WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

W poszukiwaniu motywacji – jak zmotywować się po wakacjach?

03 wrzesień 2019

Znasz ten stan demotywacji tuż po urlopie? Jesteś zmęczony samym faktem powrotu do szarej rzeczywistości? Jeżeli nie wiesz, jak w tym wszystkim powrócić do swoich starych nawyków, a samo myślenie o tym, że kolejne wakacje dopiero za rok przyprawia Cię o zawroty głowy – ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. Wspólnie znajdziemy sposoby na odnalezienie motywacji po wakacjach.

Co z postanowieniami w trakcie urlopu?

Większość z nas w trakcie urlopu postanawia odpuścić sobie część postanowień (lub wszystkie) i oddać się całkowicie błogiemu wypoczynkowi. Jest to zupełnie zrozumiałe, przecież wakacje są po to żeby odpocząć, czasami także od diety lub aktywności fizycznej. Rezygnowanie ze sportu na czas urlopu, przy intensywnych treningach na co dzień, ma nawet swoją specjalistyczną nazwę i jest określane „roztrenowaniem”, w trakcie którego nasz organizm ma się całkowicie zregenerować.

Fot 1. Materiał własny | Niesłychanie ciężko jest zachować motywację na tym samym poziomie przez cały rok

Niestety po czasie relaksu następuje powrót do rutyny, z którym musimy sobie jakoś poradzić. Jeżeli mamy dobrze wypracowaną siłę woli, zapewne nie będzie to takie trudne. Gorzej, jeżeli dopiero pracujemy nad swoimi postanowieniami, a tu od razu spotykamy się z taką przeszkodą. To, co musisz wiedzieć na pewno, przy optymistycznych założeniach, Twój urlop to jedynie 4% całego roku (14 dni). Czy naprawdę uważasz, że ma on taki ogromny wpływ na całą resztę? Jeżeli tak, sprawdźmy jak można sobie z tym poradzić.

Wróć do swoich postanowień

Czy na początku swojej drogi zapisałeś swoje postanowienia? Jeżeli tak to super! Wróć do nich. Jeżeli tego nie zrobiłeś, nic nie szkodzi :) Nic nie stoi na przeszkodzie żebyś zrobił to teraz, to dobry moment żeby zacząć poprawnie pracować z tematem!

Fot 2. Materiał własny | Sport jest przede wszystkim sposobem na spędzenie wolnego czasu. Ale również motywuje nas do przełamywania barier/p>

Określ sobie swój cel ostateczny. Może on być zupełnie ogólny, niemniej jednak musi być:

1.Konkretny - „chcę schudnąć”. Ważne jest to, żebyś wiedział co dla Ciebie oznacza osiągnięcie tego celu. Utrata 2, 4 czy 6 kg? Kiedy będziesz pewny, że Twój cel został osiągnięty?

2. Musi on również zostać określony w czasie. Pamiętaj o tym, że wyznaczony czas nie może być ani za krótki, ani za długi. Jeżeli wyznaczysz sobie za mało czasu, cel może okazać się nierealny i skutecznie zniechęci Cię do realizacji postanowień. Jeżeli dasz sobie za dużo czasu, prawdopodobnie w trakcie kilka razy zbłądzisz z właściwej ścieżki.

3. Jeżeli Twój cel wymaga podzielenia na mniejsze etapy – zrób to. Krótsze i mniejsze zadania są dla nas łatwiejsze do wykonania. Dzięki nim nie zniechęcasz się już na samym początku. Na przykład Twoim celem jest zrzucenie wagi – możesz zacząć od wprowadzenia zdrowych nawyków żywieniowych i regularnych posiłków w pierwszym miesiącu realizacji postanowienia. Jeżeli stanie się to Twoim nawykiem w kolejnym stopniowo wprowadzaj do rutyny dnia codziennego aktywność fizyczną.

Mniejsza ilość zadań w jednym momencie nie zniechęca Cię do ich realizacji!

Fot 3. Materiał własny | Może metodą małych kroczków warto zabezpieczyć sobie osiągnięcie mniejszych celówp>

Wróciłeś do zapisanych przez Ciebie postanowień, albo zbudowałeś je na nowo – świetnie! Przypomnij sobie, dlaczego postanowiłeś je wprowadzić do swojego życia? Jaki był Twój cel i czym kierowałeś się podczas jego zapisywania?

Jeżeli przypomnisz sobie, co Tobą kierowało podczas chęci zmiany, łatwiej Ci będzie wrócić do tego momentu. Zwróć również uwagę na efekty, które udało Ci się do tej pory osiągnąć! Nic nie motywuje tak bardzo, jak zauważalne zmiany, zbliżające nas do wyznaczonego celu. Teraz zastanów się nad tym, czy chcesz wracać na sam początek tej ciężkiej drogi? Na pewno wiesz co się stanie, jeżeli będziesz kontynuował urlopowy styl życia jeszcze długo po urlopie – spróbuj to sobie zwizualizować.

Daj sobie czas

Pamiętaj o tym, że nie musisz zaczynać od razu jeden dzień po urlopie. To nie są zawody, a Ty nie jesteś jednym z zawodników, nie musisz nikomu nic udowadniać. Najważniejsze w tym wszystkim jest to, żebyś działał w całkowitej zgodzie ze sobą. To Ty tutaj rządzisz, wyznaczasz zadania, ale także Ty sam siebie z nich rozliczasz. Nikt Cię w niczym nie popędza, owszem, ale musisz nauczyć się sam siebie kontrolować, żeby nie zboczyć z właściwej ścieżki.

Fot 4. Materiał własny | Nie od razu Rzym zbudowano. Aby osiągnąć cel, musisz znaleźć motywację i dążyć do jego osiągnięcia

Ważne jest to żeby wracać do wyznaczonych celów stopniowo, akceptując fakt, że nigdy nie nadrobimy tego, co zostało utracone podczas urlopu. Nie próbuj tego robić, ponieważ może to być fatalne w skutkach i skutecznie zniechęcić Cię do dalszej pracy nad realizacją postanowień. Jeżeli masz problem z powrotem do regularnej aktywności fizycznej, zacznij od czegoś co sprawia Ci 100% przyjemności! Lubisz chodzić na spacery, robisz to codziennie, ale nigdy nie rozpatrywałeś tego w kategorii aktywności fizycznej? Błąd! Nawet takie drobne aktywności powodują utratę zbędnych kalorii i mogą Ci pomóc w utrzymaniu wymarzonej sylwetki. Bądź dla siebie wyrozumiały na początku powrotu na właściwą drogę.

Poznaj swojego wroga!

Podczas urlopu mogłeś zaprzyjaźnić się z kilkoma przeszkadzaczami, którzy na stałe zadomowili się w Twojej rutynie dnia codziennego, a podczas próby powrotu do postanowień mogą skutecznie wprowadzać chaos. Warto, żebyś zwrócił na nie uwagę i zastanowił się, czy to właśnie to nie jest źródłem Twojego problemu z siłą woli.

Fot 5. Materiał własny | Zdrowy tryb życia może być drogą do osiągnięcia celu lub celem samym w sobie

1.Zaburzenia snu – jeżeli jesteś zmęczony, Twoja siła woli spada praktycznie do 0. Warto zadbać o to, żeby nasz sen był jakościowy. Wakacje mają to do siebie, że później chodzimy spać, często ucinamy sobie długie i niepotrzebne drzemki, a później ciężko nam wrócić do normalności.

 2. Dieta bogata w cukier – o tym, że cukier jest zły, a nawet bardzo zły, wiedzą oczywiście wszyscy. Dodatkowo, warto pamiętać o tym, że skoki cukru, które sobie fundujemy w ciągu dnia poprzez nieodpowiednią dietę powodują, że praktycznie całkowicie tracimy zdolność do podtrzymywania siły woli.

 3. Alkohol – napoje z procentami, również powodują, że siła naszej woli drastycznie spada.

 4. Stres – jest to jeden z głównych zagrożeń motywacji i siły woli. Bardzo często powrót do pracy po urlopie wywołuje u nas stres, warto wtedy skupić się całkowicie na jego wyeliminowaniu. W takiej sytuacji może pomóc medytacja, o której pisałam w moim poprzednim artykule :)

Sprawdź, czy któryś wróg silnej woli na stałe nie wpisał się w Twoje życia. Jeżeli tak jest, musisz zacząć pracę u podstaw. Na początku skup się na wyeliminowaniu problemu, a dopiero później zacznij stopniowo wracać do swoich postanowień.

Fot 6. Materiał własny | Nie daj się wrogom i wykażd silną wolę! Kolejne wakacje za rok :)

Wybór należy do Ciebie

Pamiętaj o tym, że całkowicie od Ciebie zależy to, czy uda Ci się powrócić na właściwe tory. Jeżeli powracając do swoich postanowień, nadal w nie wierzysz, nadal są one Ci bliskie i wciąż chciałbyś podejmować się ich realizacji – na pewno to Ci się uda.

Jak już pewnie wiesz, najważniejsze w tym wszystkich jest postępowanie w zgodzie ze sobą. Wierzę, że jesteś już w takim momencie, w których szczerze ufasz w postawione sobie cele, ale po prostu złapała Cię chwila niepewności i próbujesz znaleźć dodatkową dawkę motywacji lub odpowiedź na pytanie „co poszło nie tak?”.

Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu odnajdziesz ten problem, zweryfikujesz co blokuje Twoją silną wolę, a wszystkie Twoje postanowienie zostaną niebawem osiągnięte.

Jesteś już po urlopie? Jeżeli również spotkałeś się ze spadkiem motywacji po wakacjach, podziel się swoim doświadczeniem w komentarzu na dole! Zainspiruj innych tym, jak Ty sobie z tym poradziłeś :)

Katarzyna Berta
Na co dzień nie spotkasz mnie stacjonarnie, ponieważ pracuje w sklepie internetowym Decathlon, nie mniej jednak zachęcam Cię do kontaktu mailowego. Chętnie porozmawiam z Tobą na tematy związane z motywacją do ćwiczeń i do zdrowego stylu życia. Możemy też wymienić się doświadczeniami z zumba fitness, ponieważ jest to mój sport numer jeden! Czekam na Twoją wiadomość: katarzyna.berta@decathlon.com
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Na co dzień nie spotkasz mnie stacjonarnie, ponieważ pracuje w sklepie internetowym Decathlon, nie mniej jednak zachęcam Cię do kontaktu mailowego. Chętnie porozmawiam z Tobą na tematy związane z motywacją do ćwiczeń i do zdrowego stylu życia. Możemy też wymienić się doświadczeniami z zumba fitness, ponieważ jest to mój sport numer jeden! Czekam na Twoją wiadomość: katarzyna.berta@decathlon.com
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

FITNESS, SPORT W ŻYCIU

Jak zmotywować się do ćwiczeń? TOP 10 wskazówek!

Jak zmotywować się do ćwiczeń? TOP 10 wskazówek!
SPORT W ŻYCIU

5 nawyków, które uczynią Twoje życie lepszym

5 nawyków, które uczynią Twoje życie lepszym
BIEGANIE, SPORT W ŻYCIU

Oddychaj bez przeszkód, pokonaj alergię

Oddychaj bez przeszkód, pokonaj alergię

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu