WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Bieganie w wietrzną pogodę. Jak się ubrać i jak biegać?

09 październik 2018
#PORADY

Wietrzna pogoda nie jest powodem, dla którego mielibyśmy rezygnować z treningu. Jeśli zadbamy o dobry strój do biegania oraz przygotowanie, możemy biegać nawet w wietrzny dzień bez negatywnych konsekwencji dla zdrowia. Zdobędziemy za to mnóstwo korzyści zdrowotnych, w tym korzyści dla sylwetki! Bieganie w wietrzną pogodę naprawdę się opłaca.

Spis treści:

  1. Dlaczego bieganie w wietrzną pogodę jest trudne?
  2. Strój do biegania w wietrzną pogodę. Jak się ubrać do biegania?
  3. Jak biegać w wietrzny dzień i kiedy odpuścić trening?
  4. Co daje bieganie w wietrzne dni?

Dlaczego bieganie w wietrzną pogodę jest trudne?

      Kiedy biegniesz musisz pokonać siłę grawitacji, żeby przemieszczać się do przodu, co pochłania większość twoich sił. Opór powietrza natomiast jest tak mały, nawet przy prędkościach startowych, że można go pominąć w rozważaniach. To dobra wiadomość, jako że sylwetka biegacza nie jest zbyt aerodynamiczna: spora powierzchnia jest zwrócona w przód, co oznacza, że ciało nie przecina gładko powietrza.

Sprawy komplikują się jednak, gdy zaczyna mocniej wiać. Wietrzna pogoda znacznie utrudnia trening i zmusza biegacza do większego wysiłku. Często też zmniejsza komfort ćwiczeń. Zwłaszcza podczas biegu prosto pod wiatr, ale kiedy wieje z boku, nie jest dużo lepiej. Boczny wiatr może wytrącić z równowagi, szczególnie jeśli wieje ze zmienną siłą i zdarzają się gwałtowniejsze podmuchy. Wiatr pomaga tylko wtedy, gdy wieje w plecy, ale te korzyści nie równoważą wad biegania pod wiatr.

Fot 1. Materiał własny | Pomocna w niesprzyjających warunkach może okazać się KURTKA DO BIEGANIA ELIORAIN KALENJI

Bieganie w wietrzny dzień może nas więc spowalniać. Jeśli przebiegniesz 10-kilometrową pętlę, kiedy wieje, to uzyskasz gorszy czas niż w bezwietrzną pogodę. Musisz zaakceptować nieco wolniejsze tempo i ufać swoim odczuciom. Jeżeli korzystasz z pomiaru tętna, będzie ci łatwiej dostosować tempo biegu, ponieważ tętno da ci informacje o poziomie wysiłku niezależne od prędkości. Bieganie w wietrzną pogodę jest trudniejsze niż bieganie w bardziej optymalnych warunkach, ale daje mnóstwo korzyści. Dlatego nie warto rezygnować z treningu. Wystarczy odpowiednio się do niego przygotować – analogicznie jak do biegania zimą.

Strój do biegania w wietrzną pogodę. Jak się ubrać do biegania?

Wiatr potęguje uczucie chłodu, które jednak można zminimalizować ubierając się ciepło. Lepiej będzie założyć kilka warstw niż jedną, choćby była bardzo gruba. Ubranie „na cebulkę” pozwala unieruchomić powietrze – które staje się wtedy świetnym izolatorem cieplnym – między warstwami materiału. Odzież Kalenji pozwala zastosować zasadę 4 warstw: warstwa spodnia (bazowa), oddychająca koszulka, warstwa izolacyjna i kurtka przeciwwiatrowa na wierzch.

W wietrzną pogodę nie można zapomnieć o czapce i szaliku (lub kominiarce do biegania) oraz rękawiczkach. Przez ręce, stopy i głowę najłatwiej tracimy ciepło, zwłaszcza biegnąć na silnym wietrze i mrozie. Warto rozważyć nałożenie okularów sportowych, które ochronią nasze oczy przez drobinkami piasku unoszonymi przez wiatr. Twarz warto posmarować warstwą ochronnego kremu, a usta można zabezpieczyć pomadką ochronną.

Jak biegać w wietrzny dzień i kiedy odpuścić trening?

Trening w wietrzny dzień różni się od biegania w innych, spokojniejszych warunkach. Przede wszystkim przed bieganiem sprawdźmy, czy pogoda naprawdę jest odpowiednia. Umiarkowany, a nawet silny wiatr nie powinny być zagrożeniem, ale bardzo silny wiatr jest już niebezpieczny. W takich przypadkach lepiej zostać w domu albo wybrać trening  na bieżni.

Jeśli jednak chcemy trenować w wietrzną pogodę, to przed wyjściem na trening warto rozgrzać się w domu. Można też wypić ciepły napój z imbirem, miodem i cytryną, co rozgrzeje nas od środka na czas treningu. Sam bieg należy dostosować do warunków pogodowych. Skrócenie kroku i zwiększenie kadencji (częstotliwości stawiania kroków) pomoże zachować równowagę, którą zaburzają podmuchy wiatru. Jeśli obniżysz środek ciężkości ciała, będziesz mniej narażony na działanie wiatru.

Jeśli biegasz w towarzystwie, naturalnie dobrze będzie skryć się na tyłach grupy. Jednak w bieganiu terenowym, a szczególnie w biegach górskich wiatr jest często elementem wyzwania. Zadbaj o to, by mieć dookoła siebie dość miejsca w trudnych fragmentach trasy, w razie gdyby niespodziewany podmuch wiatru wytrącił cię z równowagi.

Planując treningi nie krępuj się dostosowywać zarówno trasy biegu, jak i przebiegu sesji do prędkości i kierunku wiatru. Jeśli wieje bardzo mocno wybieraj raczej osłonięte miejsca, takie jak las albo drogi czy alejki wysadzane drzewami czy krzewami. Staraj się zawsze kończyć trening z wiatrem – łatwiej się wtedy biegnie zarówno z psychologicznego, jak i czysto fizycznego punktu widzenia. Możesz też wykorzystać wiatr zupełnie inaczej i specjalnie biec pod wiatr! Interwały wykonywane pod wiatr wymagają wysiłku podobnego do sesji podbiegów i zbiegów. Zakończenie długiego wybiegania odcinkiem pod wiatr pomaga z kolei sprawdzić umiejętności utrzymania mocnego tempa na finiszu zawodów.

Co daje bieganie w wietrzne dni?

Korzyści z biegania w trudnych warunkach są nie do przecenienia. Takie treningi kształtują siłę charakteru i pokazują, że nie należy się poddawać tylko dlatego, że coś idzie nie po naszej myśli. Bieganie w wietrzną pogodę daje jeszcze więcej korzyści dla sylwetki niż zwykły trening, ponieważ walcząc z wiatrem angażujemy więcej mięśni.

Samo bieganie poprawia kondycję, przyspiesza odchudzanie i wytwarza endorfiny odpowiadające za dobre samopoczucie. Regularne treningi mogą pozwolić na nawiązanie nowych, ciekawych znajomości z innymi biegaczami. Nie pozostaje więc nic innego, jak tylko zacząć biegać – z wiatrem i pod wiatr!

Zobacz nasze propozycje odzieży do biegania na zimne i chłodne dni! 

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

BIEGANIE, FIZJOTERAPIA

Naciągnięte ścięgno pod kolanem - jakie są objawy i jak je leczyć?

Naciągnięte ścięgno pod kolanem - jakie są objawy i jak je leczyć?
BIEGANIE

Redukcja wagi. Jak trenować bieganie na schudnięcie?

Redukcja wagi. Jak trenować bieganie na schudnięcie?
BIEGANIE

Bieganie a oddychanie. Jak oddychać przy bieganiu?

Bieganie a oddychanie. Jak oddychać przy bieganiu?

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu