WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Jak pływanie wpływa na kręgosłup?

16 grudzień 2020
#PORADY

Pływanie ma bardzo dobry wpływ na kręgosłup. Świetnie go odciąża i pozwala na wykonywanie ruchów, które dla wielu osób byłyby trudne do wykonania bez wody. Jeśli pływamy z powodu rehabilitacji kręgosłupa, musimy odpowiednio wybrać styl do dolegliwości. To fizjoterapeuta określa, czy powinniśmy pływać żabką, kraulem czy konkretnym stylem grzbietowym. Mowa oczywiście o pływaniu rekreacyjnym. Pływanie sportowe – jak każdy sport na zaawansowanym poziomie – zaczyna mieć także negatywne efekty. A nie o to chodzi, jeśli pływamy dla zdrowia kręgosłupa!


Pływanie a kręgosłup – dobroczynny wpływ pływania na ból pleców!

Coraz więcej osób zmaga się ze zwyrodnieniami kręgosłupa. Wynika to z faktu:

  • siedzącego trybu życia,
  • pracy w niewłaściwym warunkach (mało kto posiada w home office dobrze dostosowane biurko i krzesło, w okresie pandemii ludzie zaczęli pracować więc przy kuchennych stołach, na fotelach i kanapach, co jest torturą dla kręgosłupa),
  • niewłaściwej postawy podczas siedzenia i chodzenia (tendencja do garbienia się),
  • małej ilości ruchu (ograniczenie wychodzenia z domu negatywnie wpłynęło na motywację do ćwiczeń u wielu osób).

Nic więc dziwnego, że coraz częściej zastanawiamy się, co pomaga na ból kręgosłupa lędźwiowego oraz jak można skutecznie odciążyć kręgosłup. Odpowiedzią na to jest pływanie! Aktywny ruch na basenie lub w jeziorze zbawiennie wpływa nie tylko na kręgosłup, ale też na cały układ odpornościowy. 

Pływanie:

  • skutecznie odciąża kręgosłup,
  • pozwala na wykonywanie ćwiczeń, które bez wody byłyby niemożliwe do wykonania,
  • sprzyja rozluźnieniu mięśni piersiowych, ramion i karku (style grzbietowe),
  • rozwija mięśnie barków, ramion i nóg (style takie jak żabka i kraul),
  • wzmacnia mięśnie kręgosłupa,
  • zmniejsza ból kręgosłupa,
  • uaktywnia stawy międzykręgowe, a więc zwiększa amortyzację i ruchomość całego szkieletu.

Każdy, kto zmaga się z bólami przeciążeniowymi kręgosłupa, powinien zastanowić się nad regularnymi wizytami na basenie. Jednak przedtem należy dobrać styl pływania odpowiedni do dolegliwości. Z pewnością pomoże w tym fizjoterapeuta. Powszechnie przyjmuje się, że style grzbietowe pomagają na rozluźnić kark i są najbezpieczniejsze. Z kolei style kryte mają rozluźniać odcinek lędźwiowy kręgosłupa.

Jakie ćwiczenia w wodzie na kręgosłup?

Nie zawsze wizyta na basenie oznacza pływanie na torze. Niektóre dolegliwości można łagodzić specjalnymi ćwiczeniami w wodzie. Może być to zestaw ćwiczeń opracowany z fizjoterapeutą albo grupowe zajęcia aqua aerobiku lub aqua cyclingu. Aquafitenss angażuje różne grupy mięśni, jednocześnie ich nie przeciążając. Bardzo popularny obecnie jest aquacycling, czyli jazda na rowerze pod wodą.

Pamiętaj, że każda wizyta na basenie wymaga odpowiedniego przygotowania! Musisz mieć ze sobą wygodny strój kąpielowy, czepek, klapki, ręcznik i niezbędne kosmetyki. Nie musisz obawiać się koronawirusa na basenie – regularnie dezynfekowana woda nie przenosi patogenów. Zachowaj tylko dystans społeczny i noś maseczkę w szatni po wzięciu prysznica i ubraniu się.

Kiedy nie można pływać przy bólu kręgosłupa?

Pływanie jest zalecane przez większość lekarzy, ale istnieją pewne wyjątki. Z zajęciach na pływalni muszą zrezygnować osoby, które zmagają się z chorobami zwyrodnieniowymi w zaawansowanym stadium. Pomimo tego, że pływanie często jest zalecane jako “złoty środek” na bóle związane z dyskopatią, to należy nieufnie podchodzić do tych informacji. 

Owszem, pewne style, takie jak style grzbietowe mogą pomóc na dyskopatyczny ból kręgosłupa, ale mogą też sprawić, że dolegliwości się nasilą. Pływanie żabką albo kraulem może podrażnić przepuklinę i krążek.

Dlatego zanim zdecydujesz się na pływanie, skonsultuj się z fizjoterapeutą. Specjaliści po dokładnym badaniu stwierdzą, czy pływanie będzie dobrym rozwiązaniem w twoim przypadku. Na szczęście najczęściej nie ma przeciwwskazań do wybranych ćwiczeń w wodzie, należy tylko dostosować ich rodzaj do rodzaju zwyrodnienia kręgosłupa.

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

PŁYWANIE

Pływanie a koronawirus. Jak trenować pływanie na sucho?

Pływanie a koronawirus. Jak trenować pływanie na sucho?
PŁYWANIE

5 akcesoriów, które udoskonalą twój trening pływacki

5 akcesoriów, które udoskonalą twój trening pływacki
PŁYWANIE

Jak dobrać okularki pływackie na basen?

Jak dobrać okularki pływackie na basen?

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu