i mini bands - słów kilka o gumach treningowych

Power bands i mini bands - słów kilka o gumach treningowych
GIMNASTYKA I PILATES

Obręcz oporowa do pilatesu - dlaczego jest skuteczna?

Obręcz oporowa do pilatesu - dlaczego jest skuteczna?

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu