WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Uraz stawu skokowego - objawy, leczenie i rehabilitacja

14 wrzesień 2020

Uraz stawu skokowego to jeden z najczęściej występujących urazów wśród sportowców na każdym poziomie zaawansowania. Osoby nie podejmujące dodatkowej aktywności ruchowej również często skarżą się na bolesność w obrębie stawu skokowego. Dlaczego tak się dzieje? Czy niedoleczone skręcenie w przyszłości może dać o sobie znać? Jakie mogą być konsekwencje, jeśli zlekceważymy uraz stawu skokowego?


W jakich sytuacjach dochodzi do urazu stawu skokowego?

Skręcenie to uraz polegający na przekroczeniu fizjologicznego ruchu w stawie. Skutkiem czego może dojść do uszkodzenia różnych struktur. Wyodrębniamy podział kliniczny ze względu na stopnie uszkodzenia aparatu więzadłowego stawu skokowego:

  • I° – naciągnięcie torebki stawowej i więzadeł. Brak objawów niestabilności. Niewielki ból, delikatny obrzęk, ograniczenia ruchomości. 
  • II° – częściowe rozerwanie torebki stawowej oraz więzadeł. Niewielka niestabilność, znaczny ból, widoczny obrzęk, ograniczenia ruchomości. Dodatni objaw szuflady przedniej. 
  • III° – rozerwanie torebki stawowej i więzadeł. Duża niestabilność stawu, znaczny obrzęk i tkliwość. Dodatni objaw szuflady przedniej i objaw podwichnięcia kości skokowej w badaniu diagnostycznym.
  • IV° – oderwanie więzadeł z fragmentem kostnym (awulsja);

Do najczęściej występujących przyczyn uszkodzenia stawu skokowego należą wcześniejsze, niedoleczone urazy tego stawu oraz uszkodzenia przeciwnego stawu kolanowego. Za uraz może też odpowiadać źle dobrane obuwie, zmęczenie (w konsekwencji brak skupienia na czynności wykonywanej), sport kontaktowy czy nieprawidłowe ułożenie stopy w trakcie biegu lub chodu. U biegaczy może to być jeden z urazów przeciążeniowych.

Fot 1. Dorota Rachwalska

Skręcenie supinacyjne a pronacyjne – mechanizm uszkodzenia

Przed przystąpieniem do rehabilitacji, bardzo ważne jest określenie mechanizmu urazu. Dodatkowo dokładnie analizujemy jakie działania mogły wpłynąć na uszkodzenie. Dodatkowo sam mechanizm mówi nam o strukturach, które mogą być potencjalnie uszkodzone (co jest potwierdzanie również na badaniu np. USG).

Uszkodzenie supinacyjne – występuje w 90% przypadków. Jest to skręcenie, do którego dochodzi kiedy przyśrodkowa krawędź stopy wywija się do środka. Wówczas pozostają uszkodzone struktury po stronie bocznej. Uszkodzenie pronacyjne występuje rzadziej. Jest to odwrotny mechanizm uszkodzenia, obserwujemy wówczas uszkodzenia po stronie przyśrodkowej. 

Fot 2. Dorota Rachwalska

Uraz stawu skokowego – objawy

Do najczęściej występujących objawów uszkodzenia kostki należą obrzęk, któremu może towarzyszyć krwiak oraz ostry ból ograniczający ruchomość stawu. Często obserwuje się też zwiększoną ciepłotę skóry w miejscu uszkodzenia.

Podobnie jak przy innych urazach sportowych, pierwszą pomocą dla uszkodzonego stawu jest zasada PRICE:

  • P – protection (ochrona)
  • R – rest (odpoczynek)
  • I – ice (okłady z lodu)
  • C – compression (kompresja)
  • E – elevation (podniesienie kończyny powyżej linii serca).

Osoba kontuzjowana i podejrzewająca skręcenie stawu skokowego powinna unikać czynności zwiększających przepływ krwi i narastanie obrzęku. Nie należy stosować w tym czasie maści rozgrzewających, gorących kąpieli. Powinno się unikać również obciążania stawu. Zamiast lodu można zastosować kompres Ice Pocket Offload.

Skręcenie stawu skokowego – leczenie. Jak leczyć skręcenie kostki?

Proces leczenia urazu uzależniony jest od stopnia uszkodzenia. Wyróżniamy cztery stopnie uszkodzenia stawu skokowego:

  • I° – unieruchomienie od 7 -10 dni bandażem elastycznym lub taśmą kinesiology, wykonywanie zimnych okładów 2 razy dziennie, wieczorem ułożenie kończyny powyżej linii serca. Następnie wykonywanie ćwiczeń wzmacniające mięśnie okalające staw skokowy. Wykonywanie ćwiczeń rozciągających a także rolowanie rozcięgna podeszwowego, mięśnia trójgłowego łydki a także przedniej i tylnej strony uda. 
  • II° – unieruchomienie do 21 dni stabilizatorem (AFO), okłady zimne 2-3  razy dziennie, wieczorem ułożenie kończyny powyżej linii serca. Terapia manualna, drenaż limfatyczny. Odpowiednio dobrane ćwiczeń wzmacniające mięśnie okalające staw skokowy. Wykonywanie ćwiczeń rozciągających a także rolowanie rozcięgna podeszwowego, mięśnia trójgłowego łydki a także przedniej i tylnej strony uda. 
  • III° – Unieruchomienie powyżej 21 dni nawet do 8 tygodni – lekarz prowadzący decyduje. Ważne jest wprowadzenie leczenia zachowawczego stawu skokowego. Początkowo unikanie ruchów rotacyjnych nawet do 4-6 tygodnia. Wzmacnianie mięśni okołostawowych. Chłodzenie okładami zimnymi lub krioterapia. 
  • IV° – leczenie operacyjne, następnie rehabilitacja zależna od rodzaju operacji. 

Każdy, kto uszkodził staw skokowy musi nastawić się na całkowite zawieszenie treningów biegowych (i podobnych) na jakiś czas. Po powrocie do sportu konieczne będzie używanie stabilizatorów na kostkę w celu chronienia osłabionego stawu.

Fot 3. Dorota Rachwalska

Rehabilitacja po skręceniu stawu skokowego i zapobieganie dalszym urazom

Podstawową zasadą podejmowania każdej aktywności fizycznej jest skupienie się na ćwiczeniach ogólnorozwojowych. Ćwiczenia izolowane, ukierunkowane na daną dyscyplinę są zazwyczaj trudne techniczne i wymagają od nas maksymalnego skupienia. Powtarzanie ich monotonnie przez cały czas może doprowadzić do znużenia, a zarazem przemęczenia struktur. Wprowadzaj więc w swój trening wszelkie urozmaicenia.

Pamiętaj o odpowiedniej regeneracji. Wysypiaj się, nawadniaj (unikaj odwodnienia organizmu. Nie zapominaj również o rozciąganiu i ćwiczeniach stabilizujących. Często są pomijane w treningu również ćwiczenia propriocepcji – jednak gwarantuje, że ich wdrożenie w trening przyniesie owoce w przyszłości. Pamiętaj też o rozgrzewce przed bieganiem.

Powinieneś się również zaprzyjaźnić z rollerem. Od dziś zostańcie najlepszymi przyjaciółmi. Automasaż świetnie sprawdzi się do niwelowania napięć w obrębie stopy – do czego możesz wykorzystać piłeczkę mobility lub golfową. Nie powinieneś także pomijać masażu mięśnia trójgłowego łydki pasma biodrowo piszczelowego. 

Dorota Rachwalska Decathlon Wrocław Magnolia
Fizjoterapeuta z zamiłowania i wykształcenia, dokładnie w tej kolejności. Miłośniczka sportu w każdej postaci. Zwolenniczka ruchu, który przekłada się na codzienne funkcjonowanie. Sport jest dla mnie kształtowaniem charakteru. Wiem, że ilość poświęconego czasu na aktywność fizyczną teraz zaowocuje poziomem sprawności fizycznej w przyszłości. To jest dla mnie wartość największa. W swojej codziennej pracy łączę wiedzę fizjoterapeuty i doradcy sportowego w Decathlon Magnolia. Masz pytania? Może potrzebujesz rady? Napisz do mnie: dorota.rachwalska@decathlon.com
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Fizjoterapeuta z zamiłowania i wykształcenia, dokładnie w tej kolejności. Miłośniczka sportu w każdej postaci. Zwolenniczka ruchu, który przekłada się na codzienne funkcjonowanie. Sport jest dla mnie kształtowaniem charakteru. Wiem, że ilość poświęconego czasu na aktywność fizyczną teraz zaowocuje poziomem sprawności fizycznej w przyszłości. To jest dla mnie wartość największa. W swojej codziennej pracy łączę wiedzę fizjoterapeuty i doradcy sportowego w Decathlon Magnolia. Masz pytania? Może potrzebujesz rady? Napisz do mnie: dorota.rachwalska@decathlon.com
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

FITNESS, FIZJOTERAPIA

4 ćwiczenia na ból pleców

4 ćwiczenia na ból pleców
FIZJOTERAPIA

Naciągnięte mięśnie brzucha – co trzeba wiedzieć?

Naciągnięte mięśnie brzucha – co trzeba wiedzieć?
FIZJOTERAPIA

Rolowanie - czyli o magicznej regeneracji

Rolowanie - czyli o magicznej regeneracji

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu