WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Bieganie zimą. Jak przygotować się na bieganie w mrozie?

17 sierpień 2020

Zima nie musi oznaczać przerwy w treningach. Bieganie zimą można wykonywać w dwóch wariantach: na powietrzu i na bieżni elektrycznej. Do biegania na mrozie trzeba się przygotować: skompletować odpowiedni sprzęt i ubiór. Bieganie na bieżni nie wymaga większy przygotowań. Zobacz, jak wygląda bieganie w zimie.


Czy można biegać na mrozie?

Tak, do pewnego momentu. Zwyczajowo przyjmuje się, że można biegać do 25 stopni mrozu. Jednak zima to nie jest dobry moment, żeby zaczynać swoją przygodę z bieganiem – chyba że zaczynamy na siłowni lub kupujemy własną bieżnię. W innym wypadkach należy stopniowo adaptować organizm do wysiłku w trudnych warunkach.

Bieganie na mrozie powinno być treningami krótkimi, o zmniejszonej intensywności. Zasady oddychania podczas biegania pozostają niezmienne. Zaleca się oddychanie ustami, ponieważ w ten sposób dostarczamy organizmowi więcej tlenu. Jeśli obawiamy się przeziębienia, owińmy twarz chustą wielofunkcyjną. Dobrze dobrana nie utrudni oddychania, a będziemy przez nią wciągać nieco cieplejsze powietrze.

Jak się ubrać na bieganie w zimę?

Dobry strój do biegania w zimie będzie się różnić od stroju, który zakładamy latem. To nie tylko kwestia długości ubrań, ale też ich właściwości cieplnych. Strój do biegania na mrozie powinien być oddychający (tak, aby się nie zapocić), ale nie może przepuszczać zimnych podmuchów powietrza. W takim przypadku najlepiej sprawdza się zasada “na cebulkę”. Do biegania zimą należy nałożyć:

Odzież do biegania chłodne dni dopasowujemy do swoich potrzeb i pogody. Najlepiej ubierać się tak, aby było nam komfortowo pod względem ciepła, ale nie za ciepło. Ważne! Strój do biegania musi posiadać elementy odblaskowe. Zimą widoczność jest ograniczona, poza tym szybko zapada zmrok. Bądźmy widoczni z daleka, żeby nie prowokować wypadków. Gdy jest już ciemno, biegajmy z czołówką.

Bieganie zimą – jak bezpiecznie biegać?

Wielu biegaczy zaznacza, że w trakcie mrozów biega się im gorzej. To nie subiektywne opinie, tylko fakt – przy bardzo niskich temperaturach, w zależności od ilości utraconego ciepła, zmniejsza się nasza zdolność do wykonywania wysiłku. Zmniejsza się temperatura mięśni, a więc zmniejsza się też maksymalna siła mięśniowa i siła skurczu. Jeśli chcemy uniknąć tego efektu, w zimę powinniśmy trenować na bieżni elektrycznej w zamkniętych pomieszczeniach.

Są jednak biegacze, którzy nie chcą zamykać się na siłowni i wolą podziwiać piękno natury podczas treningu. W tej sytuacji rozgrzewkę biegową wykonujemy przed wyjściem z domu. Nie powinno się rozgrzewać organizmu na mrozie. Na trening załóż buty przeznaczone specjalnie do biegania zimą albo biegnij wolniej niż zawsze – bardzo ostrożnie. Letnie buty do biegania będą tracić przyczepność na lodzie i ubitym śniegu. Po treningu pamiętaj o dobrym nawodnieniu. Na mrozie nie czujemy, że chce nam się pić, więc możemy doprowadzić do odwodnienia organizmu.

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

BIEGANIE, DIETETYKA

Suplementy dla biegaczy - które z nich są najskuteczniejsze?

Suplementy dla biegaczy - które z nich są najskuteczniejsze?
BIEGANIE, FIZJOTERAPIA

Naciągnięte ścięgno pod kolanem - jakie są objawy i jak je leczyć?

Naciągnięte ścięgno pod kolanem - jakie są objawy i jak je leczyć?
BIEGANIE

Redukcja wagi. Jak trenować bieganie na schudnięcie?

Redukcja wagi. Jak trenować bieganie na schudnięcie?

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu