WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Debiut w triathlonie - na co zwrócić uwagę, czego unikać. Nasze porady

17 maj 2019
#PORADY

Triathlon jest dyscypliną, w której dzieje się tak dużo, że przygotowanie do zawodów jest nie lada wyzwaniem. Jak poradzić sobie z tym zadaniem? Dzieląc się własnym doświadczeniem i popełnionymi błędami wymienię kilka rzeczy, na które warto zwrócić uwagę.

Zakładanie pianki neoprenowej

Pianka triathlonowa jest rzeczą delikatną i wymaga odpowiedniego podejścia. Szczególnie na początku naszej przygody z neoprenem, warto postarać się o rękawiczki do zakładania pianki, dzięki czemu zmniejszymy ryzyko powstawania uszkodzeń. Bardzo łatwo jest zniszczyć neopren i utracić jego właściwości hydrofobowe i wypornościowe. Wtedy musimy zaopatrzyć się w klej do neoprenu. Tworzy to dodatkowe koszty, jednak bez tego jakość pianki nie będzie już taka sama. Co więcej, należy pamiętać o tym, że wiele modeli zakładamy poprzez odwrócenie ich na drugą stronę. Następnie, zaczynając od kostek, rolujemy piankę, która układa się na skórze. Jest to o tyle korzystne, że materiał od wewnętrznej strony jest mniej podatny na uszkodzenia.

triathlon decathlon

Fot 1. Materiał własny | KOMBINEZON NEOPRENOWY TRIATHLON SD MĘSKI APTONIA

Pływanie „na samych rękach”

Praca nogami podczas pływania jest bardzo ważna również w triathlonie. Pomaga przy szybkim starcie oderwać się od zamieszania i znaleźć sobie wolną przestrzeń. Jest również bardzo ważna przed wyjściem z wody, dlaczego? Ponieważ zwiększenie pracy nóg przed końcem etapu pływackiego pomoże zwalczyć uczucie „galaretowatych” nóg, gdy nagle z pozycji horyzontalnej zmieniamy pozycję na pionową, podczas wychodzenia z wody (dzięki poprawionemu krążeniu krwi).

Łapczywe i szybkie picie w strefie zmian

Latem, na wielu zawodach triathlonowych bywa naprawdę gorąco… Kiedy kończymy etap rowerowy i następuje chwilowe uspokojenie, łatwo się zapomnieć i szybko uzupełniać płyny w strefie zmian. Tak naprawdę powinniśmy regularnie nawadniać organizm na trasie kolarskiej, zamiast nadrabiać utracone płyny na raz, w jednej chwili. Takie zachowanie może i ugasi nasze pragnienie, jednak może szybko doprowadzić do „kolki” lub innych problemów żołądkowych na trasie biegu.

decathlon triathlon

Fot 2. Materiał własny | Organizm nawadniaj regularnie

Pompowanie opon w rowerze „pod kurek” dzień przed zawodami

Wielu z nas zależy na jak najlepszym wyniku. Każdy wie, że wyższe ciśnienie w oponach pozwoli nam jechać szybciej (dzięki mniejszym tzw. „oporom toczenia”). Warto wiedzieć, że to zjawisko występuje tylko do pewnego stopnia. Badania naukowe mówią, że nieopłacalne jest pompowanie opon do ciśnienia powyżej 7,6 bara. Po przekroczeniu tej granicy niezależnie od równości nawierzchni, występuje zbyt duże zjawisko „histerezy” (drgania opon), które można byłoby zniwelować niższym oporem toczenia. W efekcie tracimy czas. Jednak nie o tym jest ten fragment. Napompowanie opon do wartości granicznej wyznaczonej przez oponę, w przeddzień zawodów jest bardzo ryzykowne. W strefie zmian na otwartym powietrzu, przy oddziaływaniu słońca, opona może po prostu wybuchnąć! Takie historie już nie raz miały miejsce! Zadbajmy o przyjście do strefy zmian w dniu zawodów i dopiero wtedy ustawiajmy pożądaną wartość ciśnienia.

decathlon

Fot 3. Materiał własny |  Badania udowodniają, że nieopłacalne jest pompowanie opon do ciśnienia powyżej 7,6 bara

Odkładanie chipa do pomiaru czasu w dniu zawodów

Chip – jedna z najważniejszych rzeczy, którą mamy mieć przy sobie przed startem. Zapinany paskiem do kostki zapewnia nam istnienie na liście wyników. Polecam od razu założyć go na kostkę po obudzeniu się w dniu zawodów. Zdarzyło mi się uświadomić sobie, że brakuje mi chipa na 30 minut przed startem (zostawiony z innymi rzeczami w depozycie) i nie było to przyjemne uczucie… Na chłodno bardzo łatwo jest być mądrym, jednak przed startem często emocje biorą górę. Całe szczęście wszystko skończyło się dobrze. Chip otrzymujemy, odbierając nasz pakiet startowy w biurze zawodów.

decathlon

Fot 4. Materiał własny | Chip – jedna z najważniejszych rzeczy, którą mamy mieć przy sobie przed startem

Odpinanie kasku przed odstawieniem roweru w strefie zmian

Bardzo często spotykany błąd. Często odpinamy kask odruchowo, nieświadomie. Jednak już samo odpięcie paska zauważone przez sędziego może skutkować karą czasową, szczególnie bolesną na krótkich dystansach. Wszystko zależy od interpretacji sędziego. Na jednych zawodach, biorąc udział w sztafecie, otrzymaliśmy karę czasową. Innym razem sędzia nakazał mi zatrzymanie się w miejscu i ponowne zapięcie kasku. Dopiero po odłożeniu roweru na wyznaczone dla nas miejsce możemy rozpocząć zdejmowanie kasku!

Ochrona przeciwsłoneczna

Często niedoceniana, jednak bardzo potrzebna w triathlonie. Szczególnie gdy używamy strojów bez rękawków, warto stosować produkty do ochrony przeciw słońcu. Wilgotna skóra, w ciągłym ruchu, wystawiona przez długi czas na słońce, doskonale przyciąga promienie słoneczne. W ostatnim sezonie nie raz można było się przekonać (już po zawodach), dlaczego lekceważenie ochrony skóry to nie najlepszy pomysł.

decathlon triathlon

Fot 5. Materiał własny | KREM PRZECIWSŁONECZNY SPORT SPF50+ 200 ML APTONIA

Rozpisywanie potrzebnych rzeczy

Coś, co bardzo polecam robić przed startem. Planowanie w triathlonie opiera się nie tylko na strategii wyścigowej, rozłożeniu tempa, strategii żywieniowej, treningowej w tygodniu startowym, lecz także planowaniu dnia zawodów i dni poprzedzających event. Bardzo ważne jest stworzenie listy potrzebnych rzeczy na start i nie tylko (gdy, np. podróżujemy). Pozwoli to uniknąć niepotrzebnego stresu. Poczucie doskonałego przygotowania do zawodów doda nam pewności i pozwoli skupić się na pokonaniu wyzwania.

Mam nadzieję, że tych kilka porad pozwoli Wam uniknąć nieprzyjemności i stresu związanego ze startem, a dzięki temu pozwoli czerpać wiele radości z tej przygody!

Powodzenia na zawodach! 🙂

Dominik Bogdanowicz Decathlon Warszawa Okęcie
Masz pytania dotyczące sprzętu lub treningu triathlonowego? Chcesz podzielić się swoimi doświadczeniami, a może masz ochotę na wspólne uprawianie sportu? Pisz śmiało na adres dominik.bogdanowicz@decathlon.com lub odwiedź mnie w sklepie Decathlon Okęcie w Warszawie. Do zobaczenia! :-)
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Masz pytania dotyczące sprzętu lub treningu triathlonowego? Chcesz podzielić się swoimi doświadczeniami, a może masz ochotę na wspólne uprawianie sportu? Pisz śmiało na adres dominik.bogdanowicz@decathlon.com lub odwiedź mnie w sklepie Decathlon Okęcie w Warszawie. Do zobaczenia! :-)
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

TRIATHLON

Jakie zawody wybrać na początku przygody z triathlonem?

Jakie zawody wybrać na początku przygody z triathlonem?
TRIATHLON

Psychologia w treningu sportowca, czyli jak nie dać się złamać

Psychologia w treningu sportowca, czyli jak nie dać się złamać
TRIATHLON

Trening siłowy triathlonisty

Trening siłowy triathlonisty

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu