WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Co warto wiedzieć o odzieży fitness?

21 sierpień 2018
#PORADY

Wchodząc do sklepu z odzieżą sportową, masz do wyboru mnóstwo asortymentu, od bawełnianych, miękkich koszulek, luźnych krótkich spodenek po lekkie, „lejące” bluzki i śliskie, obcisłe legginsy. Zastanawiałaś się kiedyś, dlaczego istnieje taki podział odzieży? Czym się różni koszulka do gimnastyki od tej do cardio? Co oddycha, a co nie?

Pierwsza, najważniejsza sprawa, to uzmysłowić sobie, że bawełna nie oddycha!

1. Jaką odzież wybrać? 

Ania wstaje rano w sobotę, ubiera się, podświadomie oczekuje od koszulki, którą zakłada, że będzie jej po prostu wygodnie do końca dnia. Nie chce nosić na sobie sztucznej lub sztywnej bluzki. Z kolei gdy po południu będzie wykonywać niezbyt intensywne ćwiczenia z gumami, to również zdecyduje się na podobną koszulkę.

Bawełna – to naturalna, bardzo wytrzymała tkanina, odpowiada za miękkość i komfort użytkowania, a także ciepło. Dlatego jest stosowana w codziennej odzieży oraz do spokojnych sportów, jak gimnastyka i pilates.

Jacek chodzi na siłownię trzy razy w tygodniu, ćwiczy głównie na wolnych ciężarach. Zazwyczaj zakłada na trening odzież kompresyjną, ponieważ bardzo dobrze przylega do ciała, można powiedzieć, że jest jak druga skóra – widać dokładnie, jakie mięśnie pracują podczas ćwiczenia.

Elastan – jego włókna splata się z włóknami innych tkanin, między innymi bawełny czy poliestru, dzięki czemu do właściwości tych tkanin dodajemy elastyczność.

Materiał będzie mniej lub bardziej rozciągliwy w każdym kierunku i będzie się łatwiej dopasowywał do ciała. Stosowany jako domieszka zarówno w odzieży do mniej absorbujących sportów, której nadaje delikatną elastyczność, jak i w ubraniach bardziej zaawansowanych, które muszą dopasowywać się do ciała.

TOP FITNESS KARDIO 120 DAMSKI DOMYOS

Fot 1. Materiał własny | Rozciągliwy materiał zwiększa swobodę oraz komfort ruchów

Kasia biegnie właśnie 8. kilometr na bieżni w klubie fitness. Ma na sobie przewiewną koszulkę z siateczką na plecach. W przeciwieństwie do pana obok, mającego na sobie T-shirt z mokrymi plamami, jej odzież świetnie odprowadza wilgotność. Włókna rozprowadzają pot po jej powierzchni, dzięki czemu koszulka jeszcze szybciej wysycha.

Poliester – najpopularniejszy materiał stosowany w sportowej odzieży, odpowiada za  odprowadzanie potu. Najczęściej spotykany w treningu cardio, gdzie występują najbardziej rzucające się w oczy, jaskrawe barwy, a także w ubraniach biegowych, piłkarskich czy kolarskich.

Fot 2. Materiał własny | Legginsy z domieszką poliestru

Poliamid – zdecydowanie bardziej oddychający niż poliester, natomiast jest od niego sztywniejszy. Stąd w odzieży sportowej stosujemy albo elementy poliamidowe – np. siateczki – w strategicznych, szczególnie potliwych miejscach, albo dodajemy do niego jeszcze elastan.

Stosowany w najbardziej technicznej odzieży przy długotrwałym i bardzo intensywnym treningu.

Wiskoza – należy do włókien chemicznych, ale powstaje z naturalnych składników. Mianowicie jest pozyskiwana z drzew, wykorzystywane są głównie świerk, sosna i buk. W odzieży crossfitowej w połączeniu z bawełną otrzymujemy bardzo wytrzymałe koszulki, jednocześnie przewiewne i odprowadzające wilgoć.

Fot 3. Materiał własny | Wiskoza w połączeniu z bawełną daje bardzo wytrzymałe koszulki

Liocel – również powstaje z celulozy drzewnej, jako materiał przyjazny dla środowiska wykorzystuje się go w odzieży do jogi. Dodatkowo wchłania i odprowadza pot.

O ile na co dzień rodzaj szwów nie ma dla nas żadnego znaczenia, o tyle podczas treningu, gdy koszulka będzie pracować z naszym ciałem w różnych płaszczyznach i kierunkach, warto aby w tych momentach nie rozpraszało nas drapanie z boku brzucha 🙂

2. Rodzaje szwów

Szwy zwykłe: stosowane w wielu koszulkach, dwa materiały są ze sobą zszyte w taki sposób, że wewnątrz odzieży powstaje „wypukły” element, który może drażnić skórę.

Fot 4. Materiał własny | Szwy zwykłe

Szwy płaskie: nie mają żadnych wystających elementów, materiał jest zszyty na zakładkę, dzięki czemu są przyjemniejsze dla skóry.

Fot 5. Materiał własny | Szwy płaskie

Szwy klejone: materiały są ze sobą zgrzewane, dzięki czemu nie dość, że są całkowicie płaskie, to nie ma żadnej nitki, która mogłaby nas uwierać.

Fot 6. Materiał własny | Szwy klejone

3. Z jednej strony wygodnie, a z drugiej… wypadałoby dobrze wyglądać!

Firmy prześcigają się w modnych wzorach, kolorach, fakturach, nadrukach. Tylko od nas zależy w gruncie rzeczy, co wybierzemy, a trendy zmieniają się z sezonu na sezon. Bawełniana odzież występuje raczej w stonowanych kolorach – królują szarości, czerń i biel oraz jasne odcienie różnych barw. Natomiast w przypadku cardio mamy zdecydowanie bardziej zróżnicowaną ofertę na rynku – część marek stawia na minimalizm, tworząc taki krój legginsów, aby jak najlepiej uwydatniał kobiece zalety, inne podkreślają energetycznymi kolorami  charakter intensywnych ćwiczeń, do  których będą używane.

LEGGINSY DO JOGI YOGA+ 920 DAMSKIE DOMYOS

Fot 7. Materiał własny | Legginsy do jogi YOGA+ 920 damskie DOMYOS to połączenie poliestru z elastanem

Niektóre, zwłaszcza te bardziej wycięte, luźne koszulki bawełniane wyglądają świetnie, jednak po ponad godzinnym wysiłku, przepocone – już niekoniecznie. Na zajęcia fitnessowe najlepiej nadają się ubrania oddychające, dłuższe z tyłu i z mniejszym dekoltem, dzięki którym podczas zajęć będziesz się czuć komfortowo. Ważnym aspektem przy wyborze takiej garderoby jest nieprześwitywanie – pod tym względem moim liderem są legginsy do jogi, które do tego układają się idealnie, jak druga skóra. Z kolei najlepiej oddychające są moim zdaniem legginsy crossfitowe.

A Tobie w czym się najlepiej ćwiczy? 🙂

Dominika Niemyska Decathlon Warszawa Okęcie
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Okęcie w Warszwie – chętnie doradzę Wam w w kwestii kilku sportów: kolarstwa, triathlonu, sportów wodnych i sportów siłowych. Ponadto, interesuję się też fizjoterapią i jestem trenerem personalnym. Możesz skontaktować się ze mną mailowo: dominika.niemyska@decathlon.com. Do zobaczenia!
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Okęcie w Warszwie – chętnie doradzę Wam w w kwestii kilku sportów: kolarstwa, triathlonu, sportów wodnych i sportów siłowych. Ponadto, interesuję się też fizjoterapią i jestem trenerem personalnym. Możesz skontaktować się ze mną mailowo: dominika.niemyska@decathlon.com. Do zobaczenia!
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

CROSS TRENING, FITNESS

Jak używać kółka do ćwiczeń mięśni brzucha?

Jak używać kółka do ćwiczeń mięśni brzucha?
FITNESS, SPORT W ŻYCIU

Jak zmotywować się do ćwiczeń? TOP 10 wskazówek!

Jak zmotywować się do ćwiczeń? TOP 10 wskazówek!
FITNESS

Mini-stepper: dlaczego jest skuteczny?

Mini-stepper: dlaczego jest skuteczny?

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu