WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

TOP 5 dietetycznych postanowień noworocznych

19 grudzień 2019
#PORADY

Każdy z nas na pewno zna taką osobę, która starannie planuje wszelkie przedsięwzięcia – włączając w to postanowienia noworoczne. Dla niektórych, tworzenie takiej listy to niewarte zachodu zajęcie, ponieważ z góry skazują je na porażkę. Jeśli jednak tworzymy postanowienia to najczęściej dotyczą one zmiany swoich nawyków żywieniowych i chęci zaprzyjaźnienia się z aktywnością fizyczną. Robimy ogromne plany, po świętach intensywnie przeszukujemy wyszukiwarkę pod hasłem „detoks” i już kupujemy karnet na siłownię żeby wdrożyć swój plan „od jutra”, „od Nowego Roku”, ewentualnie najczęściej spotykane – „od poniedziałku” J, ale tak właściwie to nie wiemy, od czego zacząć. Poznajcie zatem 5 prostych porad, które zdecydowanie pomogą w zmianie nawyków żywieniowych!


Od jakiego jedzenia możesz przytyć?

Otóż odpowiedź brzmi – od każdego. Wszystko, co jesz ma w sobie pewną pulę kalorii (pomijając takie oczywistości jak woda) i każda z tych kalorii składa się na Twój codzienny bilans energetyczny. Zatem nieważne czy zjesz na obiad kaszę z warzywami, której energetyczność będzie wynosić 500kcal czy zaprowadzisz się na kolejnego fast-fooda (w myśl zasady – dogódź sobie, zasłużyłaś/eś), który również będzie liczył 500kcal – rachunek dla Twojego organizmu będzie taki sam. Kwestią jest tutaj jakość spożywanego jedzenia, ponieważ z kaszy i warzyw Twój organizm uzyska błonnik oraz szereg witamin, które wykorzysta do gospodarowania Twoim układem nerwowym czy hormonalnym, podczas gdy po zjedzeniu fast-fooda możesz, co najwyżej, napełnić swój żołądek na krótką chwilę.

Fot 1. Materiał własny

Produkty przetworzone mają to do siebie, że w małych objętościach kryje się dużo kalorii, podczas gdy przy zdrowym odżywianiu możemy usatysfakcjonować swój apetyt posiłkiem większym objętościowo, zaś tak samo lub mniej bogatym w kalorie. Wniosek jest zatem jeden – możesz przytyć od każdego rodzaju produktów, ponieważ mogą to być nie tylko słodycze, ale także produkty jak owoce czy pieczywo, które uważamy za zdrowe. Pod kątem kontroli masy ciała, najważniejszym aspektem jest jednak zawsze bilans energetyczny, ale trzeba przy tym pamiętać, że należy również zwracać uwagę na jakość spożywanych produktów, ponieważ fast-foody nigdy nie będą wartościowym wyborem w dłuższej perspektywie.

Detoks – sokowy, jaglany czy magiczny?

Dla niektórych ta informacja może być zdecydowanie szokująca, jednak nie istnieje coś takiego jak „detoks organizmu” poprzez spożywanie samych soków czy stosowanie postu albo picie magicznych herbatek. W dobie internetu oraz celebrytów polecających wszelkie „wspomagacze” i rozwiązania na skróty, ciężko jest uwierzyć, że organizm przeprowadza detoksykację sam. Dzieje się to poprzez pracę wątroby i nerek, i stanowi absolutną podstawę fizjologicznego działania zdrowego organizmu. Nawet jeśli wyeliminujesz konkretne produkty ze swojej diety na kilka dni to wszystkie narządy będą działać w taki sam sposób i zapewniam, że trzustka będzie produkowała enzymy pomimo stosowania tajemniczego detoksu sokowego. Bo tak właściwie czym miałby być ów detoks? Ucieczką od popularnego w kolorowych czasopismach „zakwaszenia”?

Fot 2. Materiał własny

Poziom pH w naszej krwi ulega niewielkim wahaniom i według norm laboratoryjnych musi wynosić około 7,35-7,45. Jeśli zaobserwuje się wahania w jedną lub drugą stronę, wówczas mówimy o kwasicy bądź alkalozie i jest to zagrożenie dla zdrowia i życia. W naszych organizmach są naturalne bufory, które stale „pilnują”, aby nie dopuścić do wahań poziomu kwasowości we krwi. Faktycznie, część produktów posiada potencjał bardziej kwasotwórczy czy zasadotwórczy niż inne, jednak nie można tego traktować jako wyznacznik do stosowania postów czy detoksu, podczas którego wprowadza się rygorystyczne zasady do swojego menu. Pozytywnym aspektem, z którego możemy w tym przypadku czerpać jest jednak urozmaicenie swojego jadłospisu większą ilością warzyw i owoców, jednak nie eliminujemy przy tym innych zdrowych produktów tylko dlatego, że ktoś promuje detoks warzywny w czasopiśmie. Co możemy zrobić w zamian za to? Oprócz jedzenia warzyw i owoców, zacznijmy spożywać więcej płynów, ograniczmy spożycie alkoholu i soli, a także zadbajmy o prawidłową mikroflorę przewodu pokarmowego poprzez spożycie kiszonek i jogurtów – naturalne probiotyki z pewnością poprawią nasze samopoczucie i stan zdrowia.

Problem z podjadaniem

Kto z nas nigdy nie schrupał paczki chipsów podczas oglądania filmu i wylegiwania się na kanapie, niech pierwszy rzuci kamieniem. Ważniejszym aspektem jest jednak podjadanie codziennie, przed snem, między głównymi posiłkami, podczas pracy lub nauki.., ponieważ bardzo trudno jest walczyć z tym złym nawykiem. Wielu z nas absolutnie ignoruje te krótkie momenty w ciągu dnia, kiedy sięga po przypadkowe ciastko czy kilka łyżek zupy, podczas gdy, jeśli przyszłoby nam uwzględnić te ilości w całodobowym bilansie kalorycznym, okazałoby się, że jesteśmy bogatsi w dodatkowe 300 kalorii. Przede wszystkim, musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, co skłania nas do sięgnięcia po kolejną paczkę ciastek? Czy jesteśmy faktycznie głodni? A może robimy to z nudów bądź próbujemy zajadać stres i wszelkie problemy? Przyczyna może być jedna, a może być ich też kilka, jednak jeśli już uda nam się to ustalić, wtedy łatwiej będzie nam zmienić swój nawyk.

Fot 3. Materiał własny

Co możesz zrobić żeby wyeliminować ten problem z życia? Przede wszystkim, postaraj się nie przechowywać w domu dużej ilości przekąsek (zdradzieckie potrafią być też automaty z niezdrowymi przekąskami na firmowym korytarzu), ponieważ jeśli nie będziesz mieć ich pod ręką, wtedy też będziesz mniej podjadać. Postaraj się mieć realną kontrolę nad ilością i jakością spożywanych posiłków – jeśli potrzebujesz ich spożywać 5 lub 6 – w porządku, ale trzymaj się tego konsekwentnie i dostosuj do swojego stylu życia. Początkowo możesz spożywać nawet więcej posiłków, o ile będą one celowo zaplanowane, możesz tutaj podzielić swoje drugie śniadanie na dwie porcje i spożyć w pewnym odstępie czasowym. W taki sposób łatwiej będzie Ci zacząć walkę z nawykiem. A jeśli podjadanie to dla Ciebie ucieczka od stresu to może warto zgłosić się z tym do kogoś kompetentnego? Wtedy wspólnie ustalicie przyczynę, a problem podjadania skutecznie odejdzie w zapomnienie.

Proste działania mają największe znaczenie

Zamiast gorliwie rozpisywać swój plan odżywiania na najbliższy miesiąc czy treningi na konkretne partie ciała, spróbuj zacząć od małych rzeczy. Wybierz krótki spacer i zaparkuj dalej samochodem, aby podarować sobie 10 minut na rozruszanie mięśni i mózgu do działania, a zdziwisz się jak bardzo może to wpłynąć na Twoje codzienne samopoczucie (a będziesz przy tym regularnie spalać dodatkowe kalorie). Postaraj się też przeanalizować 3 dni ze swojego jadłospisu i zrób z tego mały dzienniczek żywieniowy, dzięki czemu będziesz mieć okazję przyjrzeć się temu, co faktycznie zjadasz. Bardzo często nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy i dopiero spojrzenie na cały zapis pozwala nam wychwycić pewne błędy, z którymi mamy największy problem i chcielibyśmy nad nimi popracować. Ponadto staraj się nie jeść dużo na mieście i na wynos – oczywiście nic nie uświetni spotkania z przyjaciółmi tak bardzo jak smaczne jedzenie, lecz w zwyczajny dzień warto zrobić coś miłego dla siebie i przygotować posiłki własnoręcznie do pudełek i zabrać do pracy czy na uczelnię. Masz wtedy kontrolę nad tym, co faktycznie zjadasz, a jednocześnie uczysz się nowych, dobrych nawyków żywieniowych.

Balans kluczem do sukcesu

Pamiętaj, że pozbycie się zbędnych kilogramów to jedynie efekt uboczny. Najważniejsze znaczenie ma tutaj wykreowanie zdrowych nawyków, które pozostaną z Tobą na lata. Stosowanie restrykcyjnych diet nie jest zdrowe – mowa nie tylko o zdrowiu fizycznym, ale także o zdrowiu psychicznym, ponieważ łatwo jest popaść w przesadę w dążeniu do idealnego wyglądu, co odbija się na nieodpowiedniej relacji z jedzeniem.

Fot 4. Materiał własny

Posiłki mają być dla nas nie tylko posileniem dla organizmu, ale także mają sprawiać nam przyjemność. Jeśli zatem masz ochotę sięgnąć tego dnia po coś niezdrowego lub zamówić coś ze znajomymi na wynos to nic złego. Postaraj się przez większość czasu odżywiać zdrowo i pracować nad swoimi nawykami żywieniowymi, a małe dietetyczne odstępstwa nie traktuj jako czegoś złego. Jeśli jednak zboczysz z dobrych torów na złą drogę – nic straconego. Po prostu zacznij od nowa, przecież nie bierzesz udziału w wyścigu, a jedynie starasz się zmienić coś w swoim życiu, za co na pewno podziękuje Ci Twoje zdrowie. Niech Nowy Rok stanie się dla Ciebie okazją do zmiany czegoś na lepsze, nieważne czy masz postanowienie pracy nad swoją formą przed ważnym maratonem czy też chcesz zawalczyć ze zmianą chociażby jednego aspektu na swoim talerzu – każda zmiana na lepsze jest godna pochwały.

Katarzyna Kapica Decathlon Kraków Plaza
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Plaza w Krakowie – chętnie podpowiem Ci w kwestii dietetyki i zdrowego trybu odżywiania. Uwielbiam fintess, jeżdżę na rolkach, a w wolnych chwilach oglądam mecze... Realu Madryt ? ! Możesz skontaktować się ze mną mailowo: katarzyna.kapica@decathlon.com Masz pytania? Śmiało! ?
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Plaza w Krakowie – chętnie podpowiem Ci w kwestii dietetyki i zdrowego trybu odżywiania. Uwielbiam fintess, jeżdżę na rolkach, a w wolnych chwilach oglądam mecze... Realu Madryt ? ! Możesz skontaktować się ze mną mailowo: katarzyna.kapica@decathlon.com Masz pytania? Śmiało! ?
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

DIETETYKA

Dieta dla seniora -w zdrowym ciele, zdrowy duch!

Dieta dla seniora -w zdrowym ciele, zdrowy duch!
DIETETYKA

Trenujesz regularnie? Sprawdź jak się odżywiać!

Trenujesz regularnie? Sprawdź jak się odżywiać!
DIETETYKA

Błonnik pokarmowy - co warto o nim wiedzieć?

Błonnik pokarmowy - co warto o nim wiedzieć?

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu