WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Joga w ciąży, czyli ćwiczenia w ciąży na kręgosłup!

04 styczeń 2021
#PORADY

Czy joga w ciąży jest bezpieczna dla matki i dziecka? Tak, co więcej, to sport zalecany dla kobiet w ciąży, chociaż dopiero od drugiego trymestru. Poszczególne asany można wykonywać aż do samego rozwiązania. Ćwiczenia jogi pozytywnie działają na kręgosłup w ciąży oraz poprawiają samopoczucie. Sprawdź, jak ćwiczyć jogę w ciąży.


Czy można ćwiczyć jogę w ciąży?

Jak najbardziej! Joga jest wręcz zalecana ciężarnym kobietom jako sport, który nie jest wymagający (dotyczy łagodnych asan), redukuje stres, pomaga utrzymać dobrą kondycję fizyczną, a nawet w pewien sposób przygotowuje do porodu. Trzeba jednak wybrać odpowiednią metodę jogi, czyli jogę prenatalną. Przez rozpoczęciem bądź też kontynuacją jogi w ciąży należy skontaktować się z lekarzem prowadzącym. To on stwierdzi, czy w danym przypadku ten sport będzie bezpieczny.

Jogi w ciąży nie można ćwiczyć, kiedy:

  • jest to ciąża zagrożona,
  • istnieją inne przesłanki medyczne do wstrzymania aktywności fizycznej lub podejmie taką decyzję.

W pozostałych sytuacjach można śmiało zaczynać praktykę. Na początek warto zdecydować się na ćwiczenia z instruktorem, który dobierze figury jogi odpowiednio do stanu i samopoczucia początkującej joginki.

Joga a ciąża – kiedy zacząć ćwiczenia?

Jeśli kobieta kontynuuje ćwiczenia, może wykonywać poszczególne asany od samego początku ciąży. Z kolei dla początkujących (jogę można zacząć w ciąży, nawet gdy nigdy wcześniej się jej nie praktykowało) zaleca się poczekać do drugiego trymestru. 

W pierwszym trymestrze ciąży rozwija się układ nerwowy dziecka oraz najważniejsze narządy. W związku z tym trzeba maksymalnie ograniczyć ryzyko poronienia. Delikatne, niezbyt forsujące asany można wykonywać do samego rozwiązania.

Joga w ciąży – zalety:

  • ćwiczenia pomagają na zawroty głowy,
  • bóle w okolicy miednicy,
  • bóle kręgosłupa,
  • opuchnięte nogi,
  • poprawiają nastrój, który często jest obniżony z powodu zmian hormonalnych.,
  • uelastyczniają biodra, ściany pochwy i szyjkę macicy,
  • pogłębiają oddech, a więc wpływają na dotlenienie matki i dziecka.

Często podkreśla się też duchowy wymiar jogi. Mówi się, że asany i pranajamy (ćwiczenia oddechowe, integralna część jogi) pozwalają “zajrzeć w siebie” i nawiązać kontakt emocjonalny z rozwijającym się dzieckiem.Joga ma korzystne oddziaływanie na ciało i ducha, więc dla przyszłych mam to sport idealny.

Ćwiczenia na kręgosłup w ciąży

Ciężarne kobiety często skarżą się na ból kręgosłupa, zwłaszcza w trzecim trymestrze. Wynika to ze znacznie większego niż dotychczas ciężaru, który sprawia, że ciężko jest się pochylać i wstawać. A jako że joga wpływa na kręgosłup pozytywnie, to tym bardziej można o niej pomyśleć, oczekując na przyjście dziecka.

Asany, które pomogą w odciążeniu kręgosłupa u ciężarnych to:

  • Pozycja kota – należy stać na czworaka, a następnie delikatnie wygiąć kręgosłup do góry, wyobrażając sobie, że “ciągnie się” do nieba. Głowa schowana jest między ramionami.
  • Parvatasana w virasanie – należy usiąść na wałku, stopy mają się znajdować z boku bioder. Kolana rozszerzone, zostawiają wystarczająco dużo miejsca na brzuch. Palce dłoni trzeba spleść, trzymając je ręce przed sobą, a następnie podnieść je do góry. Jednocześnie unosi się talię i mostek.
  • Savasana boczna – do tego ćwiczenia potrzebny jest nie tylko mata do jogi, ale i wałek. Układa się go za plecami. Należy położyć się na boku, a następnie zgiąć górną nogę i położyć ją na wałku. Głowę trzeba podeprzeć kocem. Górna ręka ma być oparta z tyłu (na wałku), a dolna swobodnie leżeć na macie, przy głowie.

Wszystkie te pozycje odciążają kręgosłup, dając ulgę podczas ciąży. W żadnej pozycji nie można dopuszczać do ściskania lub nadmiernego skręcania brzucha. Jeśli tylko pojawi się ból, trzeba zmienić pozycję.

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

JOGA

Dlaczego senior powinien zaprzyjaźnić się z jogą?

Dlaczego senior powinien zaprzyjaźnić się z jogą?
JOGA

Dlaczego warto korzystać z akcesoriów do jogi?

Dlaczego warto korzystać z akcesoriów do jogi?
JOGA

Joga - korzystne oddziaływanie na ciało i ducha

Joga - korzystne oddziaływanie na ciało i ducha

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu