WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Jak płynąć podczas pierwszego triathlonu?

18 maj 2020

Pływanie to dla wielu jedna z najcięższych części triathlonu. Dziś z perspektywy osoby, dla której pływanie było najbardziej przerażającą częścią triathlonu opowiadam o zasadach, które warto wdrożyć w plan treningów i zastosować podczas startu. Jakim stylem pływać na triathlonie?


Jak pływać na triathlonie – żabką czy kraulem?

W środowisku triathlonowym panuje przekonanie, że zdecydowana większość triathlonistów preferuje pływanie kraulem. Ten styl jest około 20% szybszy od pływania stylem klasycznym, zwanym też żabką. Praktyka pokazuje, że punkt widzenia zależy od punktu siedzenia – w przypadku wielu amatorów, którzy rozpoczeli naukę pływania od kraula będzie dokładanie odwrotnie. Dla wielu pływaków kraul jest jednak znacznie trudniejszy i bywa bardziej męczący od żabki, dlatego niektórzy zawodnicy preferują styl klasyczny. Oczywiście, nie ma prawidłowości dotyczącej skali trudności w nauce konkretnego stylu pływackiego. Dodatkową zaletą żabki jest znacznie lepsza nawigacja w otwartej wodzie. Mamy wtedy gwarancję, że nie będziemy nadrabiać zbędnie dystansu.

Tak czy inaczej podczas przygotowań do triathlonu warto jest trenować oba style. Chcesz pływać kraulem? Poczuj wodę! Jeżeli w naszym debiucie w triathlonie zdecydujemy się płynąć podczas zawodów żabką, to należy pamiętać o tym, że pianki triathlonowe są przystosowane do pływania kraulem i mogą ograniczać część ruchów w stylu klasycznym.

Fot 1. Materiał własny

O tym warto pamiętać podczas pływania w triathlonie – lista

  • Jeśli nie czujesz się dobrym pływakiem pozwól wszystkim wystartować lub ustaw się maksymalnie po prawej lub lewej stronie startujących. Pozwoli Ci to na spokojne pływanie bez przepychania się i poczucia za pierwszym razem czym jest “pralka”.
  • Jeżeli start wymaga dryfowania to poćwicz je wcześniej na basenie by nie musieć nerwowo opierać się o znajomego lub męczyć próbując się utrzymać na powierzchni gdy zabraknie Ci gruntu.
  • Jeśli start będzie odbywał się na początku sezonu rozważ konieczność zastosowania dodatkowej ochrony termicznej w postaci czepka neoprenowego, takiego jak czepek neoprenowy OWS NABAIJI.

Fot 2. Materiał własny

  •  Jeśli w trakcie pływania poczujesz się źle połóż się na plecach i podnieś rękę z czepkiem. Dla ratowników będzie to sygnał że coś się dzieje i będą mogli szybciej udzielić Ci pomocy!
  • Przed startem spróbuj pływania na wodach otwartych, ponieważ różni się ono od pływania w basenie. Podczas pierwszego pływania w triathlonie może kręcić Ci się w głowie. To odmienne środowisko od basenowego. Do zawrotów głowy można się przyzwyczaić jednak nie ma na to innej rady niż pływanie w otwartym akwenie częściej.
  • Przed startem poznaj techniki nawigowania w wodzie i wybierz tą, która jest dla Ciebie najwygodniejsza. Trenuj nawigację na treningach, by nie okazało się, że bardzo Cię męczy, bo nie jest dostatecznie wyćwiczona.
  •  Zabierz sprawdzone okulary by nie zaskoczyła Cię obecność wody w środku. Najlepiej jest wybrać okulary z ochroną UVA i UVB, np. okularki pływackie 900 B-Fast.
  •  Pianka pomaga zachować pozycję horyzontalną i jest zwolennikiem słabego pływaka. Pływanie w piance warto przećwiczyć wcześniej by nie zaskoczyło Cię uczucie skrępowania, zmniejszona z powodu stresu objętość wdechowa.
  • Rozgrzej się przed wejściem do wody. Jeśli woda jest bardzo zimna postaw na rozgrzewkę na lądzie polegającą na krążeniach, wymachach i aktywności cardio. Następnie zanurz się delikatnie w celu nabrania wody do pianki. (umożliwi Ci to zmniejszenie szoku wynikającego z różnicy temperatur). Jeśli woda jest ciepła wejdź by popływać i tym samym postarać się oswoić z wodą i zredukować stres podczas pływania w jeziorze.

Autor: Daria Ogrodowczyk

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

PŁYWANIE

Pływanie a koronawirus. Jak trenować pływanie na sucho?

Pływanie a koronawirus. Jak trenować pływanie na sucho?
PŁYWANIE

Jak dobrać okularki pływackie na basen?

Jak dobrać okularki pływackie na basen?
PŁYWANIE

5 akcesoriów, które udoskonalą twój trening pływacki

5 akcesoriów, które udoskonalą twój trening pływacki

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu