WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Open water - trening, jak zacząć, o czym pamiętać?

10 czerwiec 2021

Open water, czyli pływanie na wodach otwartych odnosi się do aktywności pływackiej w naturalnych akwenach. Ze względu na inna specyfikę i szczególne warunki, trzeba przygotować się do niego nieco inaczej niż do pływania w basenie. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o tej dyscyplinie sportu – jak trenować? i jak zacząć przygodę z tym sportem?

Co to jest pływanie open water?

Open water to wolnym tłumaczeniu po prostu wody otwarte. Terminem tym określamy aktywność sportową, która polega na pływaniu w naturalnych akwenach – jeziorach, morzach, czy rzekach. Bardzo ważne jest to, aby odróżnić ten sport od pływania w basenie. Naturalne zbiorniki wodne mają zupełnie inną specyfikę. Bywają chłodniejsze, woda zazwyczaj nie jest przejrzysta, dodatkowo występują w niej naturalne elementy flory i fauny. Pływanie w niej wymaga więc odpowiedniego sprzętu pływackiego i umiejętności. 

Pływanie na wodach otwartych

Trening open water powinien odbywać się przy asyście odpowiedniego sprzętu. Pianki pływackie pozwolą na uniknięcie wychłodzenia organizmu. Izolacja termiczna to jednak nie wszystko. Dobre jakości pianki zapewniają wyporność i pozwalają na zachowanie odpowiedniej pozycji w wodzie. 

Czy można pływać bez pianki? Jeżeli woda jest ciepła, oczywiście. Natomiast w chłodnych wodach trening powinien być bardzo intensywny, jeżeli chcemy opóźnić efekt wyziębienia. Jeżeli dopiero zaczynamy przygodę z tym rodzajem aktywności pianka jest wysoce zalecana. 

Bardzo istotnym elementem wyposażenia są także okulary pływackie. Różnią się one jednak od standardowych okularów, z których zazwyczaj korzystamy na basenie. Należy wybrać takie, które mają jak najszerszy kąt widzenia. Przyciemnienie ułatwi widoczność w wodach, które nie są szczególnie przejrzyste. 

Nie bez znaczenia jest także wybór odpowiedniego nakrycia głowy. Do treningu open water zaleca się czepek neoprenowy, który chroni głowę i uszy pływaka przed wychłodzeniem. Opcjonalnie możemy sięgać także po zatyczki pływackie do uszu

co_to_jest_plywanie_open_water

Jakie są zasady pływania open water?

Pierwszą zasadą pływania open water jest bezpieczeństwo. Naturalne akweny wodne są elementem przyrody. Jesteśmy tam narażeni na załamania pogody, prądy, czy inne czynniki naturalne, których wystąpienia nie zawsze da się przewidzieć. 

Bardzo ważne jest więc to, aby poinformować innych, o tym dokąd się udajemy i kiedy planujemy wrócić. Najlepszym rozwiązaniem będzie udanie się na trening w asyście innej osoby. 

Bardzo ważna jest także czujność i dokładna obserwacja otoczenia. Zwracajmy uwagę na wszelkie zmiany w pogodzie, nie odpływajmy zbyt daleko od brzegu. Zawsze trzeba też orientować się w terenie. Nie płyńmy na oślep. Podczas pływania warto podnosić głowę i oceniać swoje położenie. 

open_water_jak_zaczac_treningi

Jak zacząć pływać na wodach otwartych?

Teoretycznie do pływania open water potrzebny jest jedynie naturalny zbiornik wodny oraz dobry sprzęt chroniący przed wychłodzeniem. Pływanie zawsze trzeba rozpoczynać od rozgrzewki blisko brzegu. Zanim odpłyniemy w głąb zbiornika, warto spędzić w wodzie trochę czasu. To pomoże się z nią oswoić. 

Podczas pierwszych treningów zaleca się pływanie blisko brzegu – najlepiej wzdłuż jego linii. Zawsze należy mieć przy sobie bojkę pływacką, która pełni funkcję asekuracyjną. 

Bardzo istotną kwestią, szczególnie na pierwszych treningach jest zachowanie spokoju. Na otwartych wodach łatwiej o sytuacje kryzysowe niż na krytym basenie. Wówczas konieczne jest unikanie paniki i zachowanie spokojnego oddechu. Jeżeli istnieje taka możliwość, dobrze, aby na początku ktoś nas asekurował – na przykład z łódki. 

Jak wygląda trening open water?

Wiemy już, że trening open water znacząco różni się od pływania na basenie. Zawody na otwartych wodach (na przykład podczas triathlonu) mają zupełnie inną specyfikę. Zawodnicy są bardziej anonimowi, często muszą odnaleźć się w tłumie innych pływaków. 

Właśnie dlatego treningi warto rozpocząć jeszcze na jakiś czas przed zawodami. Nawet doświadczeni pływacy, którzy do tej pory pływali wyłącznie na basenie powinni poświęcić trochę czasu na oswojenie naturalnych zbiorników wodnych. Rośliny, ryby, prądy, mniejsza widoczność, chłód – to wszystko jest do opanowania, jednak zazwyczaj wymaga czasu. 

Najlepiej treningi organizować w obecności kogoś, kto będzie asekurował nas z kajaka, czy łódki. Pływać warto wzdłuż linii brzegowej i nie oddalać się od niej bez potrzeby. 

Open water – podsumowanie

Otwarte zbiorniki wodne, często budzą w nas ambiwalentne uczucia. Warto jednak przypomnieć sobie, że kryte baseny są powszechnie dostępne zaledwie od kilku dekad. Wcześniej pływanie trenowano wyłącznie w rzekach i jeziorach. Z wodą trzeba się jednak oswoić i dać sobie czas na opanowanie pływania w nowych warunkach. 
Nie bez znaczenia jest także odpowiedni sprzęt. Dobrej jakości spodenki kąpielowe to tylko podstawa. Nie obędzie się, przynajmniej na początku, bez pianki, specjalnie dobranych okularów oraz czepka, który chroni przed hipotermią. Kto wie, być może z czasem pływanie open water stanie się twoją ulubioną aktywnością? Koniecznie sprawdź naszą bogatą ofertę sprzętu pływackiego w sklepie online!

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

PŁYWANIE

Pływanie a koronawirus. Jak trenować pływanie na sucho?

Pływanie a koronawirus. Jak trenować pływanie na sucho?
PŁYWANIE

Czy trzeba bać się koronawirusa na basenie? Fakty i mity!

Czy trzeba bać się koronawirusa na basenie? Fakty i mity!
PŁYWANIE

5 akcesoriów, które udoskonalą twój trening pływacki

5 akcesoriów, które udoskonalą twój trening pływacki

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu