WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Zdrowe jedzenie dla dzieci - pomysły na jedzenie do szkoły

30 lipiec 2020
#PORADY

Dieta aktywnego ucznia musi być pełnowartościowa. Tylko jak przekonać dziecko do zdrowego jedzenia w szkole, kiedy rówieśnicy na przerwie wyciągają słodycze i gazowane napoje? Wystarczy pokazać dziecku, że zdrowe jedzenie do szkoły może być smaczne i może dawać o wiele więcej energii niż zwykły baton. Zdrowe przekąski do szkoły nie muszą zajmować wiele czasu w przygotowaniu, a wykształcą w dziecku nawet zdrowego jedzenia – tak ważny w dorosłym życiu. Sprawdź przykładowe propozycje zdrowego jedzenia do szkoły dla dzieci.


Dlaczego zdrowe jedzenie dla dzieci w szkole ma tak duże znaczenie?

Drugie śniadanie do szkoły, tak samo jako pierwsze śniadanie, musi dawać dziecku energię do dalszej nauki i działania. Dziecko w szkole zużywa sporo energii podczas myślenia, a także podczas zajęć ruchowych. W końcu sama rozgrzewka na wf to spory wysiłek, a potem jest jeszcze 30 minut treningu!

To oznacza, że zarówno mózg, jak i mięśnie potrzebują odpowiednich składników do prawidłowego funkcjonowania. Brak zdrowego jedzenia dla dzieci obniża ich odporność, efektywność oraz możliwości przyswajania wiedzy. Dlatego warto wiedzieć, jak przygotować zdrowe i smaczne przekąski do szkoły – tak, aby dziecko nie sięgało po słodycze w szkolnym sklepiku.

Poza tym dzieci w wieku szkolnym cały czas się rozwijają. Ich organizmy przechodzą ogromne zmiany, a w wieku nastoletnim dochodzi do tego tzw. burza hormonów. To powoduje, że dzieci potrzebują jeszcze większych zasobów energetycznych – których nie można mylić z niezdrowymi, niepotrzebnymi kaloriami.

Fot 1. Materiał własny

Zdrowe przekąski do szkoły – co przygotować dziecku do jedzenia w szkole?

Każdy posiłek dla dziecka do szkoły powinien zawierać w sobie komplet wszystkich makroskładników – węglowodanów, białka i zdrowych tłuszczy. Wbrew pozorom przekąski do szkoły nie muszą zajmować wiele czasu w przygotowaniu! Jeśli chcemy przygotować małą przekąskę do szkoły, możemy:

  • Pokroić lubiane przez dziecko warzywa i ułożyć je w ciekawy sposób w lunchboxie (wiadomo, że dzieci najpierw “jedzą” oczami, więc wygląd jedzenia musi się im podobać). Możemy pokroić paprykę w paski, marchewkę w plasterki albo każde inne warzywo czy owoc, który lubi nasze dziecko. Dobrym sposobem jest też przygotowywanie prostych zdrowych sałatek do szkoły. Zamiast słodyczy można zaproponować dziecku sałatkę owocową.
  • Jeśli dziecko koniecznie chce raz na jakiś czas zjeść słodycze, zaproponujmy mu gorzką czekoladę.
  • Możemy także usmażyć w domu pełnoziarniste naleśniki i wypełnić je domowym dżemem lub serem.
  • Warto też przygotować mieszankę orzechów i rodzynek.
  • Jeśli chcemy przygotować dziecku kanapkę, zadbajmy o to, aby miała w sobie warzywa. Dobrze, jeśli pieczywo będzie ciemne.

Dobrym pomysłem jest też przygotowanie pokrojonych warzyw w zwykłej tortilli. Niektórzy rodzice, jeśli mają więcej czasu, w tortillę zawijają m.in. sałatkę w tuńczyka albo pasty jajeczne. Jeśli mamy mało czasu na przygotowanie posiłku, możemy ugotować jajko na twardo i kanapkę z warzywami. Nie ma złotej recepty na zdrowe jedzenie do szkoły, które będzie lubiło każde dziecko. Można szukać podstawowych inspiracji, jednak ostateczny kształt posiłku i tak będzie zależał od gustu i smaku młodego ucznia. Śniadanie młodego bohatera także powinno być pełnowartościowe. Jedzenie w szkole, nawet najzdrowsze, nie będzie wystarczające, jeśli dziecko nie zje śniadania przed lekcjami.

Fot 2. Materiał własny

Niezdrowe jedzenie dla dzieci – czego nie dawać dziecku do szkoły

W szkolnym lunchboxie nigdy nie powinny znaleźć się:

  • słodycze,
  • chipsy,
  • wysoko przetworzone przekąski,
  • mocno słodzone napoje gazowane.

Całkowity zakaz spożywania tego typu produktów poskutkuje tym, że dziecko nie będzie w ogóle chciało jeść zdrowego jedzenia, a słodycze i napoje gazowane będzie jadło i piło w tajemnicy przed rodzicami. Dlatego warto dać mu posmakować niezdrowego jedzenia, jednocześnie udowadniając, że zdrowe i pełnowartościowe jedzenie może być znacznie smaczniejsze.

Aby zachęcić dziecko do zdrowego jedzenia w szkole, można przygotowywać mu ładne kompozycje w lunchboxach. Im ciekawiej wygląda nawet zwykła kanapka, tym chętniej dziecko po nią sięgnie. Dodatkowo w lunchboxie można zamieszczać karteczki z miłymi słowami dla dziecka na dany dzień. O kwestii wygodnego noszenia jedzenia do szkoły warto pomyśleć już nawet wybierając plecak do szkoły – powinien mieć on dodatkową kieszeń na pudełko z jedzeniem.

Nie zapominajmy, że dziecko musi mieć przy sobie butelkę z wodą! Skutki odwodnienia organizmu nie są przyjemne, a dziecko łatwo zapomina o regularnym piciu wody. 

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

DLA RODZICÓW

Przygotuj swojego piłkarza do powrotu na boisko

Przygotuj swojego piłkarza do powrotu na boisko
DLA RODZICÓW

TOP 7 pomysłów jak spędzić aktywnie czas w domu z dzieckiem!

TOP 7 pomysłów jak spędzić aktywnie czas w domu z dzieckiem!
DLA RODZICÓW, HULAJNOGI

Jaką hulajnogę wybrać dla swojego dziecka?

Jaką hulajnogę wybrać dla swojego dziecka?

NASI BLOGERZY POLECAJĄ

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu