WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Jak hamować na łyżwach?

05 październik 2022
#PORADY

Jeżdżenie na łyżwach to aktywność, która gwarantuje nie tylko świetną zabawę i całe mnóstwo frajdy, ale również intensywny trening fizyczny. Aktywność ta angażuje wiele różnych partii mięśniowych, poprawia wydolność organizmu i wzmacnia odporność. W obecnych czasach publiczne lodowiska miejskie i wiejskie, organizowane są cyklicznie co zimę w wielu różnych miejscach w Polsce. Dzięki temu coraz więcej osób może pozwolić sobie na naukę jazdy. Na lodowiskach spotkać można co roku coraz większą liczbę osób. Jako, że sezon łyżwiarski jest w Polsce krótki (ze względu na niezbyt przychylną temu sportowi pogodę), na tafli spotyka się cała masa łyżwiarzy o różnych stopniach zaawansowania. Jeśli i Ty należysz do osób początkujących, które dopiero zaczynają swoją przygodę z łyżwiarstwem, i zastanawiasz się, jak najlepiej nauczyć się hamować na łyżwach, jesteś w odpowiednim miejscu!


Podstawy nauki jazdy – jak zacząć hamowanie na łyżwach

Hamowanie to jeden z podstawowych elementów jazdy na łyżwach. Jeśli stawiasz na lodzie swoje pierwsze kroki i nie wiesz jeszcze jak hamować to zapoznaj się z informacjami, które zawarliśmy w naszym krótkim poradniku. Pomogą Ci one opanować podstawowe techniki zatrzymywania się na lodowisku.

łyżwiarze na lodzie

Jeśli masz jakiekolwiek doświadczenie w jeździe na rolkach, wiedz, że technika tego manewru jest praktycznie taka sama jak na łyżwach. Osoby jeżdżące na rolkach mają jednak na swoim wyposażeniu specjalny hamulec, którego brakuje w łyżwach.

Łyżwiarze muszą sobie radzić inaczej. Na szczęście mają na to cztery różne sposoby: zatrzymywanie się metodą pługa, tak zwany T-stop, zatrzymywanie poprzez obrót oraz zwrot prostopadły. Wszystkie metody zostały przez nas opisane w poniższych akapitach.

Przeczytaj także: Jak jeździć na łyżwach?

Hamowania pługiem dla początkujących – zobacz jak wygląda ta technika

Podstawową metodą zatrzymywania się na łyżwach, którą najczęściej stosują osoby, które dopiero uczą się jazdy, jest pług. Jest to najprostszy sposób na wytracenie prędkości, które skutkuje całkowitym zatrzymaniem się. Jest to również niezwykle uniwersalny sposób, ponieważ korzysta się z niego zarówno na łyżwach jak i na rolkach a nawet nartach.

Technika pługu jest niezwykle prosta i nieskomplikowana. Nie wymaga ani siły ani wielkich umiejętności łyżwiarskich. Polega na rozstawieniu lekko ugiętych nóg do rozkroku a następnie na skierowaniu czubków łyżew do środka pod kątem 45 stopni. Jest to bardzo łatwy sposób na zwalnianie, jednak nie należy on do szybkich. Polega bowiem na powolnym wytracaniu prędkości po odepchnięciu się jedną nogą od lodu. Z tego powodu nie stosują go osoby jeżdżące szybko. Świetnie sprawdza się on natomiast w przypadku amatorów, którzy nie jeżdżą z dużą prędkością i mają jeszcze problem z utrzymaniem równowagi.

T-stop – na czym polega ten sposób hamowania na tafli lodu

T-stop to sposób zatrzymywania się na łyżwach, który swą nazwę zawdzięcza pozycji, w jakiej należy ułożyć łyżwy podczas wykonywania manewru. Jest to dość prosty sposób, jednak nie tak łatwy jak pług. Na czym więc polega T-stop?

hamowanie na lodzie

Przede wszystkim, podczas jazdy do przodu, należy podnieść jedną nogę lekko do góry a następnie postawić ją za nogą, na której się stoi, pod kątem 90 stopni. Jednym słowem mówiąc, należy stopy ułożyć tak, aby względem siebie układały się w kształt litery T. Należy jednak pamiętać, że noga hamująca (tylna noga), czyli ta, którą stawiamy prostopadle do nogi prowadzącej, musi opierać się o zewnętrzną krawędź łyżwy, jeśli zależy nam na szybkim i stylowym wykonaniu tego manewru. Wtedy też powinno się nieco odchylić ciało do tyłu. Jeśli natomiast Twoim celem jest jedynie spokojne zatrzymanie się, śmiało dostaw tylną łyżwę do tafli, opierając się o krawędź wewnętrzną.

Przeczytaj także: Jako dobrać łyżwy?

Obrót lub zwrot prostopadły – najszybsze metody hamowania

Hamowanie pługiem nie należy do zbyt szybkich metod zatrzymywania się. Polega na powolnym wytracaniu prędkości. T zapewnia szybsze efekty, jednak nie tak dynamiczne jak obrót i zwrot prostopadły. Na czym polegają te metody?

Prostopadły zwrot to metoda, w której należy wykonać nagły skręt w którąś stronę. Podczas jazdy na łyżwach do przodu, trzeba skręcić bardzo dynamicznie, przyjmując przy tym pozycję lekko przechyloną do wewnątrz. Pozwala to na zwiększenie powierzchni tarcia ostrzy o taflę lodu. Obrót jest jednym z wariantów tego manewru. Polega on na tym, że w czasie skrętu przenosi się ciężar ciała z jednej na drugą nogę. Skutkuje to obrotem o w zakresie 270 stopni. Obie metody hamowania są niezwykle skuteczne, warto jednak pamiętać, że wymagają pewnych umiejętności, dlatego nie są stosowane przez debiutantów.

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

ŁYŻWIARSTWO

Skoki łyżwiarskie - jakie skoki występują w łyżwiarstwie figurowym?

Skoki łyżwiarskie - jakie skoki występują w łyżwiarstwie figurowym?
ŁYŻWIARSTWO

Lodowisko całoroczne Kraków. Gdzie na łyżwy w Krakowie?

Lodowisko całoroczne Kraków. Gdzie na łyżwy w Krakowie?
ŁYŻWIARSTWO

Jak jeździć na łyżwach?

Jak jeździć na łyżwach?

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu