WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Sport i egzaminy - pokonaj stres!

28 listopad 2019
#PORADY

Ogarnął Cię ferwor powtórek do sesji? Oto sportowe wskazówki, jak naładować baterie przed egzaminacyjnym sprintem.


Jeśli próbujesz łączyć sport z egzaminami, masz nasze pełne wsparcie! Wykorzystaj pięć minut przerwy w powtórkach na zapoznanie się z tym artykułem. Mamy dla Ciebie wskazówki, jak kontynuować uprawianie choćby minimum sportu podczas przygotowań do egzaminów, a także przedstawiamy korzyści z ćwiczeń fizycznych w samym środku intelektualnego Wielkiego Szlema. Zacznijmy od sportowej ściągawki na czerwiec!

Czy uprawianie sportu podczas nauki do sesji to dobry pomysł?

Powtórki przed egzaminami o tej porze roku, w której zdecydowanie wolałbyś zanurkować w basenie niż w książkach, mogą stanowić wyzwanie. Podczas egzaminacyjnego maratonu istnieje duża pokusa, by odłożyć sportowe buty na bok i skupić się ostro na pracy umysłowej, zamiast popracować nogami. A jeśli dodać do tego wciąż powracającą potrzebę mniej lub bardziej entuzjastycznego monitorowania codziennych wyników rozgrywek, dajmy na to piłkarskich, to pogodzenie sportu i egzaminów może się wydawać dość skomplikowane. Tymczasem wygospodarowanie czasu na trening może Ci pomóc ruszyć z bloków startowych, celująco przeskoczyć egzaminacyjne płotki oraz przekroczyć linię mety w idealnym czasie, by załapać się na rundę finałową trwających międzynarodowych mistrzostw – i zostać wybranym na kolejny sezon.

Fot 1. Materiał własny

Codzienny ruch w trakcie egzaminów

Codzienne ćwiczenia mogą stanowić upragnioną przerwę od nauki podczas egzaminów. Jedna lub dwie 15-minutowe przerwy po kilkugodzinnym bloku wkuwania pozwolą Ci się odprężyć i odzyskać energię. Najlepiej, jeśli wykorzystasz ten czas, by zażyć świeżego powietrza. Krótki bieg, przejażdżka czy choćby spacer pomoże Ci złapać chwilę wytchnienia, dzięki której będziesz mógł wrócić do nauki z jasnym umysłem. Jeśli nie masz czasu, by wyjść na zewnątrz i przewietrzyć głowę, lub jeśli pogoda nie dopisuje, możesz wykonać kilka ćwiczeń fizycznych w domu. W tej sytuacji radzimy, byś dostosował trening do swoich potrzeb – w zależności od tego, czy chcesz się zrelaksować, czy też wyładować – jak również do swojego tempa: sam wiesz, czy więcej korzyści uzyskasz z energicznego treningu z workiem bokserskim rano i ze spokojnej sesji jogi wieczorem, czy może na odwrót.

Fot 2. Materiał własny

Jak się uczyć i ćwiczyć w tym samym czasie?

Jeśli uprawiasz sport regularnie, powtórka do egzaminów czy sama sesja to czas… aby w tym wytrwać. Tak, treningi to szansa, by naładować baterie, wyszaleć się i spotkać z ludźmi. Zasadniczo chodzi o rozładowanie stresu poprzez fizyczny wysiłek i jednocześnie oderwanie myśli od egzaminów. Założenie jest więc takie, by ułożyć swój harmonogram nauki w sposób, który nie nadszarpnie cennych chwil na treningi w trakcie przygotowań do sesji. Oto na przykład opinia Laurence, managerki komunikacji SRM w Decathlon i mamy Celestine, która w tym roku zdaje egzaminy w szkole: „Normalnie córka ma 12 godzin treningów gimnastycznych tygodniowo. Musiała to dostosować do swego planu nauki i ćwiczy, oglądając filmy na YouTubie. To pozwala jej się rozładować i kontynuować treningi po 15 minut dziennie”. Przy czym pamiętaj, że mówimy tu o Twojej sportowej aktywności, a nie o sprawdzaniu wyniku meczu Kolumbia – Japonia w trakcie czytania tego artykułu (nie bierz przykładu ze mnie). A za chwilę wyjaśnimy Ci, co zyskasz, uprawiając sport podczas egzaminów.

Fot 3. Materiał własny

Korzyści z uprawiania sportu podczas egzaminów

Kontynuując treningi podczas nauki, pieczesz dwie pieczenie na jednym ogniu, bo przy okazji przygotowujesz się do egzaminów praktycznych z WF-u. Jednak zalet jest znacznie więcej. Zakładamy, że w tym trudnym czasie i tak masz już sporo do zapamiętania, zaczniemy więc od łatwej do przyswojenia informacji: sport jest dobry dla Twojego ciała. Teraz gdy znasz już tę wstrząsającą wiadomość (tuż obok newsa o selekcji angielskiej reprezentacji), doprecyzujmy: nie chodzi nam o idealnie wyrzeźbiony brzuch, lecz o dobre samopoczucie fizyczne, kiedy poddajesz próbie swój intelekt. Już wyjaśniamy.

Fot 4. Materiał własny

Ruch ciała stymuluje Twoje neurony

Zaczniemy od oczywistości – uprawianie sportu w trakcie sesji to doskonały sposób, by odreagować! Po kilku godzinach siedzenia w bezruchu, z neuronami w trybie wysokiej wydajności, pora na rozciągnięcie nóg, chwilę wytchnienia i niemyślenia. Treningi pomogą Ci również odzyskać siły. To okazja, by pozbyć się stresu i znużenia, a także doładować baterie. Inną korzyścią związaną z odreagowaniem i uzupełnieniem zapasu endorfin jest łatwiejsze zasypianie i bardziej regenerujący sen. Z pewnością ma to znaczenie, gdy wykorzystujesz swą pamięć i zdolności intelektualne na poziomie godnym olimpijczyka. A ponieważ zaczynasz już dostrzegać zalety skakanki czy stretchingu w ramach przerwy na oddech, to dobry moment, by pogadać właśnie o oddychaniu. Kontrolowanie oddechu to jedna z kluczowych kwestii w sporcie, a umiejętność ta pomaga radzić sobie ze stresem i zarządzać koncentracją w czasie egzaminów. To z kolei prowadzi nas do ostatniej części artykułu, czyli korzyści ze sportu dla Twojego umysłu.

Fot 5. Materiał własny

Sportowe nastawienie do egzaminów

Jeżeli w trakcie sesji udzielił Ci się figlarny nastrój i opuściłeś początek tego artykułu, przypominamy jedną z największych zalet uprawiania sportu: przynosi ulgę w stresie. Niesie też szansę na poprawę humoru i dobrą zabawę z najbliższymi, bo możecie w końcu pogadać o czymś innym niż nauka. Ponieważ nie mieliśmy okazji porozmawiać z uczniami w trakcie egzaminów (coś chyba nie tak z harmonogramem…), zwróciliśmy się do ich rodziców, by poznać ich doświadczenia w tej kwestii.

Andrew, lider zespołu internacjonalizacji treści w Decathlon, mówi o swoim synu Thomasie, który w tym roku zdaje egzaminy szkolne: „Thomas uprawia sztuki walki i piłkę nożną, nawet kiedy ma przerwę w treningach w związku z egzaminami. Nadal gra w piłkę ze swoim bratem, aby się rozładować. To mu pomaga radzić sobie ze stresem, ale przede wszystkim motywuje go do pracy. W tej chwili uczy się głównie tego, jak powtarzać materiał”.

Fot 6. Materiał własny

W rzeczywistości bowiem Twoje sportowe doświadczenia dają Ci mnóstwo narzędzi przydatnych podczas powtórek i egzaminów. Umiejętność zmotywowania się, zamiłowanie do wyzwań, wizualizacja sukcesu i celów, zarządzanie stresem i terminami – to wszystko dobre nawyki, które biorą się właśnie z uprawiania sportu i które możesz wykorzystać, by zająć strategiczną pozycję przy pisaniu dobrze zapowiadającego się wypracowania lub aby przygotować się do egzaminu ustnego tak, jakbyś wkraczał na ring (czyli w ochraniaczu na zęby, cobyś się wyraźniej wysławiał). Na koniec mamy dla Ciebie największą oczywistość: przyjemność ze sportu daje Ci ogromny zastrzyk pewności siebie, który przyda się zdecydowanie podczas egzaminów. Nawet jeśli w trakcie przerwy w nauce musisz ograć swojego brata w meczu piłki nożnej, aby pocieszyć się, że przez te wszystkie powtórki ominął Cię finał Ligi Mistrzów, turniej Wielkiego Szlema czy ostatni etap Tour de Pologne…

To jak, gotowy na egzaminy? Mamy nadzieję, że podobał Ci się ten artykuł. Śmiało podziel się swoimi metodami na odreagowanie stresu w tym intensywnym okresie. A zanim będziesz mógł na dobre powrócić do sportu – życzymy Ci powodzenia!

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

SPORT W ŻYCIU

Jakie sporty są dobre dla seniorów?

Jakie sporty są dobre dla seniorów?
FITNESS, SPORT W ŻYCIU

Jak zmotywować się do ćwiczeń? TOP 10 wskazówek!

Jak zmotywować się do ćwiczeń? TOP 10 wskazówek!
FITNESS, SPORT W ŻYCIU

5 wskazówek: uprawiaj sport bez ryzyka dla serca

5 wskazówek: uprawiaj sport bez ryzyka dla serca

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu