WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Jak zacząć morsować?

01 listopad 2022
#PORADY

Jak rozpocząć morsowanie i jaki sprzęt będzie nam potrzebny podczas zimnych kąpieli? Na szczęście ta aktywność nie wymaga od nas wiele. Wystarczą nam buty, rękawiczki, strój kąpielowy, czapka i ponczo do morsowania. Taki zestaw ułatwi korzystanie z zimnych kąpieli. Warto się do nich przekonać, ponieważ morsowania ma mnóstwo zalet. Jak każda aktywność sportowa ma też przeciwwskazania, dlatego zanim spróbujemy zanurzyć się w bardzo zimnej wodzie, skonsultujmy swoją decyzję z lekarzem. Sprawdź, co daje morsowanie i czego nie wolno podczas niego robić! Do jakiej temperatury wody można morsować, oraz jak morsowanie wpływa na nasz układ odpornościowy? Dowiedz się również, jak wygląda regeneracja oraz co zrobić, aby nie doznać szoku termicznego lub hipotermii.


Na czym polega morsowanie? Kiedy zaczyna się sezon na morsowanie?

Morsowanie (eng. winter swimming) to krótkotrwała kąpiel w zimnej wodzie w zbiornikach wodnych (morze, jezioro itp.). Nie jest to jednak pływanie w jeziorze, gdy woda jest bardzo zimna. Morsy w wodzie po prostu stoją. Jest to coraz bardziej popularna forma aktywności i coraz częściej możemy dostrzec pozytywnych szaleńców zażywających lodowatych kąpieli w wodnych akwenach. Póki nie spróbujesz, to nie zrozumiesz fenomenu morsowania.

kobieta idzie morsować w wodzie

Morsowanie pozytywnie wpływa na nasze zdrowie. Czy to aktywność dla całych rodzin? Czemu nie! Sezon dla amatorów tego rodzaju aktywności rozpoczyna się wraz z coraz chłodniejszą pogodą na dworze. Zwykle od października lub listopada kiedy temperatura wody spada poniżej 15 stopni celsjusza i trwa do wiosny.

Jak prezentuje się historia morsowania?

W Polsce pierwszy Klub Morsów został założony w Gdańsku w 1975 roku. W tej chwili w całej Polsce jest ponad 100 klubów zrzeszających fanatyków naśladowania poczciwego morsa. Ciekawiło Cię może jak zaczęło się morsowanie na świecie? Pierwsze wzmianki na temat zorganizowanych kąpieli w zimnej wodzie sięgają aż starożytnego Rzymu, znanego wtedy z łaźni. To właśnie tam po zażyciu ciepłych kąpieli zanurzano się w basenach z zimną wodą, często schładzaną dodatkowo śniegiem. Jak widać historia bardzo odległa w czasie.

A wracając do genezy nazwy „ morsowanie” w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie od ponad stu lat mieszkańcy wspólnie pływają w morskiej wodzie i twierdzą, że robią to na podobieństwo… wspomnianych przeze mnie niedźwiedzi polarnych. Klub Polar Bear Swim działa w Vancouver od 1920 a jego klubowicze to poczciwe „niedźwiedzie polarne”

Morsowanie – korzyści

Kąpiele w chłodnej wodzie mogą przynieść nam wiele prozdrowotnych korzyści. Wielu specjalistów uważa, że lodowata kąpiel jest dobra dla zdrowia, ale też uwaga drogie panie…jest dobre dla urody (teraz nie dziwi mnie tak duża liczba kobiet w chłodne poranki w polskim lodowatym morzu).

Znasz powiedzenie: zimna woda zdrowia doda? Morsowanie poprawia ukrwienie narządów i tkanek, zwiększa metabolizm (może to dobra aktywność dla Ciebie jeśli starasz się stracić zbędne kilogramy). Wspomaga działanie układu krążenia, a oprócz tego hartuje i uodparnia organizm na chłód i wirusy.

Przede wszystkim to również dobra zabawa, która usuwa stres i zmęczenie oraz poprawia nastrój. Może również pomóc osobom, których dotykają schorzenia górnych dróg oddechowych. Badania pokazują, że osoby, które regularnie morsują, nawet dwa razy rzadziej zmagają się z takimi dolegliwościami. Ponoć taka aktywność hamuje procesy starzenia się. Ma dobry wpływ na naczynia krwionośne, wzmacnia odporność organizmu,

Morsowanie – przeciwwskazania do morsowania

Morsowanie jednak nie jest dla każdego. Główne przeciwwskazania to padaczka, nadciśnienie tętnicze, nie decyduje się na to w przypadku chorób serca, jeśli masz problemy z krążeniem. Przeciwskazaniem są również choroby naczyń mózgowych czy borelioza. Przed pierwszą kąpielą w lodowatej wodzie zachęcamy do konsultacji z lekarzem w celu oceny bezpieczeństwa takiej kąpieli.

Jak zacząć morsować? Czy bać się lodowatej wody?

Każda aktywność wymaga od nas przygotowania, nie inaczej jest w przypadku morsowania.

Pierwszy krok to konsultacja z lekarzem.

Drugi etap to znalezienie grupy osób uprawiających lodowate kąpiele. Grup tych jest coraz więcej i nie powinieneś mieć problemu, żeby znaleźć ją w swojej okolicy. Powód jest banalnie prosty, w grupie nie tylko raźniej i weselej, ale przede wszystkim bezpieczniej. Poza tym zawsze masz możliwość skorzystać z doświadczenia „starszych stażem morsów”.

Przed wejściem do zimnej wody niezwykle istotna jest rozgrzewka – tutaj też przyda się pomoc bardziej doświadczonych kolegów i koleżanek z grupy. Mogą być to te same ćwiczenia, które wykonujemy jako rozgrzewkę. I przede wszystkim na początku… nie szpanuj jaki z Ciebie twardziel.

Twoje pierwsze wejście do wody nie powinno być tak długie jak doświadczonego stażem morsa albo niedźwiedzia polarnego – jakoś bardziej pasuje mi to zwierzę jako patron lodowatych kąpieli). Pamiętaj też o wyposażeniu, które ułatwi Ci pierwsze kąpiele.

Warto także pamiętać o prawidłowych ćwiczeniach oddechowych, będąc już w wodzie. Najlepszą praktyką jest wykonywanie głębokich wdechów nosem, a wydechów ustami. Sposobem na rozgrzanie się przed morsowaniem jest również napicie się ciepłej herbaty. Zabierz ten napój w termosie. Gorącą herbatą pomożesz sobie lepiej przygotować się do rozpoczęcia morsowania. Wtedy zimna woda nie będzie aż tak odpychająca.

Po morsowaniu wysusz ciało i załóż ciepłe ubranie. Miej przygotowane suche rzeczy.

Morsowanie – jak się przygotować do zimnej wody?

Zadajesz sobie pytanie jak przygotować się do morsowania? Na początku Twojej przygody z zanurzaniem się w wodzie, której temperatura znacząco odbiega od tej w popularnych, zagranicznych letnich kurortach podczas słonecznych wakacji, możesz czuć się niezbyt komfortowo. Posiadamy jednak sprzęt, który znacząco może wpłynąć na komfort i bezpieczeństwo podczas pierwszych doświadczeń i prób kąpieli w chłodnych akwenach wodnych. Przygotowanie do morsowania warto więc zacząć od skompletowania odpowiedniego sprzęt, aby móc stać lub pływać w zimnej wodzie.

Przydadzą Ci się wszelkie akcesoria z neoprenu takie jak: buty do morsowania lub skarpety oraz rękawiczki (neopren może być różnej grubości, ale o tym za chwilę). Oprócz tego przyda ci się też ponczo (które pozwala w łatwy sposób przebrać się na plaży lub ochronić się przed chłodem po spacerze pośród morskich fal) oraz czapka (człowiek bardzo dużo ciepła traci przez głowę, dlatego to bardzo istotny element wyposażenia morsa).

Przed wejściem do wody warto by dobrać odpowiednie obuwie. Mamy do wyboru trzy ich rodzaje: buty neoprenowe, skarpety lub dla prawdziwych twardzieli i tych którzy uważają, że obuwie z neoprenu to profanacja morsowania gołe stopy (brr aż mnie ciarki przeszły, ja osobiście stosuję skarpetki neoprenowe).

skarpety do morsowania

Buty świetnie sprawdzą się podczas morsowania w jeziorze. Twarda podeszwa ochroni Twoje stopy przed różnymi niebezpieczeństwami takimi jak szkło, patyki czy kamienie.

Skarpety zaś idealnie nadadzą się na miękki piach lub lód dzięki antypoślizgowej podeszwie. Wybranie odpowiedniej grubości neoprenu pomoże cieszyć się komfortem podczas taplania się w morskiej bryzie. Standardowe grubości neoprenu to 2 mm, 3mm, 5 mm oraz 6,5 mm. Dwie ostatnie grubości są bardzo grube i przeznaczone są dla zmarzluchów, którzy niezbyt dobrze tolerują chłód. Grubości 2 mm lub 3 mm to najbardziej optymalne grubości dla początkujących morsów, jak i dla tych z dłuższym stażem lodowatych kąpieli.

Istotną sprawą jest również odpowiednie dopasowanie rozmiaru, zbyt duży rozmiar może powodować dostawanie się wody przez but lub skarpetkę i cała ochrona stóp przed chłodną wodą jest stracona.

Co oprócz butów do morsowania? Rękawiczki z neoprenu

Jeśli chodzi o ochronę rąk, podczas morsowania można skorzystać z rękawiczek wykonanych z neoprenu, które zapewniają nam optymalny komfort termiczny. Mogę to być m.in. rękawiczki do łowiectwa podwodnego z neoprenu, które świetnie sprawdzają się u morsów.

Rękawiczki również występują w różnych wersjach grubości, takich samych jak w przypadku skarpet i butów. Nasze dłonie to część ciała narażona na szybkie wychłodzenie, więc warto pamiętać o ich ochronie podczas „morsowych przygód”.

Dodatkowy sprzęt do hartowania organizmu w zimnej wodzie

Sprzęt, który może być przydatny dla morsa to także ponczo oraz czapka. Poncza występują w rożnych wzorach i rozmiarach i jak wspomniałem pozwalają w łatwy sposób przebrać się po lub przed kąpielą oraz ochronić nas przed wychłodzeniem po wyjściu z wody. Niektóre poncza z łatwością chronią nas od wiatru i utrzymują ciepło ( np. ponczo wiatroszczelne nurkowe SCD).

kobieta morsująca w morzu

Czapka żeglarska sailing 100 świetnie nada się również do morsowych zanurzeń w wodzie. Zapewni Ci ciepło i ochroni uszy przed wiatrem dzięki polarowej podszewce i membranie. Dbaj o to, żeby Twoja cenna głowa nie straciła zbyt wiele ciepła podczas chłodnej kąpieli.

Podsumowanie

Tak przygotowany z łatwością przetrwasz pierwsze (albo i kolejne) zanurzenie w zimnej wodzie. Przypomnę: akcesoria z neoprenu, czapka oraz ponczo mogą być Twoim niezbędnym wyposażeniem jeśli zdecydujesz się na karierę morsa. Nadal zastanawiasz się, czy morsowanie to aktywność dla Ciebie? Sprawdź jakie korzyści może przynieść regularna kąpiel w lodowatych akwenach, skonsultuj się z lekarzem, sprawdź czy w Twoim otoczeniu nie ma grupy „morsów”, skompletuj swój sprzęt, w tym czapkę i rękawiczki, pamiętaj o rozgrzewce i o rozsądku podczas pierwszych kąpieli i pędź do chłodnego akwenu w Twojej okolicy, aby rozpocząć swoją przygodę z morsowaniem. Jeśli uważasz, że to jeszcze nie ten moment, to najpierw postaw na zimne prysznice. To może Cię przygotować do pierwszego morsowania. To doskonały trening dla odporności Twojego organizmu.

Morsowanie jako forma rekreacji to doskonały wybór dla wszystkich osób, które chcą spróbować czegoś nowego. Kąpiel w niskich temperaturach niesie za sobą również wiele korzyści dla zdrowia i ma pozytyw wpływ na naszą odporność, przez co rzadziej łapiemy przeziębienia. Morsowanie poprawia wydolność układu sercowo-naczyniowego, krążenie i ciśnienie tętnicze. Powodzenia i do zobaczenia na „morsowaniu”.

Tomasz Żmudzki Decathlon Kartuska
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Kartuska w Gdańsku – chętnie podpowiem nie tylko na temat sprzętu biegowego, ale również doradzę nieco w kwestii treningu. Jestem wielokrotnym finalistą Mistrzostw Polski w chodzie sportowym na różnych dystansach i w różnych kategoriach wiekowych (miejsca 5-8). Za swój największy sukces uważam uzyskanie minima na Mistrzostwa Europy Juniorów na dystansie 10 km w 2009 roku. Możesz również skontaktować się ze mną mailowo: tomasz.zmudzki@decathlon.com. Do zobaczenia na zawodach biegowych!
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Kartuska w Gdańsku – chętnie podpowiem nie tylko na temat sprzętu biegowego, ale również doradzę nieco w kwestii treningu. Jestem wielokrotnym finalistą Mistrzostw Polski w chodzie sportowym na różnych dystansach i w różnych kategoriach wiekowych (miejsca 5-8). Za swój największy sukces uważam uzyskanie minima na Mistrzostwa Europy Juniorów na dystansie 10 km w 2009 roku. Możesz również skontaktować się ze mną mailowo: tomasz.zmudzki@decathlon.com. Do zobaczenia na zawodach biegowych!
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

NURKOWANIE, SNORKELING

Nurkowanie z maską w Chorwacji - czy nadaje się dla poszukiwaczy wrażeń?

Nurkowanie z maską w Chorwacji - czy nadaje się dla poszukiwaczy wrażeń?
NURKOWANIE

Kombinezon do nurkowania - jak dobrać skafander nurkowy? Praktyczne porady!

Kombinezon do nurkowania - jak dobrać skafander nurkowy? Praktyczne porady!
NURKOWANIE

Gdzie warto nurkować w Olsztynie – przegląd miejsc nurkowych

Gdzie warto nurkować w Olsztynie – przegląd miejsc nurkowych

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu