WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Jaka mata do ćwiczeń gimnastycznych? Jak wybrać najlepszą?

05 luty 2021

Mata do ćwiczeń gimnastycznych w domu musi spełniać pewne wymagania. Jaka mata będzie najlepsza? To zależy od tego, czy zamierzasz ćwiczyć dynamicznie czy relaksacyjnie. Liczy się też potrzeba zachowania stabilności i równowagi. Sprawdź, jaka mata do ćwiczeń sprawdzi się w Twoim przypadku. Poznaj rodzaje mat i dowiedz się, czym się różnią.

Jaka mata do ćwiczeń? Rodzaje mat

Istnieje kilka rodzajów mat, które są dostosowane pod konkretne aktywności. Oczywiście nikt nie broni wykorzystywać maty do jogi do pilatesu i odwrotnie, ale przyjmuje się, że rodzaj maty powinien być dopasowany do konkretnych ćwiczeń. Wynika to z ich specyfiki i jest kwestią bezpieczeństwa. Tam, gdzie wymagana jest wysoka amortyzacja, nie można ćwiczyć na cienkiej macie. Z kolei ćwiczenia wymagające dużej stabilności i równowagi, takie jak dynamiczne pozycje jogi, niewygodnie będzie wykonywać na grubym materiale.

Najpopularniejsze rodzaje mat to:

  • mata do jogi – lekka, niewielka, cienka (od 2,5 do 3,5 mm), ma zapewniać przyczepność podczas ćwiczeń i izolować od podłogi,
  • mata do ćwiczeń fitness – posiada średnią grubość i zapewnia wysoki komfort ćwiczeń, ma wysoką wytrzymałość mechaniczną,
  • materac treningowy – jest znacznie grubszy, chroni ciało przed uderzeniami, nie pozwala na tak łatwe złapanie równowagi, jak mata do jogi czy fitness.
maty_do_cwiczen_jaka_wybrac

Na co zwrócić uwagę, wybierając dobrą matę do ćwiczeń?

Mata do ćwiczeń powinna być dopasowana do Twojego wzrostu. Najczęściej kupowane rozmiary to od 170 do 190 cm. Nie oznacza to, że trenują przede wszystkim wysocy ludzie – po prostu mata musi mieć zapas. Jeśli będzie idealnie dopasowana do Twojego wzrostu, będziesz się z niej zsuwać. Kup matę ok. 10 cm dłuższą, niż wynosi Twój wzrost. Aby zapewnić sobie optymalny komfort, warto zwrócić też uwagę na szerokość maty, która powinna wynosić ok. 70 – 100 cm.

Podczas wyboru maty zwróć uwagę na jej grubość. Bardzo gruby materiał przyda się do ćwiczeń, w których potrzebujesz miękkiego podłoża – czyli takich, w których klęczysz albo leżysz. Jednak im grubsza mata, tym mniejsza stabilność podczas ćwiczeń wykonywanych na stojąco. Grubość maty wpływa też na zmniejszenie jej elastyczności. To może utrudnić transport maty np. na salę treningową. Dlatego szukając maty, miej na uwadze, do jakich aktywności oraz gdzie będzie głównie wykorzystywana. Pamiętaj, że na przykład dynamiczna joga czy pilates wymagają nieco innej stabilności i chłonności wody.

W tym ostatnim aspekcie nie bez znaczenia jest także indywidualna skłonność do pocenia się. Jeśli jest większa, warto nie tylko zadbać o to, aby materiał, z którego została wykonana, ograniczał ślizganie się dłoni i stóp, ale także zwrócić szczególną uwagę na zachowanie czystości i świeżego zapachu maty. W tym celu przydatny będzie specjalny spray do maty.
Pamiętaj, że materiał, z którego stworzono matę, powinien dobrze odprowadzać pot. Nie może chłonąć wody, ma ją odprowadzać na zewnątrz.

Na koniec zwróć uwagę, czy w zestawie do maty znajdziesz dodatki, takie jak pokrowiec albo paski do przenoszenia. Takie gadżety są bardzo pomocne, ale to ostatnia rzecz, która powinna decydować o wyborze konkretnej maty do ćwiczeń – w razie potrzeby możesz je dokupić.

rodzaje_mat_do_cwiczen

Czym charakteryzuje się dobra mata do ćwiczeń?

Dobra mata do ćwiczeń:

  • jest dopasowana do Twojego rodzaju aktywności,
  • jest wykonana z porządnego materiału, który będzie służył Ci przez lata,
  • nie absorbuje wody,
  • jest dopasowana do Twojego wzrostu,
  • jest łatwa w transporcie (może być składana albo zwijana),
  • jest antypoślizgowa,
  • można łatwo o nią zadbać – nie wymaga specjalistycznych sposobów czyszczenia,
  • posiada ładny design – choć wydaje się to kwestią czysto estetyczną, to przyjemniej ćwiczy się na miłej dla oka macie.

Maty do ćwiczeń gimnastycznych mogą kosztować zarówno kilkadziesiąt, jak i kilkaset złotych. Przed wyborem warto określić listę swoich wymagań oraz przede wszystkim zastanowić się, jak często oraz do jakiego rodzaju aktywności będziemy naszej maty używać.

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

FITNESS, GIMNASTYKA I PILATES

Power bands i mini bands - słów kilka o gumach treningowych

Power bands i mini bands - słów kilka o gumach treningowych
GIMNASTYKA I PILATES

4 porady, dzięki którym łatwiej będzie Ci uprawiać sport w domu

4 porady, dzięki którym łatwiej będzie Ci uprawiać sport w domu
GIMNASTYKA I PILATES, TANIEC NOWOCZESNY I LATINO

Taneczne i gimnastyczne pomysły na prezent

Taneczne i gimnastyczne pomysły na prezent

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu