WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Bieganie - rano czy wieczorem? Kiedy najlepiej biegać?

26 październik 2020
#PORADY

Czy poranne bieganie jest lepsze od wieczornego treningu? Kiedy jest najlepszy czas na to, aby wyjść pobiegać? Wszystko zależy od naszego chronotypu, możliwości czasowych oraz efektów, które chcemy osiągnąć. Ranna ptaszki szybciej spalają kalorie podczas biegania, a nocne marki mają możliwość rozładowania stresu całego dnia i dotlenienia organizmu przed snem. Sprawdź, czy lepiej biegać rano czy wieczorem!


Bieganie z rana – korzyści

Poranny trening świetnie sprzyja redukcji wagi. Daje świetne efekty metaboliczne, jeśli zamiast biegania w stałym tempie będziemy trenować interwały. Dodatkowo pomaga nam się rozbudzić i daje poczucie, że tego dnia już “coś” zrobiliśmy, więc łatwiej będzie nam podchodzić do kolejnych obowiązków. Bieganie tuż po przebudzeniu jak nic innego uczy nas dyscypliny. W końcu wielokrotnie będziemy mieli ochotę powiedzieć sobie, że “akurat dzisiaj” jest za wcześnie, za zimno czy po prostu nie chce nam się wstawać. Pokonanie takich myśli i zmobilizowanie się do działania to ogromna satysfakcja!

Jeśli zdecydowaliśmy, że to właśnie rano chcemy zakładać buty do biegania i ruszać na podbój leśnych i miejskich ścieżek, to pamiętajmy, żeby nie przesadzić z intensywnością treningów. Rano zazwyczaj biegamy na czczo, a więc istnieje ryzyko zasłabnięcia przy zbyt mocnym tempie.

Korzyści z biegania tuż przed snem

Bieganie wieczorem również – tak jak każda aktywność fizyczna – pomaga w odchudzaniu, ale nie wpływa już tak świetnie na metabolizm jak poranny ruch. Daje za to świetne efekty zdrowotne. Przede wszystkim pomaga w redukcji kortyzolu, który zawsze gromadzi się w ciągu dnia. Wystarczy kilka sytuacji stresowych w pracy, w drodze do domu czy gorszy dzień – bieganie wieczorem świetnie rozładowuje wszystkie te stresy. Dodatkowo świetnie dotlenia organizm, co jest dobrą wiadomością dla osób cierpiących na bezsenność. Porządny wysiłek sprawi, że nie będziemy mieli problemu z zaśnięciem.

Każdy, kto wybiera wieczorne bieganie, od razu doceni korzyści z trenowania tak długo, jak tylko ma się na to ochotę. Rano zwykle śpieszymy się do pracy i do innych obowiązków, więc trenując, musimy zerkać na zegarek. W późniejszych porach nie ma tego problemu. Wszystkie obowiązki już za nami, teraz pozostał tylko czas na relaks…

Jeśli chcemy trenować wieczorem, będzie nam ciężko biegać na czczo. Dlatego ten rodzaj treningu nie jest dla osób, które nawet po lekkich posiłkach w ciągu dnia mają wrażenie “przelewania się” zawartości żołądka. Niestety wieczorne treningi nie sprzyjają też biciu rekordów. Po prostu po całym dniu aktywności jesteśmy bardziej zmęczeni, więc organizm będzie mniej wydajny.

To co w końcu wybrać: bieganie rano czy wieczorem?

Wszystko zależy od efektów, jakie chcemy osiągnąć. Jeśli biegamy po to, aby schudnąć, to idealne dla nas będą poranne treningi. Jednak jeżeli zależy nam na rozładowaniu stresu i dobrym śnie, to warto biegać wieczorem. Czas treningów musimy dopasować do swojego stylu życia i obowiązków. Czasami chcielibyśmy biegać rano, ale praca pozwala nam tylko na wieczorne treningi. Nie warto się wtedy tym przejmować – najważniejsze, że w ogóle biegamy! To, że trenujemy nie o tej porze, o której wydaje nam się, że powinniśmy, to nasze najmniejsze zmartwienie. Pamiętajmy, że zły trening to taki, który się nie odbył. Każdy inny jest dobry.

Oczywiście jeśli chcemy czerpać z niego jak najwięcej przyjemności, to dopasujmy (w miarę możliwości) porę biegania do czasu, w którym czujemy się najlżej i mamy najwięcej energii. Każdy ma “swoją” porę dnia, w której biega mu się najlepiej. Wszystko jest kwestią naszego rytmu, określanego przez chronotyp (preferowanej pory dnia). Stąd też mówimy o rannych ptaszkach i nocnych markach.

Pamiętajmy, że pod względem technicznym bieganie po zmroku wymaga dodatkowego przygotowania w postacie czołówki bądź innego oświetlenia. Inną kwestią jest fakt, że biegając zimą nawet w ciągu dnia musimy maksymalnie zwiększyć swoją widoczność.

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

BIEGANIE, DIETETYKA

Suplementy dla biegaczy - które z nich są najskuteczniejsze?

Suplementy dla biegaczy - które z nich są najskuteczniejsze?
BIEGANIE

Slow jogging - na czym polega ta technika i jakie daje efekty?

Slow jogging - na czym polega ta technika i jakie daje efekty?
BIEGANIE, FIZJOTERAPIA

Naciągnięte ścięgno pod kolanem - jakie są objawy i jak je leczyć?

Naciągnięte ścięgno pod kolanem - jakie są objawy i jak je leczyć?

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu