WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Ćwiczenia dla seniorów - propozycje dla osób starszych

21 marzec 2022
#PORADY

Trening kojarzy się z osobami młodymi i wysportowanymi. Ale to tylko złudzenie. Również osoby starsze powinny dbać o swoją kondycję. A nawet tym bardziej przyniesie im to wiele korzyści! Poznaj najważniejsze informacje na temat ćwiczeń dla seniorów.

Jeżeli jesteś seniorem i zastanawiasz się, czy warto w ogóle się ruszać i dbać o kondycję, odpowiedź jest jednoznaczna. Zdecydowanie warto! Dbanie o ciało i jego zdrowie w pewnym sensie jest tym ważniejsze w momencie, w którym ząb czasu daje o sobie znać. W związku z tym należy podjąć aktywność fizyczną, by jak najdłużej pozostawać w dobrej formie.

Jaka aktywność fizyczna jest najbardziej odpowiednia dla osób w bardziej zaawansowanym wieku? Jakie są najbardziej skuteczne ćwiczenia dla seniorów, które zarazem nie okażą się nader inwazyjne i kontuzjogenne? Tu odnajdziesz odpowiedź na te i inne pytania. A także porady dotyczące tego, jak właściwie przygotować się do ćwiczeń.

Ćwiczenia dla seniorów. Dlaczego są ważne?

Regularne ćwiczenia wpływają pozytywnie na sylwetkę czy układ oddechowy lub układ krążenia. Odpowiednio dobierając aktywność ruchową, która nie będzie bardzo obciążać twoich stawów i innych części ciała, sprawisz, że twoja ogólna kondycja i samopoczucie ulegną znaczącej poprawie.

Należy także pamiętać, że ćwiczenia dla seniorów mogą uchronić zainteresowane osoby przed wieloma chorobami charakterystycznymi dla wieku. Mowa tu o takich przypadłościach jak nadciśnienie, osteoporoza czy wszelkiej maści zmiany zwyrodnieniowe. Wszystkie badania mówią jasno – ćwiczyć należy, tym bardziej w słusznym wieku.

seniorzy cwiczenia

Ćwiczenia dla seniorów. Kluczowe wytyczne zdrowotne, o których powinieneś pamiętać

Naczelną zasadą, której należy się trzymać, projektując plan treningu dla seniora, jest właściwe skorelowanie obciążeń z możliwościami i wiekiem ćwiczącego. Zasada jest prosta i jasna – im starsza i bardziej narażona na wszelakie kontuzje jest dana osoba, tym obciążenia powinny być delikatniejsze.

Ćwicząc, powinieneś także zwracać baczną uwagę na aktualny stan twojego organizmu, w tym przede wszystkim na tętno. Jeżeli to staje się za wysokie, należy zwolnić tempo. Co to znaczy za wysokie? Właściwy poziom tętna można obliczyć przy pomocy prostego wzoru. Od liczby 220 odejmujesz swój wiek. Jeżeli twoje tętno nie przekracza wskazanej wartości, wszystko jest w porządku. Uprawiając rozmaite ćwiczenia czy fitness przeznaczony dla seniorów, warto pamiętać bowiem, że celem nie jest w tym przypadku zbędne forsowanie się, ale zachowanie dobrego zdrowia.

cwiczenia dla osob starszych

Ćwiczenia dla seniorów – jakie warto wykonywać?

Po jakie ćwiczenia dla seniorów warto sięgnąć? Wśród podstawowych propozycji warto wymienić rozmaite ćwiczenia rozciągające i rozgrzewające partie mięśniowe. W tym proste ćwiczenia izometryczne, poprzez które skurczasz i rozkurczasz mięśnie. Ważne są także nieskomplikowane ćwiczenia gimnastyczne. W tym m.in. skłony, przysiady czy mostki biodrowe. Wykonywane odpowiednio technicznie, pozwolą dbać o stawy i mięśnie. Przydatna może się okazać także joga.

Oprócz gimnastyki swoją wagę mają także proste ćwiczenia wytrzymałościowe. Możemy do nich zaliczyć jazdę na rowerze, czy pływanie. Ogromną popularnością wśród seniorów cieszy się także lekki jogging czy nordic walking, który robi wielką karierę w ostatnich latach. Tego typu aktywności poprawiają funkcjonowanie serca i układu oddechowego. Oczywiście warto do nich podchodzić z rozwagą i ostrożnie dobierać natężenie. Początkowo możesz biegać lub jeździć na rowerze nawet przez kilka, lub kilkanaście minut. Z czasem intensywność treningu może wzrastać.

Ćwiczenia dla seniorów – potrzebne akcesoria

Projektując ćwiczenia, nie wolno zapominać o właściwym przygotowaniu, w tym o nabyciu odpowiednich akcesoriów i doborze stroju. Szczególnie w przypadku ćwiczeń wykonywanych przez osoby w zaawansowanym wieku ogromne znaczenie ma wygoda. Jest ona zresztą ważna zawsze, niezależnie od grupy wiekowej, do której zaliczają się osoby, które angażują się w ten czy inny trening. Dobrze dopasowana odzież sportowa to komfort ruchów. A komfort to zadowolenie z ćwiczeń. Dlatego pamiętaj, by umiejętnie dobrać takie elementy stroju treningowego jak:

To jednak jeszcze nie wszystko. Równie ważne jak strój są właściwie akcesoria do ćwiczeń, które wspomogą cię w podejmowanych działaniach. Wygodna mata do ćwiczeń uchroni cię przed niepotrzebnym bólem pleców. Opaski do ćwiczeń fitness ochronią twoje stawy. Z kolei odpowiednio dopasowane kije do nordic walking zapewnią komfort przy długotrwałych wędrówkach. Zadbaj o wysokiej jakości sprzęt, a twój trening będzie jeszcze bardziej skuteczny.

Ćwiczenia dla seniorów – podsumowanie

W zdrowym ciele zdrowy duch. Ta maksyma zawiera w sobie wiele prawdy niezależnie od tego, w jakim wieku jest osoba, o której mówimy. A może nawet jeszcze ważniejsza jest dla seniorów, którzy dbając o sprawność, mogą poprawić także swoją formę psychofizyczną.

Oczywiście nie chodzi o to, by się forsować i przesadzać. Jednak trening prowadzony z pewną równowagą i roztropnością sprawi, że poczujesz nowy zastrzyk energii. A jeżeli będziesz ćwiczył regularnie, będziesz mógł się cieszyć zdrowym ciałem przez długi czas. Dobry trening to najlepszy fizjoterapeuta.

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

FITNESS

Jak wybrać rower stacjonarny?

Jak wybrać rower stacjonarny?
FITNESS

Rozgrzewka przed treningiem — najlepsze ćwiczenia

Rozgrzewka przed treningiem — najlepsze ćwiczenia
FITNESS

Czy pompki można robić codziennie?

Czy pompki można robić codziennie?

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu