WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Jak zorganizować się w wakacje?

23 lipiec 2019

Czy wakacje powodują, że jesteś mniej zorganizowany? Czujesz, że tracisz kontrolę, a czas zaczyna się kurczyć? Dobrze trafiłeś! Wspólnie postaramy się zastanowić nad tym, co powoduje, że wakacje nas dezorganizują.

Czas wakacyjny jest najbardziej specyficznym momentem w ciągu roku. Odliczamy czas do urlopu, czas po urlopie, czas do zakończenia wakacji – ciągle czegoś wyczekując. Wszystko jest takie rozlazłe, a pomimo że strasznie się ciągnie, to w jakiś magiczny sposób przyspiesza.

Wynika to bezpośrednio z tego, że nasze myśli są w zupełnie innym miejscu, niż powinny być. Nieustannie zastanawiamy się nad tym, co należy pozałatwiać jeszcze przed wyjazdem, nie skupiając się w 100% na realizacji tych zadań.

decathlon wakacje

Fot 1. Materiał własny | Skup się na realizacji zadań, a nie myśleniu co jeszcze zostało do zrobienia przed urlopem 

Zatrzymaj się na chwilę!

Jeżeli wpadłeś w takie błędne koło, najlepszym rozwiązaniem będzie zatrzymanie się na chwilę. Wciśnięcie pauzy. To sytuacja, w której w Twoim mózgu zachodzi konflikt wewnętrzny. Twój mózg nie wie, w jakim kierunku powinien nakierować swoje działania. Pozwól mu na to, żeby się na chwilę zatrzymał i przypomnij sobie, jakie są Twoje prawdziwe cele. To niezwykle cenna umiejętność – zatrzymać wszystko, przeanalizować aktualny stan rzeczy, czasami zrobić kilka kroków w tył i wyznaczyć priorytety.

Nie zniechęcaj się, jeżeli za pierwszym razem nie zauważysz znaczących efektów. To, co jest ważne, w takiej chwili zatrzymania staraj się zawsze planować i myśleć długofalowo, nie zastanawiaj się nad tym, że powinieneś zrobić dziś wieczorem obiad dla całej rodziny – to nie powinno być coś, co zaprząta Ci głowę, ponieważ to zadanie i tak prawdopodobnie zostanie przez Ciebie zrealizowane.

decathlon wakacje

Fot 2. Materiał własny | Myśl długofalowo, nie planuj rzeczy, które i tak zrobisz dziś wieczorem 

Myśl długofalowo! W szczególności o zobowiązaniach, które masz w pracy, lub o zobowiązaniach, które masz wobec siebie – postanowienie regularnych ćwiczeń, czy trzymania zdrowej diety. Jeżeli chcesz skutecznie wyhamować, najlepszym rozwiązaniem jest oddychanie. Tak jak w przypadku biegania jedynie kilka głębokich oddechów przez nos jest w stanie nas uspokoić, tak samo tutaj – usiądź, zwolnij, weź 4-6 głębokich oddechów i dopiero zacznij się zastanawiać nad priorytetyzacją swoich zadań.

Jak się nie rozpraszać?

Najtrudniejsze w codziennym, jakościowym realizowaniu zaplanowanych działań są rozpraszacze. Każdy z nas je zna. Głównymi, które nas „niszczą”, są oczywiście social media. W wakacje działa to ze zdwojoną siłą, ponieważ chcemy oglądać zdjęcia przyjaciół i znajomych, którzy aktualnie przebywają na wakacjach, żeby jeszcze bardziej odejść myślami od codziennych obowiązków i uciec w wyobraźni do planowanego przez nas urlopu. Im bardziej jesteśmy otoczeni zewnętrznymi bodźcami, tym trudniej skupić się na codziennych obowiązkach i pamiętać o postanowieniach. Czasami oddajemy się tym rozpraszaczom automatycznie, nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. Ciekawym rozwiązaniem są aplikacje pomagające nam skupić się na zadaniach.

Jeżeli chcesz ustrzec się przed przeglądaniem Facebooka w pracy, warto zainstalować sobie nakładkę na przeglądarkę, która pojawia się jako Twoja strona startowa w przeglądarce i za każdym razem skupia Twoją uwagę na głównym zadaniu danego dnia, powstrzymując Cię jednocześnie przed otworzeniem w przeglądarce Facebooka.

decathlon wakacje

Fot 3. Materiał własny | Znajdź sposób na to, żebyś w 100% skupił się na zadaniu, unikając niepotrzebnych rozpraszaczy

Technika Pomodoro

Masz problem z koncentracją w pracy, ponieważ zbyt dużo rzeczy dookoła jest dla Ciebie bardziej interesujące, niż skupienie się na zadaniu? Dodatkowo czujesz, że czas Ci się kurczy, chociaż jesteś pewny, że wykorzystujesz go maksymalnie w 100%? Pewnie Cię rozczaruję, ale najprawdopodobniej tak nie jest. Jeżeli twardo nie mierzymy czasu, który poświęcamy na nasze codzienne zadanie, nie jesteśmy w stanie określić, że poświęciliśmy się im całkowicie. Najłatwiejszym sposobem jest mierzenie tego zwyczajnym stoperem. Czy znasz technikę Pomodoro? To stary, prosty sposób, który ułatwia skupienie się na konkretnym zadaniu w konkretnej chwili.

Na czym polega technika Pomodoro?

To zwyczajny stoper, który kontroluje nasz czas pracy, ale obrany w ładną formę graficzną z wbudowanym prostym systemem, którego nie musimy sami kontrolować. Możesz w tym przypadku skorzystać z najprostszej aplikacji Pomodoro, nie ma to absolutnie żadnego znaczenia. Dobra aplikacja powinna umożliwiać Ci wpisywanie głównych zadań na dany dzień i określenia ile czasu, według Ciebie, powinno zająć ich wykonanie. Na tej podstawie program dzieli czas wykonania zadania na pomodoro. Jeden cykl zajmuje 25 min, po nim następuje 5 min przerwy i tak do momentu zakończenia zadania.

decathlon wakacje

Fot 4. Materiał własny | Wypisz zadania, określ ile czasu zajmie Ci ich wykonanie, a nastepnie podziel na cykle 

To narzędzie pomaga poświęcić się maksymalnie temu, co mamy do wykonania, w przeciągu tych 25 min, a następnie pozwala na rozproszenie uwagi na 5 min, dzięki czemu nie czujesz się maksymalnie skoncentrowany przez cały dzień, ale działasz efektywnie, wprowadzając do swojej pracy kontrolowaną chwilę wytchnienia.

A może medytacja?

Medytacja to kolejny sposób na zwiększenie Twojej koncentracji. Dzięki niej zyskujesz większą samokontrolę, a co za tym idzie, w łatwiejszy sposób opierasz się pokusom i rozpraszaczom.

Nawet jeżeli nie jest ona perfekcyjna podczas pierwszych prób, które podejmujesz i tak przynosi wiele korzyści. Najprostszą techniką medytacyjną, z którą możesz zacząć pracować już dziś, jest koncentracja na oddechu.

decathlon wakacje

Fot 5. Materiał własny | Medytacja pozwoli pracować Ci nad koncentracją

Jak możesz to zrobić?

1. Usiądź wygodnie i nieruchomo, najlepiej na podłodze. Niech Twoje ręce luźno spadają na uda.

2. Zamknij oczy i skup się na swoim oddechu. Jeżeli nie możesz się skoncentrować i Twoje myśli krążą wokół różnych spraw, mów na głos podczas wdechu „wdech” i „wydech” podczas wydechu.

3. Po kilku minutach możesz przestać mówić, koncentrując się jedynie na oddychaniu, na tym etapie wyraźnie zauważysz, co konkretnie rozprasza Twoją uwagę.

Na początek wystarczy jak Twoja pojedyncza sesja medytacji, potrwa 4-5 min.

Zbawienne spacery

Wakacje to także moment, w którym zdecydowanie częściej odpuszczamy naszą aktywność fizyczną. O ile podczas regularnego rytmu życia być może nie jest źle, o tyle na urlopie nasze zaangażowanie w sport woła o pomstę do nieba.

Jest to całkowicie zrozumiałe, ponieważ nie po to jeździmy na urlopy, żeby się podczas nich męczyć. Z takiego właśnie założenia wychodzi nasz mózg. A może zbyt wysoko stawiamy sobie poprzeczkę?

decathlon wakacje

Fot 6. Materiał własny | Spacer z bliską osobą, to też forma aktywności sportwej

Jakie ćwiczenia podczas urlopu są najlepsze? Te, które naprawdę będziesz wykonywać. Nie możesz sobie jedynie tego obiecywać, ważne jest to, żeby ruszyć z miejsca. Podczas wakacji nie oczekujmy od siebie cudów. Nie mniej jednak warto, żebyś chwilę dłużej spędził w basenie, albo po kolacji wybrał się na spacer w kierunku zachodzącego słońca. Te minimalne aktywności spowodują, że będziesz zadowolony z siebie, a dzięki temu nie będziesz zamęczał się podczas urlopu poczuciem winy – co ostatecznie mogłoby spowodować wakacyjną katastrofę. Czasami warto sobie po prostu odpuścić, na moment zwolnić, żeby po zakończeniu wakacji mieć poczucie, że udało nam się odpocząć i zrelaksować, a dzięki temu mamy zapał i motywację do tego, żeby dalsza część wakacji upłynęła nam na aktywnym działaniu, a nie roztrząsaniu nieudanego urlopu.

Czujesz, że ten wakacyjny czas Cię przytłacza i nie możesz się odpowiednio zorganizować? Zatrzymaj się na chwilę, priorytetyzuj swoje zadania i daj sobie chwilę wytchnienia – to jedyne rozwiązanie. Dodatkowo możesz skorzystać z kilku zaproponowanych przeze mnie sposobów na zwiększenie koncentracji.

A Ty, jak sobie radzisz z brakiem kontroli czasu podczas wakacji? Podziel się swoimi pomysłami w komentarzu!

Katarzyna Berta
Na co dzień nie spotkasz mnie stacjonarnie, ponieważ pracuje w sklepie internetowym Decathlon, nie mniej jednak zachęcam Cię do kontaktu mailowego. Chętnie porozmawiam z Tobą na tematy związane z motywacją do ćwiczeń i do zdrowego stylu życia. Możemy też wymienić się doświadczeniami z zumba fitness, ponieważ jest to mój sport numer jeden! Czekam na Twoją wiadomość: katarzyna.berta@decathlon.com
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Na co dzień nie spotkasz mnie stacjonarnie, ponieważ pracuje w sklepie internetowym Decathlon, nie mniej jednak zachęcam Cię do kontaktu mailowego. Chętnie porozmawiam z Tobą na tematy związane z motywacją do ćwiczeń i do zdrowego stylu życia. Możemy też wymienić się doświadczeniami z zumba fitness, ponieważ jest to mój sport numer jeden! Czekam na Twoją wiadomość: katarzyna.berta@decathlon.com
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

FITNESS, SPORT W ŻYCIU

Jak zmotywować się do ćwiczeń? TOP 10 wskazówek!

Jak zmotywować się do ćwiczeń? TOP 10 wskazówek!
SPORT W ŻYCIU

5 nawyków, które uczynią Twoje życie lepszym

5 nawyków, które uczynią Twoje życie lepszym
BIEGANIE, SPORT W ŻYCIU

Oddychaj bez przeszkód, pokonaj alergię

Oddychaj bez przeszkód, pokonaj alergię

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu