WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Bieganie dla osób starszych - jak zacząć?

16 lipiec 2021

Aktywność fizyczna jest ważna w każdym wieku. I choć uprawianie sportu jako dziecko lub w okresie dojrzewania przyczynia się w największym stopniu do budowania wytrzymałości i kondycji fizycznej w późniejszych latach, to mało kto zdaje sobie sprawę, że utrzymywanie aktywności fizycznej w dojrzałym wieku ma dla nas największe znaczenie pod względem zdrowia.

W tym aspekcie bieganie jest formą aktywności, która niesie za sobą szereg benefitów zdrowotnych przy relatywnie niskim ryzyku kontuzji. Dzieje się tak oczywiście tylko w sytuacji, gdy intensywność biegania jest odpowiednio dobrana i nie koncentrujemy się w głównej mierze na poprawianiu osiągów, a utrzymaniu aktywności ruchowej.

Bieganie usprawnia pracę układu sercowo-naczyniowego człowieka, poprawia ukrwienie i natlenienie organizmu, wzmacnia mięsień sercowy i pozwala na pozostanie w dobrej kondycji fizycznej przez długie lata. Jednak by ta aktywność poprawiła nasze samopoczucie oraz pozwoliła  cieszyć się pełnią zdrowia, a nie stawiała nas w obliczu ryzyka kontuzji, warto zwrócić uwagę na kilka podstawowych aspektów, które należy spełnić.

Dostosuj intensywność do własnych możliwości

To właśnie najważniejsza, a jednocześnie najczęściej ignorowana zasada podczas biegania. Tyczy się ona nie tylko osób starszych, ale również i młodszych próbujących swoich sił z bieganiem. Nader często porównujemy swoje wyniki z innymi osobami i staramy się im doścignąć, zwłaszcza na samym początku naszej przygody z bieganiem. To bardzo istotne, by być świadomym ograniczeń własnego ciała i tak dobierać intensywność treningu, żeby nie był on dla nas wysoce obciążający. Tutaj pomocny może okazać się zegarek z pulsometrem, który pozwoli nam kontrolować obciążenie treningowe w sposób zero-jedynkowy, ograniczając ryzyko błędów przy bieganiu „na czuja”. Aktywność trwająca dłużej, za to przy niskiej intensywności przyniesie dużo korzyści w końcowym rozrachunku, a to wiąże się bezpośrednio z kolejną zasadą.

Nie oczekuj natychmiastowych rezultatów

Jak na wszystkie dobre rzeczy w życiu, na efekty treningu również trzeba nieco poczekać. Jak mówi stare przysłowie „nie w jeden dzień Rzym zbudowano” i ta maksyma ma swoje miejsce również tutaj. Pozytywne efekty biegania z pewnością nie pojawią się po pierwszym czy drugim dniu, ale po kilku tygodniach różnica będzie już odczuwalna i z całą pewnością warto na nią czekać!

Zadbaj o przygotowanie i regenerację

To kolejna zasada, która powinna być brana do serca przez biegaczy na każdym etapie aktywności, jednak wyjątkowo istotna dla osób starszych. Odpowiednia rozgrzewka, której intensywność pozwoli na rozgrzanie mięśni, ale nie spowoduje ryzyka urazu czy przeciążenia, stanowi podstawę udanego treningu. Natomiast rozciąganie po właściwym bieganiu sprawi, że obciążenie mięśni zostanie zminimalizowane, a ich ukrwienie ulegnie poprawie. Ważne jest również by dać naszemu organizmowi dość czasu na odpoczynek i regenerację. Niezależnie czy chcemy poprawić swoje wyniki, czy tylko zadbać o dobre samopoczucie, czas regeneracji jest równie istotny co sama aktywność, ponieważ pozwala naszemu organizmowi na odbudowę mikrourazów mięśniowych powstałych podczas treningu. To z kolei przekłada się na wzmocnienie samych mięśni.

mężczyzna rozciągający się po treningu

Żyj zdrowo

Unikanie wysoce przetworzonych produktów żywnościowych, słodzonych napojów, papierosów oraz innych używek przekłada się nie tylko na ogólną poprawę zdrowia i samopoczucia, ale też na wydolność naszego organizmu i tym samym jego możliwości. To żadna tajemnica, że zdrowy tryb życia oznacza nie tylko oddawanie się sportowym pasjom, ale również troskę o nasze ciało w sposób kompleksowy. Zapewnienie mięśniom odpowiedniej ilości mikroelementów oraz witamin, prawidłowe nawodnienie i unikanie substancji szkodliwych to najlepsze, co możemy dla siebie zrobić. Warto pamiętać, że dieta każdej aktywnej osoby powinna być kolorowa i obfitować w nieprzetworzone, zdrowe i pełnowartościowe produkty. Dobre jakościowo posiłki spożywane o regularnych porach zapewnią nam siłę i zdrowie do działania na długi czas.

Jak widać, żadna z tych zasad nie wymaga od nas specjalnych wyrzeczeń czy poświęcenia dużej ilości czasu. Przestrzeganie tych reguł pozwoli nam czerpać radość z aktywności fizycznej przez długie lata, natomiast odłożenie ich na drugi plan może skutkować wieloma negatywnymi konsekwencjami. Zatem nie czekajcie dłużej, by cieszyć się zdrowiem i kondycją fizyczną, czerpiąc pełną radość z życia już dziś.

Marcin Rakowski Decathlon Rybnik
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Rybnik – chętnie doradzę Wam w kwestii sprzętu biegowego, a także przekażę wskazówki treningowe w kwestii biegów terenowych. Możesz skontaktować się ze mną mailowo: marcin.rakowski@decathlon.com. Do zobaczenia na biegowych ścieżkach!
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Rybnik – chętnie doradzę Wam w kwestii sprzętu biegowego, a także przekażę wskazówki treningowe w kwestii biegów terenowych. Możesz skontaktować się ze mną mailowo: marcin.rakowski@decathlon.com. Do zobaczenia na biegowych ścieżkach!
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

BIEGANIE

Bieganie a tętno. Jakie tętno przy bieganiu?

Bieganie a tętno. Jakie tętno przy bieganiu?
BIEGANIE

Bieganie a oddychanie. Jak oddychać przy bieganiu?

Bieganie a oddychanie. Jak oddychać przy bieganiu?
BIEGANIE

Redukcja wagi. Jak trenować bieganie na schudnięcie?

Redukcja wagi. Jak trenować bieganie na schudnięcie?

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu