WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Jak ustawić kierownicę w rowerze? Regulacja kierownicy w rowerze w kilku krokach

23 July 2020
#PORADY

Jak prawidłowo ustawić kierownicę w rowerze, biorąc pod uwagę wzrost i prawidłową pozycję ciała rowerzysty? To zależy od rodzaju roweru. Inaczej będzie wyglądała regulacja kierownicy w rowerze szosowym, a inaczej w górskim. Sprawdź, na co zwracać uwagę, ustawiając wysokość i nachylenie kierownicy.


Prawidłowa regulacja kierownicy w rowerze. Po co?

Dobra regulacja kierownicy w rowerze to podstawa udanej jazdy – tuż obok dobrze ustawionego siodełka. Dzięki dobrym ustawieniom unikamy niepotrzebnych przeciążeń i bólu pleców oraz szyi, a nawet bólu kolan na rowerze. Ustawienie kierownicy mocno narzuca pozycję rowerzyście oraz rozkłada jego masę w konkretny sposób – tył lub przód roweru mogą być mocniej lub słabiej dociążone, w zależności od potrzeb.

Kierownica położona wyżej przenosi naszą masę na tylne koło, co zwiększa bezpieczeństwo przy zjazdach. Niższa kierownica dociąża z kolei przednie koło, co ma znaczenie dla bezpieczeństwa przy podjazdach. Jeśli używamy rowerów miejskich i jeździmy po prostych, gładkich ścieżkach rowerowych, to może nie mieć to dla nas – pozornie – aż tak wielkiego znaczenia. Jednak każdy, kto wybrał się w trudny teren rowerem górskim MTB wie, że bez prawidłowej regulacji kierownicy ani rusz!

Fot 1. Materiał własny

Jak ustawić kierownicę w rowerze?

Pod względem praktycznym kierownicę, tak jak siodełko, musimy dopasować do swojego wzrostu i rodzaju roweru. W rowerze miejskim kierownica powinna być ustawiona o co najmniej 5 cm wyżej niż siodełko. W rowerze trekkingowym kąt między ramieniem a tułowiem powinien być mniejszy niż 90 stopni, więc kierownicę ustawiamy nieco niżej lub na wysokości siodełka. 

Kolejnym parametrem, który należy wziąć pod uwagę, regulując kierownicę w rowerze, jest jej szerokość. Tu ponownie wyznacznikiem powinna być wygoda osoby, która będzie na rowerze przejeżdżać wiele kilometrów. Najlepiej wybrać rower z kierownicą, z którą czujemy się komfortowo, trzymając ręce rozłożone na szerokość ramion. Z kolei mostek w rowerze szosowym powinien być zamontowany o ok. 2-2,5 cm niżej niż siodełko, dając kąt 90 stopni między ramionami a tułowiem rowerzysty. Nisko ustawiona kierownica rowerowa daje mniejszy opór powietrza, co wpływa na szybkość jazdy.

Pod względem technicznym to, jak ustawić kierownicę w rowerze, zależy od rodzaju mostka w jednośladzie. Możemy posiadać rower z mostkiem regulowanym lub nieregulowanym. W przypadku mostka regulowanego sprawa jest prosta: pozycję elementu zmienia się za pomocą specjalnej śruby, którą łatwo odkręcać i zakręcać. W przypadku mostków nieregulowanych należy trochę pomyśleć. Zazwyczaj możemy zmienić pozycję kierownicy w rowerze poprzez przełożenie podkładek, jeśli mamy je nad wspornikiem. Warto wtedy udać się do serwisu rowerowego i poprosić o pomoc.

Najczęstsze błędy popełniane podczas ustawiania kierownicy w rowerze

Często na trasie można spotkać rowerzystów ze zbyt wysoko ustawionymi kierownicami. Poza rowerem miejskim nie powinniśmy mieć ustawionej kierownicy wyżej niż siodełko. Bywa też i tak, że kierownica jest za słabo nachylona względem mostka. W ten sposób rowerzysta nie może przyjąć prawidłowej postawy.

Niekiedy rowerzyści kupują rowery z bardzo szerokimi kierownicami, aby nadrobić własny brak stabilności. W końcu im szersza kierownica, tym stabilniej. Jednak zazwyczaj kupuje się rowery z kierownicami o długości równej szerokości ramion. Po raz kolejny wyjątkiem są rowery miejskie, których specyfika pozwala na większą wygodę i siedzenie “jak na fotelu”.

Fot 2. Materiał własny

Podnoszenie kierownicy w rowerze – jeden z elementów bikefittingu

Od kilku lat coraz większym zainteresowaniem cieszy się usługa bikefittingu. To dopasowanie rozmiarów poszczególnych elementów i prawidłowej pozycji na rowerze oraz wzrostu rowerzysty przez specjalistę. Bikefitter ustala dla nas indywidualną wielkość ramy, wysokość kierownicy, rozmiar opon rowerowych, a także najlepszą pozycję ciała. Oczywiście sami możemy sprawdzić, jak dobrać ramę roweru do wzrostu oraz jak określić inne wymiary, jednak bikefitting idzie o krok dalej. 
Stawia na dostosowanie parametrów pod rowerzystę w każdym calu (dosłownie). W ten sposób zwiększa się komfort i bezpieczeństwo jazdy, a nawet wyniki. Siedząc lepiej jedziemy szybciej i sprawniej. Dlatego jeśli chcemy zrobić niespodziankę znajomemu, który lubi jeździć na rowerze, to konsultacja bikefittingu jako prezent dla rowerzysty jest świetnym pomysłem.

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

KOLARSTWO MTB, ROWERY MIEJSKIE

Jak dobrać rozmiar kół w rowerze do wzrostu?

Jak dobrać rozmiar kół w rowerze do wzrostu?
KOLARSTWO MTB, KOLARSTWO SZOSOWE

Trenażer rowerowy — co to jest, jaki wybrać, jak wygląda trening?

Trenażer rowerowy — co to jest, jaki wybrać, jak wygląda trening?
KOLARSTWO MTB, KOLARSTWO SZOSOWE, ROWERY MIEJSKIE

Technika jazdy rowerem elektrycznym

Technika jazdy rowerem elektrycznym

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu