WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Tętno a spalanie tłuszczu. Jakie tętno do spalania tłuszczu podczas biegania?

26 listopad 2020
#PORADY

Przyjęło się mówić, że bieganie umiarkowanym tempem bardziej sprzyja spalaniu tkanki tłuszczowej niż bieganie o bardzo wysokiej intensywności. To prawda, ale należy wiedzieć, że odnosi się to tylko do procentowego spalania tłuszczu. Dlatego bieg, w którym utrzymujemy tętno umiarkowane, musi trwać dłużej niż bieg, w którym docieramy do tętna maksymalnego. Jakie tętno jest najlepsze na redukcję wagi? Jak obliczyć swoje tętno maksymalne, aby móc się odnieść do jego wyniku? Sprawdź!


Jakie tętno do biegania i spalania tłuszczu?

Bieganie i tętno to dwie nierozerwalne związane ze sobą sprawy. To, jakie tętno utrzymujemy podczas treningu zależy od tego, jaki efekt chcemy osiągnąć. Jeśli biegamy dla redukcji wagi, to powinniśmy celować w strefę spalania tłuszczu. 

To przedział tętna między tętnem spoczynkowym a maksymalnym. Dla każdego ten poziom będzie znajdował się w innym miejscu, ponieważ każdy w innym momencie osiąga swoje tętno maksymalne. Aby się do niego odnieść, można skorzystać z licznych kalkulatorów tętna i aplikacji do biegania. Tętno maksymalne można obliczyć także za pomocą wzoru:

  • 220 – “wiek biegacza” (np. 20 lat).

Jest to jednak bardzo niedokładny rachunek i daje tylko ogólny pogląd na nasze maksymalne tętno. Podczas biegania nastawionego na spalanie tkanki tłuszczowej najlepszy przedział znajduje się między 60 a 70 proc. wartości maksymalnej naszego tętna.

Jak przyśpieszyć spalanie tłuszczu podczas biegania?

Szybszemu spalaniu tłuszczu sprzyjają treningi o niskiej intensywności. Trzeba jednak podkreślić, że podczas treningów o małej intensywności spalamy więcej tłuszczu, ale procentowo. To oznacza, że na trening biegowy będziemy musieli poświęcić więcej czasu. Taką samą liczbę kalorii spalimy w dłuższym czasie niż podczas treningu o wysokiej intensywności, za to procentowo ilość kalorii spalonych z tłuszczu będzie większa podczas wolnego biegu.

Przy czym to, co jest wolnym, a co szybkim biegiem, zależy od naszego organizmu i poziomu wytrenowania. Ponadto kiedy naszym celem treningowym jest schudnięcie, to wybierzmy poranne bieganie zamiast wieczornego. Bieganie na czczo tuż po wstaniu z łóżka daje świetne efekty metaboliczne. Podczas takich treningów nie można jednak przesadzać z kilometrażem, bo nasz organizm nie dostał jeszcze paliwa w postaci jedzenia i możemy zasłabnąć.

Co robić na co dzień, aby przyspieszyć spalanie tłuszczu na treningach?

Przede wszystkim – zdrowo jeść. Nie można się głodzić! To stary mit dotyczący odchudzania. Tymczasem organizm, który przez 2 godziny od momentu wysłania do mózgu informacji o tym, że potrzebuje pożywienia go nie otrzyma, zacznie zachowywać się, jakby nigdy miał już nie jeść. Natychmiast zacznie magazynować tłuszcz na “chude czasy”. Organizm po prostu nie wie, kiedy zdobędzie kolejne racje żywnościowe i broni się przed skutkami głodu jak tylko potrafi. W efekcie głodząc się – tyjemy. Dlatego należy pilnować regularnych posiłków i dobrać sobie odpowiednią dietę biegacza

Biegacz powinien pamiętać o nawodnieniu. Po każdym treningu trzeba wypić odpowiednią ilość wody. A wysiłek nie zawsze musi oznaczać bieganie. Najlepsze efekty w odchudzaniu daje przeplatanie biegu z treningiem siłowym. Podczas treningu na siłowni też powinniśmy pilnować tętna.

Niezależnie od tego, czy ćwiczyliśmy siłowo czy biegaliśmy, musimy dawać sobie minimum jeden dzień w tygodniu na regenerację – to musi być dzień, w którym nie uprawiamy aktywności sportowej w celu redukcji wagi. Na co dzień musimy zadbać o regularną regenerację mięśni po treningu. Jednym ze sposobów jest ich rolowanie za pomocą wałków do masażu. Pozytywne efekty biegania można zauważyć już po miesiącu. Do dzieła!

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

BIEGANIE, DIETETYKA

Suplementy dla biegaczy - które z nich są najskuteczniejsze?

Suplementy dla biegaczy - które z nich są najskuteczniejsze?
BIEGANIE

Slow jogging - na czym polega ta technika i jakie daje efekty?

Slow jogging - na czym polega ta technika i jakie daje efekty?
BIEGANIE, FIZJOTERAPIA

Naciągnięte ścięgno pod kolanem - jakie są objawy i jak je leczyć?

Naciągnięte ścięgno pod kolanem - jakie są objawy i jak je leczyć?

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu