WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Śniadanie małego bohatera

05 wrzesień 2019

Chcesz, by Twoje dziecko dobrze rozpoczynało każdy dzień? A może Twoja pociecha potrzebuje dawki energii z rana? Jak to osiągnąć niewielkim wysiłkiem? Zerknij poniżej, a dowiesz się, że to całkiem proste!

Rola śniadania

Znasz to powiedzenie?

“Śniadanie jedz jak król, obiad jak książę, kolację zaś jedz jak żebrak“! 

Istotność śniadania w diecie każdego człowieka to jeden z głównych wątków, które są poruszane w dietetycznym świecie od dłuższego czasu. Osoby odpowiedzialne za zdrowe odżywianie skutecznie obalają mit niejedzenia śniadania jako sposobu na szczupłą sylwetkę. Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia! Dlaczego jest aż tak ważny? Otóż po pierwsze stanowi około 25% dziennego zapotrzebowania energetycznego. Jego pominięcie już na start utrudnia nam pokrycie zapotrzebowania na składniki odżywcze.

Fot 1. Materiał własny | Śniadanie stanowi około 25% dziennego zapotrzebowania energetycznego

Po drugie wybudza organizm i wszystkie nasze komórki ze snu i aktywuje je do pracy – po prostu daje nam energię na cały dzień. Po trzecie, badania jednoznacznie wykazują, że dzieci pomijające śniadanie są bardziej skłonne do częstszego podjadania wysokokalorycznych przekąsek w ciągu dnia. Co więcej, wiąże się to także z późniejszą porą spożywania kolacji oraz sięganiem po przekąski w łóżku. Praktykowanie takich zachowań przez dłuższy okres czasu może przyczynić się do zwiększenia ryzyka nadwagi, a nawet otyłości.

Co składa się na wartościowe śniadanie?

Węglowodany złożone

… czyli takie, które dłużej wchłaniają się w przewodzie pokarmowym i długo utrzymują uczycie sytości. Ich przedstawicielami są płatki zbożowe (np. owsiane lub jęczmienne), pieczywo pełnoziarniste oraz kasze (np. jaglana).

Węglowodany proste

… w postaci warzyw i owoców. Stanowią główne źródło energii każdego ranka, a także dostarczają cennych witamin i minerałów. Pamiętaj, aby dodać je do każdego z głównych posiłków – śniadania, obiadu i kolacji.

Fot 2. Materiał własny | Pamiętaj o węglowodanach prostych. Sprawią, że Twoje dziecko będzie miało masę energii!

Pełnowartościowe białko

… dostarczy nam niezbędnych aminokwasów, które możemy pozyskać jedynie z żywnością – nasz organizm nie potrafi sam ich wyprodukować. Przykładem będzie mleko i produkty mleczne: jogurt naturalny, twarożek, kefir czy maślanka. Wzorcowe białko zawierają również lubiane przez dzieci jajka. Można je podawać w wielu postaciach: jajecznicy, omletu oraz standardowo gotowane, sadzone czy na miękko do kanapki.

Tłuszcze

… te zdrowe jako dodatek do jogurtu czy owsianki, czyli orzechy i nasiona (np. pestki dyni, słonecznik, siemię lniane), a także tłuszcze zwierzęce, które znajdziemy w jajkach i produktach mlecznych.

Coś do picia?

Dobrym zwyczajem jest szklanka wody z cytryną i miodem na czczo – działa oczyszczająco, przyjemnie pobudza żołądek po nocy oraz zapewni nawodnienie z samego rana. Można również sięgnąć po kubek ulubionej herbaty, najlepiej zielonej lub kakao.

Fot 3. Materiał własny | Śniadanie może okazać się gwarantem dla energii Twojego dziecka!

Sprawdź sprawdzone propozycje! 

  • Jogurt naturalny z dodatkiem owoców sezonowych, musli domowego (Internet zna wiele przepisów) oraz orzechów i bakalii
  • Koktajl na mleku i jogurcie naturalnym z bananem i ulubionym owocem z dodatkiem namoczonych wcześniej płatków owsianych
  • Owsianka na mleku/wodzie z bakaliami i owocami
  • Pełnoziarniste kanapki z białym serkiem lub chudą wędliną i warzywami
  • Jajecznica z pomidorem i szczypiorkiem
  • Omlet z papryką lub na słodko z płatkami owsianymi i gorzkim kakao

Czy teraz już wiesz jakie korzyści niesie ze sobą śniadanie z rana? Pamiętaj, że dzieci wzorują się na dorosłych. Zwyczaj wspólnego śniadania na pewno będzie miał pozytywne skutki i nauczy młodych odkrywców dobrych nawyków żywieniowych. A na tym bardzo nam zależy, prawda? :)

Autor: Karolina Krok

Bibliografia:
Monzani A., Ricotti R., Caputo M. i wsp.: A Systematic Review of the Association of Skipping Breakfast with Weight and Cardiometabolic Risk Factors in Children and Adolescents. What Should We Better Investigate in the Future? Nutrients. 2019

Okada C., Imano H., Muraki I. i wsp.: The Association of Having a Late Dinner or Bedtime Snack and Skipping Breakfast with Overweight in Japanese Women. J Obes. 2019

Karatzi K., Moschonis G., Choupi E. i wsp.: Late-night overeating is associated with smaller breakfast, breakfast skipping, and obesity in children: The Healthy Growth Study. Nutrition. 2017

Wądołowska L.: Śniadanie- jeść czy nie jeść? To nie jest trudne pytanie.

Karolina Krok Decathlon Kraków Plaza
Zdrowym odżywianiem interesuje się od szkolnych lat i rozwijam tą pasję na co dzień, przygotowując wartościowe posiłki dla siebie i swoich bliskich. Na co dzień możesz spotkać mnie w Decathlon Kraków Plaza. Zapraszam do dyskusji na żywo oraz mailowo pod adresem karolina.krok@decathlon.com
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Zdrowym odżywianiem interesuje się od szkolnych lat i rozwijam tą pasję na co dzień, przygotowując wartościowe posiłki dla siebie i swoich bliskich. Na co dzień możesz spotkać mnie w Decathlon Kraków Plaza. Zapraszam do dyskusji na żywo oraz mailowo pod adresem karolina.krok@decathlon.com
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

DLA RODZICÓW

Przygotuj swojego piłkarza do powrotu na boisko

Przygotuj swojego piłkarza do powrotu na boisko
DLA RODZICÓW

Sport w ciąży – korzyści

Sport w ciąży – korzyści
DLA RODZICÓW

Najczęstsze błędy młodego sportowca – czy Twoje dziecko też je popełnia?

Najczęstsze błędy młodego sportowca – czy Twoje dziecko też je popełnia?